مقاله

کتابهای پارچه ای آموزشی برای کودکان

کتابهای پارچه ای

کتابهای پارچه ای آموزشی برای کودکان

اسباب بازی نقش مهمی در آموزش کودکان دارد. بازی شخصیت یک کودک را می سازد و مهارت ها را به او می آموزد. انتخاب یک اسباب بازی مناسب برای کودک بسیار مهم است. استفاده از اسباب بازی نامناسب می تواند کودک را از مسیر تربیتی که در نظر دارید دور کند. به جای خرید اسباب بازی های رنگارنگ و الکترونیکی برای آنها اسباب بازی هایی بسازید که قابل لمس باشد و کودک به راحتی بتواند با آن ارتباط برقرار کند. کتابهای پارچه ای اسباب بازی مناسبی برای کودکان از سنین نوزادی تا بالاتر است. چنین کتابهایی دارای قطعات ریز و پر خطر برای کودکان نیستند. شما می توانید با خیال راحت آنها را در اختیار کودک قرار دهید. انواع آموزش ها و مفاهیم را در قالب کتابهای پارچه ای می توانید آموزش دهید. برای دوخت این کتابها می توانید از پارچه های کتان یا نمکدی استفاده کنید.

برخی آموزشهایی که با استفاده از این کتابها می شود به کودک و نوزاد آموزش داد در متن زیر گفته شده است.

خانه عروسکی

خانه عروسکی اسباب بازی مورد علاقه دختر کوچولو هاست. خانه عروسکی علاوه بر هزینه بالایی دارد، جاگیر است و حمل و نقل آن سخت است. اما شما می توانید این خانه عروسکی را به شکل یک کتاب درست کنید. هر صفحه کتاب می تواند یک اتاق باشد که عروسک در ان زندگی می کند. یک آشپزخانه و یک صفحه حمام و صفحات دیگر اتاق های خانه را تشکیل می دهد. حتی می توانید در یکی از اتاق ها کمدی با لباس های مختلف بگذارید. تمام وسایل این خانه را نیز می توانید با پارچه و نمد درست کنید. حتی می توانید یک کیف زیبا برای این کتاب درست کنید تا حمل و نقل آن آسان شود.

 

کتابهای پارچه ای

 

کتابهای پارچه ای

 

کتابهای پارچه ای

 

کتابهای پارچه ای

 

کتابهای پارچه ای

 

 

کتابهای پارچه ای

 

آموزش های کاربردی

برخی مهارت ها مانند بستن دکمه و بند کفش و باز و بسته کردن زیپ را باید به کودکان اموزش داد. معمولا یاد گرفتن این آموزش ها برای کودکان زمان بر است. چنین آموزش هایی را به راحتی با بازی می توان در خانه به کودک آموزش داد. یک کتاب درست کنید و هر صفحه آن را به یاد گیری یکی از این آموزش ها اختصاص دهید..

بستن بند کفش

کودکان با بستن بند کفش مشکل دارند و زمان زیادی طول می کشد تا بستن بند کفش را یاد بگیرند. مادر ها هم ترجیح می دهند از کفش بدون بند استفاده کنند. شکل یک لنگه کفش را بکشید و بر روی یکی از صفحات این کتاب بچسبانید. کفش را می توانید با تکه های پارچه تزیین کنید و به شکل دخترانه یا پسرانه در بیاورید. سوراخهایی برای بند کفش ایجاد کنید. یک بند کفش را از داخل این حفره ها عبور دهید و با آن به کودک بستن بند کفش را آموزش دهید.

 

کتابهای پارچه ای

 

بستن زیپ

می توانید زیپ ها را مانند طیف رنگین کمان بر روی صفحه کتاب بدوزید. زیپ ها بین دو تکه ابر قرار می گیرند تا شبیه رنگین کمان شود. کودک از باز و بسته کردن زیپ رنگین کمانی لذت خواهد برد. اطراف رنگین کمان را می توانید با دکمه تزیین کنید تا شبیه روز بارانی باشد. انواع زیپ ها را می توانید در این صفحه بدوزید. حتی زیپهای کاپشن که بستن آنها برای کودکان سخت است گزینه خوبی برای این صفحه است.

