مقاله

ترفندهای خیاطی که باید بدانید

ترفندهای خیاطی

ترفندهای خیاطی که نمی دانستید

مشکلاتی در بین خیاطان رایج است که کنار آمدن با آنها تبدیل به عادت شده. ترفندهایی وجود دارد که به شما در رفع این مشکلات کمک می کند و با دانستن آنها می توانید به کار خود سرعت ببخشید. ترفندهای خیاطی گفته شده در اینجا، کارهای سختی نیست اما به شما کمک می کند از خیاطی لذت ببرید. ترفندهای خیاطی در آموزشگاههای خیاطی آموزش داده نمی شود و یادگیری آنها نیاز به تجربه دارد. ما این تجربه را در اختیار شما می گذازیم.

تیز کردن قیچی کند شده

داشتن قیچی تیز در خیاطی بسیار مهم است چون برای تمیز برش کردن پارچه به آن نیاز داریم. به خاطر استفاده زیاد از قیچی به مرور زمان کند می شوند. برای تیز کردن کردن قیچی از چند روش می توانید استفاده کنید:

1- سیم ظرفشویی

سیم ظرفشویی را بردارید و با قیچی آن را تکه تکه کنید. تکه های فلز موجود در سیم ظرفشویی موجب تیز شدن قیچی می شود.

 

سیم ظرفشویی

 

2-سمباده

مقداری سمباده را با استفاده از قیچی برش بزنید. زبری سمباده باعت تیز شدن قیچی می شود.

سمباده

3-فویل آلومینیومی

فویل آلومینیومی ضخیم را با قیچی تکه تکه کنید. زبری و ضخامت فویا مانند سیم ظرفشویی و سمباده نیست اما می تواند قیچی را تیز کند.

 

 

تیز کردن سوزن ته گرد

داخل جای سوزتی خود را به جای الیاف با سیم ظرفشویی پر کنید. با هر بار فرو کردن سوزن در جا سوزنی و اصطکاک آن با سیم ظرفشویی سوزن شما تیز می شود.

تیز کردن سوزن

ایجاد پیله منظم

برای دوختن دامن یا پیراهن پیله دار یکی از نکات مهم منظم بودن پیله هاست. ترفندهای خیاطی زیر به شما کمک می کند پیله های منظم به وجد بیاورید و بدون بهم ریختن پیله ها آنها را بدوزید.

1-استفاده از چنگال

چنگال را لای پارچه بگذارید و با هر با چرخاندن چنگال یک پیله تشکیل می شود. به همبن ترتیب در هنگام دوخت پیله های منظم شکل می گیرد.

ترفندهای خیاطی ایجاد پیله

2-کاغذ پیلی دار

این روش برای کسانی مناسب است که متراژ زیادی پارچه را می خواهند پیله دار کنند. ابتدا یک کاغذ را پیله دار کنید و بعد پارچه را در بین آن پیله ها قرار دهید و اتو کنید.

کاغذ پیلی

دوخت پارچه پیله دار

برای اینکه پیله های پارچه بهم نریزد بر روی پیله ها چسب کاغذی بزنید و بعد بدوزید. پیله ها را به همراه چسب زیر چرخ ببرید و بعد از دوخت چسب ها را جدا کنید. چسب ها مانع بهم ریختن پیله ها می شوند.

دوخت پیلی

ساخت قرقره از دوک نخ

قرار دادن دوک نخ بر روی چرخ خیاطی مشکل است و حتما باید از پایه مخصوص استفاده کرد. در صورتی که پایه دوک ندارید می توانید از این روش استفاده کنید. یک سرنک را بردارید و میله پیستونی آن را خارج کنید سپس سرنگ را بر روی محل پر کردن ماسوره قرار دهید. با استفاده از قسمت ماسوره پر کن به دور آن نخ بپیچید و به جای قرقره از آن استفاده کنید. برای مسافرت هم می توانید از این مدل قرقره درست کنید و به همراه خود داشته باشید.

درست کردن قرقره درست کردن قرقره

نظم دادن به ماسوره ها

اگر تعداد زیادی ماسوره دارید و نمی دانید چگونه همه آنها را در کنار چرخ خیاطی نظم دهید از یک نی کمک بگیرید. نی نوشیدنی را بر روی محل نگهداری ماسوره قرار دهید حالا تعداد بیشتری ماسوره در این محل قرار می گیرد و هنگامی که نیاز به ماسوره دارید دیگر نیاز به گشتن نیست تمام ماسوره های شما کنارتان هستند.

نظم دادن به ماسوره

برگردان کردن لبه پارچه

برای برگرداندن لبه رومیزی یا لبه پایینی مانتو و لباس مانند تصویر عمل کنید. مانند تصویر بر روی پشت پارچه علامت گذاری کنید و بدوزید.

برگردان لبه پارچه

 

نوار اریب

1- ساخت نوار اریب

بر روی کاغد دو شکاف ایجاد کنید با عبور پارچه نواری لز داخل این دو حفره نوار اریب شکل می گیرد و شما با اتو می توانید شکل آن را تثبیت کنید.

نوار اریب

2- دوخت نوار اریب

برای اینکه نوار اریب زیر چرخ حرکت نکند آن را با سنجاق سر بر روی پارچه ثابت نکه دارید و بعد بدوزید.

 

نوار اریب

 

زیپ

ابتدای زیپ

بر سر انداختن سر زیپ لبه های زیپ را چسب بزنید. این کار مانع از ریش شدن لبه زیپ شده و سر زیپ راحتتر وترد زیپ می شود.

 

زیپ

آنتهای زیپ

تصویر نشان می دهد چگونه انتهای زیپی را ببندیم .این روش برای دوخت کیف ها کاربرد دارد.

زیپ

 

 

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید