آموزش خیاطی, مقاله

10 نکته مهم برای دوخت پالتو زمستانی

دوخت پالتو با این 10 نکته مهم راحت میشود!

وقتی صحبت از پالتو می شود ، تنها صفتی که می توانم خودم را با آن توصیف کنم ، یک “متعصب” است، ژاکت و کت برای تما خانمها ضرورت است و هوای سرد و خشک پاییز و زمستان ما را مجبور به پوشیدن این لباس های گرم میکند.

اکنون تجربه ای را که پس از دوخت چندیدن پالتو ژاکت طی سالیان طولانی به دست آورده ایم را در قالب 10 نکته مهم در اختیار شما عزیزان قرار میدهیم.

1. قبل از شروع به خیاطی ، یک لیست  تهیه کنید

دوخت پالتو ها به دلیل وجود عناصری که باید قبل از شروع دوخت در نظر بگیرید کمی پیچیده است: مثلا اول از همه باید بدانید که دوست دارید پالتوی شما چه جنسی داشته باشد. برای این کار بیایید و تمامی جنس های پارچه مناسب پالتو را روی کاغذ بنویسید و ببینید با توجه به طبع شما که آیا خیلی سرمایی یا گرمایی هستید جنس مناسب خود را انتخاب کنید. بطوریکه با پوشیدن آن نه خیلی سردتان باشد و نه خیلی گرمتان.

2. پشم بسیار جذاب و گرم است

از میان تمام موارد موجود برای انتخاب پارچه پالتویی، پشم میتواند یکی از بهترین گزینه ها باشد. این پارچه علاوه بر گرمای مناسبی که دارد میواند دوخت و ایستایی بسیار شیک و زیبایی را به شما بدهد. البته مراقب باشید که پشم های خیلی ضخیم( که مث موکت اس 🙂  ) را انتخاب نکنید. چون هم سنگین هستند و ممکن است شما را کلافه کند و هم زبر است و سخت شستشو میشود و دوخت بسیار سختی هم دارند.

پس پارچه پشمی پالتویی با ضخامت متوسط میتواند انتخاب مناسبی برای دوخت پالتو شما باشد. ترفندی که من استفاده می کنم تا ببینم پارچه پشمی به اندازه کافی گرم خواهد بود ، انجام یک آزمایش باد با پارچه من است: من آن را چند سانتی متر از چهره خود نگه می دارم ، دستم ر با فاصله کم پشت پارچه میگذارم و شروع به ها کردن و فوت کردن میکنم. اگر دستم این باد را احساس کرد متوجه میشوم که پارچه گرمای زیادی ندارد و ممکن است رای روزهای خیلی رد مناسب نباشد.

3. راحتی را فراموش نکنید!

هنگام اندازه گیری برای دوخت پالتو حتما به این نکته دقت کنید که اندام شما باید در پالتو احساس راحتی کنند و اگر قرار شد زیر پالتو لباس دیگری بپوشید احساس ناراحتی و تنگی در پالتو به شما دست ندهد و بتوانید به راحتی خم و راست شوید. حواستان باشد که درزها را نیم سانت بیشتر در نظر بگیرید تا اگر خواستید کمی راحت تر باشید راه چاره داشته باشید.

4. آسترکشی، شالوده یک پالتو شیک!

شاید شما در دوخت مانتو فقط در قسمت های یقه و سجاف از آستر استفاده کنید. اما گر دلتان میخواهد پالتویی حرفه ای بدوزید که نشان دهنده هنر منحصر به فرد شماست و چیزی کم از پالتوهای گران قیمت مزون ها ندارد، باید حتما پالتو را آستر کشی کنید. آسترکشی مثل یک اسکلت به ساختمان پالتوی شما ایستایی زیبایی میبخشد.

دوخت پالتو

اگر با آسترکشی پالتو آشنا نیستید و علاقمند به یادگیری هستید اینجا کلیک کنید.