 

کتابهای پارچه ای

 

 

بستن دکمه

بستن دکمه یکی دیگر از مشکلات مادران است و انها ترجیح می دهن از لباس های بدون دکمه استفاده کنند. با این کتاب به راحتی می توانید این کار را به کودک آموزش دهید. میتوانید یک لباس به همراه تعدادی دکمه و جادکمه در این صفحه وصل کنید و یا اینکه مانند تصویر زیر جادکمه را روی گل و دکمه را روی ساقه گل بدوزید تا جذاب تر باشد.از گلهای رنگی و دکمه های رنگی استفاده کنید.

کتابهای پارچه ای

 

بستن کمربند

لباس کودکان معمولا کمربند ندارد. کمر شلوار کودکان با کش دوخته می شود. اما بد نیست بستن انواع کمربند را بیاموزد. می توانید در یک صفحه از کتاب انواع کمربندها را بدوزید و به کودک بیاموزید چطوری انها را باز بسته کند.

 

کتابهای پارچه ای

 

دست ورزی

قدرت دست کودکان و کار کردن با انگشنانشان باید تقویت شود.با استفاده از طرحهای زیر کودکان تمرکز بیشتری بر روی کار دستهایشان خواهند داشت. مهارت انگشتان با این بازی ها افزایش میابد. این بازی برای کودکان با سنین دو تا سه سال بسیار مناسب است.

 

کتابهای پارچه ای

کتابهای پارچه ای

آموزش مفاهیم پایه ریاضی

برخی مفاهیم پایه ریاضی مانند یادگیری اعداد و یا آشنایی با اشکال هندسی و جمع تفریق ساده را می توان با کتابهای پارچه ای به کودکان آموزش داد.

 

یک هشت پا درست کنید. پاهای این هشت پا با روبان و مهره درست شده است. تعداد مهره های داخل هر پا به اندازه عددی است که زیر ان نوشته شده است. می توانید تعداد مهره ها را بیشتر کنید و از کودک بخواهید به تعداد عددی که در زیر ان درج شده مهره ها را جدا کند. مانند یک چرتکه.

 

کتابهای پارچه ای

 

با شکل دست شکردن تا عدد ده را می توانید به کودک بیامخوزید. تعداد انگشتان جمع شده برابر با عددی است که نشان داده می شود.

کتابهای پارچه ای

 

یک چسب لباس را به شکل میله چرتکه بر روی صفحه بچسبانید. تهدادی اشکال مختلف مانند ستاره ببرید و از کودک بخواهید به تعداد عددی که در بالای میله نوشته شده ستارع بر روی میله بچسباند. ستاره های نمدی به راحتی بر روی این چسب ها می چسبند و جدا می شوند.

کتابهای پارچه ای

 

کودک با دیدن شکل کشیده شده بر روی صفحه کتاب به دنبال آن شکل می گردد تا در جای خود قرار دهد. از کودک بخواهید هنگام وصل کردن اشکال هندسی نام آنها را نیز بگوید.

 

کتابهای پارچه ای

 

آموزش رنگها

 

با استفاده از این کتاب به راحتی می توانید کودک را با مفاهیم رنگها آشنا کنید.از کودک بخواهید اشکل رنگی را در محل مناسب قرار دهید. هر رنگ در خانه خود قرار بگیرد. این اشکال می تواند مانند تصاویر زیر پرنده و دم خرگوش و مداد رنگی باشد و یا هر وشگل دیگری که کودک به آن علاقه بیشتری دارد. هر صفحه را به یک شکل اختصاص دهید تا رنگها برای کودک تکرار شود و این تکرار خسته کننده نباشد. شما یک کتاب رنگ آمیز پارچه ای متفاوت خواهید داشت.

 

کتابهای پارچه ای

 

کتابهای پارچه ای

 

کتابهای پارچه ای

 

آموزش مسواک زدن

علاقمند کردن کودک به مسواک زدن بسیار مهم است. اگر کودک به این کار اشتیاق پیدا کند دیگر نیاز نیز مراقب مسواک زدن او باشید. می توانید کتاب پارچه ای تهیه کنید با صورت های مختلف انسان و حیوان و از کودک بخواهید دندانها را مسواک بزند. با این کار تمرین می کند تا مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشد. این صورت ها باید به شکلی باشد که دهان آنها باز شود و دندان داشته باشند. حتی می توانید دندانها را به صورتی قرار دهید که قابل جدا شدن باشد و اگر روزی کودک فراموش کرد دندان صورتک را مسواک بزند، دندان سالم را با دندان پوسیده عوض کنید یا دندان را بردارید. به این صورت کودک می فهمد مسواک نزدن چه عوارضی خواهد داشت.

 

کتابهای پارچه ای

 

کتابهای پارچه ای

 

بستن و آرایش مو

صورت هایی از جهت های مختلف در صفحات بچسبانید. کودک بتواند مو را از جلو و از بغل سر و از پشت سر ببیند. می توانید موهای کوتاه و بلند قرار دهید. قسمتی را برای گل سر و کش مو قرار دهید. کودک یاد می گیرد چه طور موها را ببندد یا از گلسر استفاده کند. حتی یاد می گیرد موهایش را گیس کند.

 

کتابهای پارچه ای

 

کتابهای پارچه ای

 

کتابهای پارچه ای

 

آموزش علوم

انواع مفاهیم ابتدایی مربوط به علوم مانند اعضای بدن انسان انواع حیوانات و اعضای گیاهان را می توان با تصلویر ابتدایی و اشکالی که بر روی صفحات کتاب می چسبانید به کودک بیاموزید. حتی می توانید قطعات را طوری قرار دهید که کودک هر کدام را در محل مناسب خود بچسباند. مثلا جای ریشه یا گا یا برگ را بر روی ساقه مشخص کند. این مفاهیم مناسب کودکان بزرگتر و پیش دبستانی است.

کتابهای پارچه ای

 

آموزش فصل ها یکی دیگر از این مفاهیم است که کودک با استفاده از شکلهای ساخته شده می آموزد. شکل برگهای زرد و سبز و شکوفه و میوه مفاهیمی است که معرف فصل های مختلف است. کودک با تزیین درخت با هر کدام فصلی که درخت در ان قرار دارد را می سازد.

 

کتابهای پارچه ای

 

بازی های مختلف

حتما لازم نیست همیشه در حال آموزش باشید. گاهی لازم است با کودک فقط بازی کنید. با ایجاد بازی های مختلف در صفحات این کتاب لحظات شادی را با کودکانتان بسازید. بازی هایی مانند دوز بازی و یا تغییر چهره صورتک ها نمونه هایی از این نوع بازی هاست. برای کودکان یک تا دو سال این صورتک ها می تواند مفاهیم اعضای صورت را بیاموزد و یا تی می توانید احساسهای مختلف را با صورت نشان دهید. احساس عصبانیت و شادی و غم را با عوض کردن اعضای صورت نشان دهید. برای صورتک ها چند مدل چشم و ابرو و مو و دهان قرار دهید تا بتوان صورت های مختلفی ساخت.

 

کتابهای پارچه ای

 

کتابهای پارچه ای

 

کتابهای پارچه ای

 

کتابهای پارچه ای

آشنایی با مفهوم پس انداز

بر روی یکی از صفحات کتابهای پارچه ای یک شکل قلک درست کنید و سکه های پارچه ای بسازید. زیر قلک را یک زیپ بدوزید. از کودک بخواهید پولها را داخل قلک بریزد و در آخر با باز کردن زیپ می بیند که چقدر پولهایش افزایش یافته است. برای پولها می توانید از سکه های فلزی مبارک باد هم استفاده کنید.

 

کتابهای پارچه ای

 

کتاب کودک و برنامه ریزی

کتابی درست کنید که مخصوص کودک و کارهایی باشد که او باید در طول روز انجام دهد. تصویر روی جلد کتاب شبیه کودک باشد. مثلا رنگ موها یا کلاه و گلسری که استفاده می کتد یا لباسی که کودکان می پوشد. با دیدن این تصویر کودک می فهمد که تصویر خودش بر روی کتاب است. صفحات کتابهای پارچه ای شامل کارهایی است که کودک باید انها را انجام دهد و یا از انجام دادن ان پرهیز کند. اینگونه شما به طور غیر مستقیم به کودک کارهای درست و نا درست را یاد می دهید و دیگر نیاز به کفتن  نیست. با داشتن این کتاب کودک شما برنامه ریزی روزانه را نیز از کودکی می آموزد.

 

کتابهای پارچه ای

 

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

 

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۱ رای

دیدگاهی در مورد “کتابهای پارچه ای آموزشی برای کودکان

  1. ghazaleh گفت:

    سلام این کاردستیه های خانه با عروسک خیلی خیلی قشنگ است خیلی وقته که دوست دارم درست کنم میشی بیشتر بهم نشون بدین

  2. امیر گفت:

    سلام
    واقعا مفید و پرتنوع
    تشکر

  3. ناشناس گفت:

    عالی بود. ممنون. دعای خیر می کنم براتون

دیدگاهتان را بنویسید