مقاله

انتخاب قیچی مناسب برای خیاطی

قیچی مناسب خیاطی

انتخاب قیچی مناسب برای خیاطی

قیچی ها انواع و کاربرد های  مختلفی دارند. شما باید مطابق با کاری که می خواهید با قیچی انجام دهید قیچی مناسب با کارتان را انتخاب کنید. بعضی از قیچی ها در آشپزخانه و بعضی برای خیاطی  و بعضی دیگر برای برش کاغذ و همچنین در آرایشگاه و باغبانی مورد استفاده قرار می گیرند. قیچی ها اندازه و مدل های مختلفی دارد. بسته به کاری که انجام می دهید می توانید از قیچی بلند یا کوتاه و یا ظریف یا سنگین استفاده کنید. شکل و جنس دسته قیچی ها با هم متفاوت است که علاوه بر زیبایی ظاهری بر روی عملکرد قیچی نیز موثر است. جنس تیغه های قیچی چیزی است که باید موقع خرید حتما به آن توجه کرد. استفاده از قیچی که تیغه تیزی ندارد شما را دچار مشکل خواهد کرد و برش های نامنظمی ایجاد می کند.

یکی از وسایلی که یک خیاط به آن خیلی نیاز دارد یک قیچی تیز است. یکی از راز های دوخت لباس خوب و تمیز داشتن یک قیچی خوب است که می تواند برش های خوبی ایجاد کند. برندهای مختلفی در تولید قیچی فعالیت دارند که می توان با شناخت انواع قیچی های تولیدی این شرکت ها، قیچی مناسب با کیفیت عالی را انتخاب کرد و از دوخت لباس لذت برد.

تاریخچه قیچی

قدمت قیچی به سالهای خیلی دور برمی گردد. قدیمی ترین قیچی مربوط به مصر است. گفته می شود که مصریان از یک فلز استفاده می کردند که از وسط تا شده بود. در دو طرف آن لبه های تیزی وجود داشت با فشار دادن آن دو لبه به هم نزدیک می شد و برش را انجام می داد. رومیان مدل قیچی مصریان را تغییر دادند. قیچی رومیان شباهت بیشتری به قیچی امروزه داشت. آنها قیچی متقاطع را ساختن. در واقع از نیروی اهرم کمک گرفتند.

 

تاریخچه قیچی مناسب

 

تاریخچه قیچی مناسب

 

اختراع قیچی به داوینچی نسبت داده می شود . با این حال قیچی انگشتی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد توسط  لوئیز آستین واتسون از آمریکا، ساخته شد. کسی که تولید قیچی امروزه را به صورت انبوه آغاز کرد فردی انگلیسی به نام  رابرت هینچلیف بود. او تولید انبوه قیچی را در قرن 18 آغاز کرد و با این کارش تحول بزرگی ایجاد کرد.

ساختار قیچی

قیچی دارای دو تیغه است  که به صورت متقاطع روی یکدیگر قرار گرفته اند. دو دسته دارد ، جنس این دو دسته می تواند پلاستیکی یا فلزی باشد. قدرت برش یک قیچی به جنس تیغه و محل قرار گرفتن تکیه گاه بستگی دارد. هرچه تکیه گاه از دسته دور تر باشد قدرت تیغه بیشتر است. قیچی هایی که برای برش پارچه های ضخیم یا چرم استفاده می شوند تکیه گاه دور تری از دسته دارند بنابر این طول تیغه کوتاهتر خواهد بود. در مقابل قیچی مناسب که برای برش پارچه های ظریف تر استفاده می شود طول تیغه بلندتری دارد چون برای برش نیاز به فشار زیادی نیست.

قیچی مناسب خیاطی

 طول تیغه قیچی

همانطور که گفته شد طول تیغه با تغییر تکیه گاه قیچی تغییر می کند و این به کاربرد قیچی بستگی دارد. برای برش کاغذ و یا آرایشگری از قیچی هایی با طول بلند استفاده می شود. برای خیاطی بهتر است دو قیچی با سایز کوچک و بزرگ داشته باشید. برای برش های طولی زیاد به قیچی های بلندتر احتیاج پیدا می کنید و برای برش انحنا ها به قیچی کوچکتر نیاز دارید.