5. در ابزارهای خیاطی سرمایه گذاری کنید

به همان اندازه که پارچه ای که برای دوخت پالتو خود انتخاب می کنید مهم است، ابزاری است که در دوخت و وز استفاده میکنید نیز بسیار اهمیت دارد. علاوه بر چرخ خیاطی (معمولی) و سردوز خوب، اتوی سرد سنگین و آهنی، اتو بخار و سطح محکم و ثابت ( اگر میز خیاطی ندارید) گزینه های ضروری برای دوخت پالتو حرفه ای هستند. علاوه بر تجربه شما در دوخت، یکی از عوامل مهم که در شیک بودن دوخت خیلی تاثیر دارد استفاده از اتو است. به این صورت که روی سطح سخت با اتو بخار بعد از دوخت هر درز، آ« را محکم اتو کنید و درزها را باز کنید و بعد اتوی سرد خود را رو آن گذاشته و محکم به بالا و پایین هدایت کنید. اگر در هر مرحله از دوخت درزها، جیب و یقه این کار را انجام دهید نتیجه درخشانی از دوخت خود در انتها میبینید.

6. وزن نهایی پالتو خود را در نظر بگیرید

حتما این موضوع را در نظر بگیرید که علاوه بر وزن پارچه، وزن مواردی مثل آستر، دکمه ها، کمربند و… نیز در انتها به پالتوی شما اضافه میشود و در انتخاب آنها دقت کنید.

7. راستای پارچه را رعایت کنید!

علاوه ب اینکه راستای پارچه را هنگام برش پارچه اصلی پالتو خود رعایت میکنید، این رعایت راستا را هنگام برش آستر و سجاف جلویی پالتو نیز حتما رعایت کنید، چراکه در غیر اینصورت پالتو شما کج می ایستد، اصطلاحا قُپ دار میشود و نمای جالبی نخواهد داشت.

دوخت پالتو

8. انتخاب آستر و لایه مناسب

همانطور که گفته شد آستر گزینه بسیار مهمی در پالتو دوی است. بعد از برش قطعات مختلف پالتو و جدا کردن الگوها از روی پارچه، با استفاده از لایی پرشین، تکه های مختلف را لایی کوبی کنید و بعد به آستردوزی بپردازید. در انتخاب این دو این نکته را در نظر بگیرید که جنس و گرمای خوبی داشته باشند. آستر بُنژه انتخاب خوبی است.

دوخت پالتو

9. پارچه های روشن

برای مشخص کردن الگو، جای جیب، جادکه و … از صابون استفاده میکنیم و مکان دقیق انها را مشخص میکنیم اما اگر پارچه شما طوری باشد که رد صابون روی آن مشخص نمیشود میتوانید از نخ نازک و مخالف رنگ پارچه خود استفاده کنید.

10. دقت در دوخت یقه و جیب

دو موردی که در دوخت پالتو خیلی به چشم می آیند، جیب و یقه شماست. دقت کنید که این دو باید بسیار تمیز و بادقت دوخته شوند و نشانه حرفه ای بودن شما ر تمیز دراوردن این دو مورد است. اگر دوست دارد در دوخت جیب حرفه ای شوید و با ارامش و اعتماد به نفس کامل جیب بدوزید پیشنهاد میکنیم در دوره جیب دوزی هنرانه شرکت کنید. برای اطلاعات بشتر میتوانید اینجا را ببینید. بعد از تمام دوخت، پالتوی خود را به اتوشویی برده و بخواهید یک بخار حسابی به پالتو و مخصوصا درزها و یقه آن بزند.

دوخت پالتو

بعد از انجام این کار شما پالتوی زیبا و ارزشمندی دارید که حاصل زحمت و هنردتان خودتان است

برای تهیه الگو اولیه پالتو استاندارد اینجا کلیک کنید.

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۱ رای

دیدگاهی در مورد “10 نکته مهم برای دوخت پالتو زمستانی

  1. Mahta گفت:

    مدلهای بسیار جذاب و شیکی را انتخاب کرده اید با تشکر

    1. admin گفت:

      سلام مهتا عزیز
      ممنون از نظر لطف شما

دیدگاهتان را بنویسید