آموزش خیاطی, مقاله

دوخت آسان تیشرت بدون الگو

دوخت آسان تیشرت بدون الگو

دوخت آسان تیشرت بدون الگو

برای افرادی که خیلی به خیاطی و کشیدن الگو وارد نیستن خیاطی بدون الگو لذت بخش است. مخصوصا دوخت لباسهای راحتی و تیشرت ها کاری دوست داشتنی است. چون با این کار هم خیاطی کرده اند و هم دردسر های کشیدن الگو را متحمل نشده اند. حالا به این فکر کنید که قرار است یک تیشرت بدون الگو بدوزید حتما خیلی خوشحال خواهید شد.

به روشی که برای دوخت این تیشرت به کار گرفته شده دقت کنید چون با یادگیری این روش می توانید بلوزهای راحتی دیگری هم بدوزید. در اینجا پایه و اصول کار به شما آموزش داده می شود و شما با بکار گیری خلاقیت و کمی ذوق و سلیقه تغییراتی در لباس ایجاد کنید و لباسی متفاوت بدوزید.

کشیدن الگو

ابتدا یک تیشرت و یا بلوزی را که کاملا  اندازه شماست بردارید و از آن به عنوان الگو استفاده کنید. تیشرتی که وخته می شود اندازه لباسی است که به عنوان الگو از آن استفاده کره اید. بلوز را از وسط تا کنید. بلوز تا شده را بر روی کاغذ الگو یا مستقیما روی پارچه قرار دهید. من پیشنهاد می کنم لباس را روی کاغذ الگو بگذارید و بعد از مطمین شدن از اندازه آن، الگوی تهیه شده را بر روی پارچه بگذارید. بهتر است از یک بلوز آستسن کوتاه یا آستین سر خود استفاده کنید.

 

 

الگوی تیشرت

برش پارچه

پارچه استفاده شده برای دوخت تیشرت از جنس تریکو و کشی است. الگوی آماده شده را روی پارچه بگذارید. به دو برش از الگو در دولای بسته پارچه احتیاج داریم. پس ایتدا دو طرف پارچه را به سمت وسط پارچه تا کنید و الگو را در دو طرف پارچه بگذارید.اگر در اطراف الگو مقداری اضافه برای دوخت باقی گذاشته ای پارچه را به اندازه خود الگو برش بزنید اما اگر الگو را به اندازه لباس بریدید حتما بر روی پارچه مقداری جای دوخت باقی بگذارید.

از یک الگو برای جلو و پشت لباس استفاده می کنیم. فقط توجه داشته باشید یقه جلو کمی پایین تر از یقه پشت است. بازی یقه به سلیقه شما بستگی دارد. به هر اندازه که می خواهید یقه جلو را باز تر کنید.

 

برش پارچه

 

به دو نوار پارچه ای برای دور یقه و دور آستین احتیاج داریم.  این نوار به پهنای سه تا چهار سانتی متر باشد . چون می خواهیم به صورت نوار اریب بر روی لبه آستین و یقه قرار بگیرد بنابر این لازم نیست خیلی پهن باشد. یک نوار پهن از پارچه برای پایین تیشرت ببرید. این نوار نیز بین هشت تا ده سانتی متر پهنا داشته باشد.

 

برش پارچه

دوخت تیشرت

 

قسمت جلو و پشت لباس را روی هم بگذارید.اگر ر تصویر دقت کنید می بینید که یقه جلو گود تر از پشت است. محلی که با نقطه های قرمز مشخص شده است محل دوخت است.

 

دوخت آسان تیشرت

 

بعد از دوخت سرشانه و دوطرف درز پهلو، نوبت به دوخت نوار روی لبه استین و یقه است. نوار باریک و بلند تهیه شده را از وسط اتو بزنید تا هنگام دوخت چین نخورد. ابتدا یک سمت نوار را به لبه آستین یا یقه بدوزید و بعد سمت دیگر آن را بدوزید. در آخر نوار پهن لبه پایین تیشرت را وصل کنید.

 

دوخت آسان تیشرت

مدلهای دیگر

به همین سادگی تیشرت بدون الگوی شما آماده شد. طبق سلیقه خود می توانید از پارچه های دیگری استفاده کنید یا با استفاده ز تزیینات آماده لباس تیشرتتان را تزیین کنید. توجه کنید پارچه ای را که استفاده می کنید حتما کشی باشد.

 

تمام زوایای تیشرت دوخته شده را می توانید در این تصویر ببینید.

 

 

تیشرت بدون الگو

این تیشرت دو تکه دوخته شده است. برای دو تکه شدن تیشرت می توانیدالگو را از قسمتی که می خواهید تیشرت برش دار شود ببرید و هر قسمت را بر روی یک مدل پارچه بگذارید.

 

تیشرت به صورت آستین سه ربع دوخته شده است. مدل آستین رگلان است. برشهای لازم را بر روی الگو ایجاد کنید و بعد الگو ها را بر روی پارچه های مد نظر قرار دهید.

 

این تیشرت نیز مانند تیشرت بدو الگو ی آموزش داده شده دوخته شده است با این تفاوت که بر روی الگو از زیر حلقه آستین تا کنار یقه برش ایجاد شده است.

 

مدلهای دیگر

 

 

می بینید که استفاده از یک پارچه طرح دار چقدر کار شما را زیبا تر خواهد کرد. در این تصویر از یقه ببه برای تیشرت بدون الگو استفاده شده است. یقه را با رنگ طرحهای لباس ست کرده است.

 

 

این تیشرت به صورت آستین بلند دوخته شده است. می توانید از آستین لباسی دیگر به عنوان الگوی آستین استفاده کنید و لباسی آستین دار بدوزید.

 

 

اینبار از تور کشی برای  زیبا تر کردن لباس استفاده شده است. بعد از برش الگو تکه مربوط به جلو تیشرت را علاوه بر قرار دادن بر روی پارچه مورد نظر یک بار هم بر روی تور کشی رار دهید. از تور فقط یک بش می خواهیم چون فقط قسمت جلو لباس را می پوشاند.

 

تیشرت بدون الگو

ترکیبی دیگر از دو رنگ پارچه در دوخت تیشرت. اینبار بکارگیری دو رنگ سبز و توسی در کنار هم.  تیشرت بدون الگو را می توانید برای آقایان نیز بدوزید.

 

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۳ رای

دیدگاهی در مورد “دوخت آسان تیشرت بدون الگو

  1. farhoodak گفت:

    خیلی دنبال دوخت راحت تیشرت بودم که بدون الگو باشه
    ممنون که خیاطی رو برای ما آسون میکنید

    1. زهرا حسنی گفت:

      بسیار عالی
      با تشکر فروان از مطلب بینهایت کاربردی و عالی تان
      درووووود بر شما
      پاینده باشید

      1. admin گفت:

        سلام ممنون از توجه شما دوست عزیز

  2. مریم معینی گفت:

    عالی ترین مطلب در باره ی تیشرت من ۱۰ سالمه دوختم عالی شد

    1. admin گفت:

      مریم عزیز ممنون از توجه شما خوشحالیم که براتون مفید بوده
      مطالب بیشتری را میتوانید در پیج اینستاگرام هنرانه به ادرس زر دنبال کنید:
      instagram.com/olgo_honarane

  3. مریم معیتی گفت:

    حرف نداره من ۱۰ سالمه و مطلبی بهتر شما پیدا نکردم خودم با پارچه های قدیمی که تو خونه داشتم یک لباس برای خودم آماده کردم و دوختم واقعا ممنونم

  4. پروانه گفت:

    متشکرم عالی بود تیشرت بدون الگو را خیلی ساده و روان اموزش داده بودید من تصمیم دارم برای مادر عزیزم بدوزم

    1. admin گفت:

      پروانه عزیز ممنون از توجه شما
      خوشحالیمکه ایت مطلب برای شما مفید بوده است.

      1. سعیده گفت:

        بسیار عالی ممنونم

  5. سکینه گفت:

    سلام ممنونم از توضحات عالی وشفافتون

  6. الی گفت:

    من با این روش درست کردم خراب شد. چون الگوی پشت و جلو فرق میکنه تو قسمت حلقه آستین. نباید از یه الگو استفاده بشه

  7. الیس گفت:

    من با این روش درست کردم خراب شد. چون الگوی پشت و جلو فرق میکنه تو قسمت حلقه آستین. نباید از یه الگو استفاده بشه

دیدگاهتان را بنویسید