دسته قیچی

جنس دسته قیچی می تواند پلاستیک یا فلزی باشد. حتی گاهی جنس دسته فلزی با رو کش پلاستیکی است. قیچی های خیاطی معمولا دسته های پلاستیکی دارند. جنس دسته می تواند ارگونومیک یا ساده باشد. دسته های ارگونومیک طوری طراحی شده اند که انگشتان دست به راحتی در آن قرار می گیرد و با کارکردن زیاد خسته نمی شود. با استفاده از این مدل دسته دیگر به عضلات دست فشار وارد نمی شود و این قیچی مناسب خیاطی است.

دسته قیچی های خیاطی با تیغه قیچی در یک راستا قرار نداردو این شکلی که قیچی دارد برش پارچه را راحتتر کرده است. در صورتی که قیچی های برش کاغذ و آرایشگری دسته و تیغه در یک راستا هستند.

جنس تیغه قیچی

جنس تیغه قیچی باید از جنس فولاد باشد و قابلیت تیز کردن را داشته باشد. تیغه های جنس استیل و نیکل و کربن نیز وجود دارد که یبک تر نیز هستند. هنگام خرید چند تکه پارچه با جنس های مختلف با خود داشته باشید و قیچی را امتحان کنید. اگر بعد از برش ریشه های پارچه مشخص بود یعنی جنس تیغه خوب نیست و این قیچی مناسب خیاطی نیست. برش ایجاد شده باید یک دست و صاف باشد.

برای تیز کردن قیچی در خانه هیچ وقت از وسایلی که برای تیز کردن چاقو استفاده می کنید استفاده نکنید چون لبه قیچی خراب می شود. برای تیز کردن قیچی در خانه از سمباده استفاده کنید. با استفاده از سمباده براحتی می توان قیچی را تیز کرد. یک ورق سمباده را بر دارید و با قیچی آن را ریز ریز کنید اینگونه تیغه قیچی تیز خواهد شد.

انواع قیچی در خیاطی

برای خیاطی انواع مختلفی قیچی به کار برده می شود. قیچی باریک، قیچی پهن، قیچی بلندو کوتاه ویا قیچی سوزنی و ظریف چند نوع از این قیچی ها می باشد که هر کدام کاربرد مختلفی دارد. برای هر پارچه ای نیاز به قیچی مخصوص به آن را داریم. با داشتن این قیچی ها خیاطی برای شما راحت و لذت بخش خواهد شد. با کاربرد و عملکرد این قیچی ها آشنا شوید.

قیچی ساده

این مدل قیچی را در لوازم التحریر کودکان دیدید. حلقه های دسته این قیچی یک اندازه است. همچنین دو طرف تیغه آن تیز است. این قیچی مناسب افراد راست دست و چپ دست است. تیغه و دسته این قیچی در یک راستا قرار دارد و صاف است. از این قیچی برای برش کاغذ الگو می توانید استفاده کنید. به دلیل صاف بودن و یک اندازه بودن حلقه های دسته استفاده از آن برای برش پارچه مشکل و خسته کننده است.

قیچی مناسب خیاطی

 

قیچی مناسب برش پارچه

قیچی مناسب برش پارچه دارای انحناست و دسته و تیغه در یک راستا قرار ندارند . همچنین حلقه های دسته به یک اندازه نیستند و طوری طراحی شده اند که هنگام برش پارچه خسته نشوید. تیغه این قیچی بلند است. قیچی خیاطی برای افراد راست دست و چپ دست به صورت جداگانه طراحی شده است تا بتوانند به راحتی ان را به دست بگیرند. اگر چپ دست یا راست دست هستید قیچی مناسب خودتان را تهیه کنید. قیچی هایی که هر دو حلقه دسته آن به یک اندازه است هم افراد راست دست و هم افراد چپ دست می توانند از آن استفاده کنند.

قیچی مناسب خیاطی

 

قیچی برش پارچه ضخیم

این قیچی معمولا تیغه پهن تری دارد و دسته آن فلزی است. نقطه اتکا در این قیچی کمی دور تر از دسته است به همین دلیل طول تیغه کمتر است. کوتاه بودن طول تیغه باعت می شود هنگام برش فشار بیشتری به قیچی وارد شود و پارچه ضخیم راحتتر بریده شود. برای برش پارچه های ضخیم بهتر است از قیچی های دسته فلزی استفاده کنید. این قیچی ها سنگین هستند اما در اثر فشاری که به دسته وارد می کنید نمی شکند. مخصوصا وقتی که پارچه ضخیم را چند لایه می کنید و ضخامت آن بیشتر می شود.

قیچی مناسب خیاطی پارچه ضخیم

قیچی زیگزاگ یا دالبری

علاوه بر خیاطی در ساخت کاردستی و برش کاغذ هم از این قیچی استفاده می شود. برش های این قیچی حالت هفت هشتی دارد. برای تزیین و یا برش درزها از این قیچی استفاده می شود. با برش لبه پارچه با قیچی دالبری از ریش شدن برش ها جلوگیری می شود. اگر با پارچه ای کار می کنید که لبه ان ریش نمی شود می توانید با طرح های زیگزاگی که ایجاد می کنید تکه پارچه های تزیینی ایجاد کنید.

قیچی مناسب خیاطی قیچی دالبری یا زیگزاکی

قیچی برش چرم

جنس قیچی برش چرم تماما فلزی است و گاهی دسته های آن دارای روکش پلاستیکی است. حفره های دسته یک اندازه هستند. تیغه پهن و کوتاهی دارد. وزن قیچی مناسب برش چرم کمی بیشتر از قیچی های مناسب برش پارچه است. به خاطر فشاری که باید وارد شود برای برش چرم وزن آن را سنگین تر و طول تیغه را کمتر کرده اند . فلزی بودن دسته نیز به همین دلیل است.

قیچی مناسب خیاطی چرم

قیچی مناسب برش تور

شکل تیغه این قیچی با قیچی های معمولی متفاوت است.لبه تیغه حالت انحنا دارد. این انحنا کمک می کند هنگام بریدن اضافه تور دوخته شده، به تور آسیبی نرسد و تور سوراخ نشود.

 

قیچی مناسب خیاطی تور

کاتر حلقه ای

برای برش های خطی و با استفاده از خط کش می توانید از کاتر پارچه که حالت حلقه ای دارد استفاده کنید. از این کاتر در دوخت پارچه های چهل تکه استفاده می کنند. در دوخت چهل تکه نیاز به برش تکه های زیاد پارچه با اندازه دقیق دارید که با قیچی انجام دادن آن سخت است. کاتر به کار شما سرعت می بخشد و در زمان کم می توانید با دقت بالا این کار را انجام دهید. نکته ای که مهم ایست این است که برای استفاده از این کاتر به صفحه مخصوص برش نیز احتیاج دارید.

قیچی مناسب خیاطی کاتر غلطکی

 

قیچی برقی

برای تولید صنعتی پوشاک و تولید عمده دیگر نمی توان از قیچی دستی و خانگی استفاده کرد. در صنعت از قیچی های برقی استفاده می شود. این قیچی هیچ شباهتی به قیچی هاغی خانگی تدارد. یک تیغه بلند دارد که چند لایه پارچه را روی هم قرار می دهند و با این قیچی طبق الگو برش می زنند. برای استفاده از این قیچی باید یک میز کار داشته باشید. استفاده از این قیچی نیاز به مهارت و آموزش دارد چون بسیار خطر ناک است.

قیچی مناسب قیچی برقی و صنعتی

قیچی نوک تیز

قیچی نوک تیز کوچک مناسب باز کردن جادکمه و یا ایجاد برش در زوایایی است که نمی توان به راحتی قیچی معمولی را رد ان حرکت داد.نوک این قیچی بسیار باریک و تیز است. حتما این مدل قیچی در خیاطی مورد استفاده شما قرار می گیرد. برای دوخت لباس های مجلسی و برش اپلیکه ها از پارچه دانتل این قیچی بسیار کار آمد است. برای انجام کار تزیینات لباس مانند مروارید دوزی و گلدوزی و پولک و منجوقدوزی حتما به این مدل قیچی احتیاج دارید.

قیچی مناسب نوک تیز

بشکاف

شاید بگویید که بشکاف قیچی نیست اما باید بدانید بشکاف به دلیل تیغه باریک و تیزی که دارد خیلی وقتها به عنوان یک قیچی عمل می کند. بشکاف برای باز کردن درز ها یا چیدن نخهای اضافی و باز کردن جا دکمه استفاده می شود. باز کردن جادکمه با قیچی کار سختی است و ممکن است به جادکمه و لباس آسیب برسانید. اما بشکاف به دلیل تیغه باریکی که دارد به راحتی در بین دوخت جادکمه قرار می گیرد و ان را می شکافد.

بشکاف

نخ چین دستی

شاید زیاد از این وسیله استفاده نکنید ولی برای چیدن نخهای اضافی بعد از دوخت لباس بسیار خوب است چون جاگیر نیست و بسیار سبک است. نخ چین برای برش پارچه استفاده نمی شود. کار ان فقط برش نخ است. نخ چین شباهتی به قیچی های معمولی ندارد بلکه شبیه قیچی های اولیه است و دو تیغه در مقابل هم قرار دارند. معمولا سردوز ها نخ چین دارند. در کنار سردوز این وسیله بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

 

قیچی مناسب خیاطی نخ چین

برندها و مارک های قیچی

قیچی ها نیز مانند بسیاری از وسایل دیگری که با آن در ارتباط هستید توسط شرکت ها و برند های مختلف ساخته می شود. بعضی برند های قیچی در بین خیاطان شناخته شده است.برخی از برندهای قیچی در زیر نام برده شده است.

سینگر

سینگر یکی از قدیمی ترین مارک قیچی مناسب خیاطی است. جنس این قیچی تماما فلزی است حتی دسته های این قیچی نیز فلزی است. تیغه آن جنسی استیل دارد.

وستوف

قیچی وستوف یک قیچی آلمانی است. دسته این قیچی اروگونومیک است و کار با این دسته را راحتتر کرده است. دو تیغه توسط پیچ قابل تنظیم به هم وصل شده اند. تیغه این قیچی از استیل ضد زنگ ساخته شده است

کیو ایکس

تیغه این قیچی از جنس تیتانیوم و بسیار تیز است. جنس دسته آن هم پلاستیکی است و موجب اذیت شدن دست نمی شود. خیاطان حرفه ای از این مدل قیچی استفاده می کنند.

مپد

قیچی مناسب خیاطی دیگری که معرفی می شود مدل مپد است این قیچی بسیار تیز است و دارای تیغه استیل ضد زنگ است. یکی از نکات خوبی که این مدل دارد این است که دو طرف آن تقارن دارد و افراد چپ دست نیز می توانند از آن استفاده کنند.

ریلکس

این مارک از قیچی خیاطی دارای قیمت مناسبی است. تیغه آن از جنس استیل است. وزن سبکی نیز دارد. برای مصارف خانگی و افرادی که برای اعضای خانواده خیاطی می کنند بسیار مناسب است.

دلگان

یکی دیگر از قیچی هایی که با اطمینان می توانید از ان استفاده کنید قیچی دلگان است. این قیچی دارای تیغه استیل ایتالیایی است. بسیار با دوام و با کیفیت است. این قیچی یکی از قیچی های پر مصرف برای خیاطان حرفه ای ست.

نکاتی درباره نگهداری از قیچی

 

قیچی مناسب خیاطی

  • بعد از هر بار استفاده از قیچی پرز های پارچه باقی مانده بر روی ان را پاک کنید. طی برش مکرر پارچه پرزهای کوچکی بر روی تیغه قیچی باقی می ماند که به مرور زمان باعث کند شدن قیچی می شود.
  • قیچی را در محل خشک و به دور از رطوبت نگه دارید. تیغه های نیکل و استیل و کربن در اثر رطوبت زنگ می زنند.
  • از قیچی هایی استفاده کنید که پیچ میانی ان قابل باز و بسنه شدن باشد. هرچند وقت یک بار پیچ میانی را روغن کاری کنید. پیچ میانی در برخی قیچی ها قابل باز شدن نیست. تمام قیچی های حرفه ای پیچ قابل تنظیم دارند.
  • برای تیز کردن قیچی از چاقو تیز کن استفاده نکنید. شیار های روی قیچی از بین می رود و دو لبه تیغه به طور کامل روی هم قرار نمی گیرد.کافی است یک ورق سمباده را با قیچی ریز ریز کنید تا قیچی تیز شود. می توانید قیچی را بر روی سیم ظرف شویی نیز بکشید با قیچی کردن سیم ظرف شوییقیچی تیز خواهد شد.
  • از قیچی پارچه برای برش کاغذ یا فوم و لاستیک استفاده نکنید. این کار قیچی شما را کند می کند. قیچی مخصوص به پارچه داشته باشید و برای برش الگو یا چیز دیگر از قیچی مخصوص به اینکار استفاده کنید.
  • برای اطمینان از اینکه تیغه قیچی آهنی نیست می توانید از آهنربا استفاده کنید. تیغه های آهنیبه مرور زمان زنگ می زنند.
  • اگر به صورت حرفه ای خیاطی می کنید، قیچی مرغوبی تهیه کنید و از پرداخت هزینه بالا برای خرید قیچی تردید نداشته باشید چون برای انجام کار حرفه ای به یک قیچی حرفه ای نیاز است.

 

 

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید