مقاله

بهترین کتاب‌ها در دنیای مد و فشن که حتما باید بخوانید

آموزش خیاطی

بهترین کتاب‌ها در دنیای مد و فشن و لباس که حتما باید بخوانید

کتاب‌ها همیشه ما را هم سرگرم می‌کنند هم به اطلاعات و دیدگاه‌های ما در زمینه‌های مختلف می‌افزایند. خوشبختانه با پیشرفت صنعت فشن در دنیا و ایران این روزها، کتاب‌های زیادی در حوزه‌ها و زمینه‌های متنوع نوشته شده است که می‌تواند نیازهای علاقمندان به رشته‌های مختلف را برطرف کند و اطلاعات کافی و مناسبی را در مورد آن‌چه می‌خواهند در اختیارشان بگذارد.

هنرانه همیشه سعی دارد به علاقمندان در زمینه آموزش خیاطی، مد و لباس کمک کند تا به‌روزترین و مفیدترین اطلاعات و آموزش‌ها را داشته باشند. بنابراین، در این پست هنرانه تصمیم گرفتیم شما را با 10 کتاب کاربردی و پایه‌ای فشن آشنا کنیم که حرفه‌ای‌های دنیای مدل و لباس به دیگران توصیه می‌کنند. امیدواریم این یادداشت برای شما مفید و کاربردی باشد.

کتاب‌ دایره المعارف مصور مد

این کتاب به همت جمعی از نویسندگان نوشته و توسط نشر سایان منتشر شده است و ترجمه آن با الهام شوشتری می‌باشد. در این کتابِ 456 صفحه‌ای به بررسی کامل تاریخ لباس و مد پرداخته شده است. بعد از آن شما را با انواع سبک‌ها و استایل‌ها آشنا میکند. اگر اهل دنیای مد و فشن هستید تهیه این کتاب با جعبه‌ی زیبایی که همراهش است از واجبات کتاب‌خانه‌ی شماست.

به‌طور خلاصه دایره المعارف مصور مد سیر تاریخی مد و طراحی مد را کاملا ملموس و مصور مورد بررسی قرار داده است.
در کتاب دایره المعارف مصور مد شما با تاریخچه، بنیان گذاران و پیشروهای این عرصه آشنا شده و سفری جذاب به دنیای مد و لباس خواهید داشت.

2- کتاب فرهنگ‌نامه تصویری مد

این کتاب یک دایره المعارف تصویری کامل و جامع است که شما را با جزییات دنیای مد و فشن و سایز موارد لازم آشنا می‌کند. در واقع مرجعی کامل است که مولفان این کتابسعی کرده‌اند تا موارد مهم را در این کتاب جمع‌آوری کنند. کتابی ساده، آموزنده، قابل‌حمل و برازنده فرهنگنامۀ مُد به‌راستی تمام آنچه که از یک کتاب جامع و ارزندۀ مُد تصور می‌کنیم را دربر دارد. این کتاب شامل تصاویر و اطلاعات بصری است که زبان فرا مرزی و جهانی برای طراحان سراسر دنیا می‌باشد. بنابراین فرهنگنامۀ پیش رو، ترکیبی جامع از اطلاعات بصری به شیوه‌ای گویا و قابل‌فهم است.

تصاویری از این کتاب را با هم در ادامه می‌بینیم:

3- کتاب گرایش‌های طراحی لباس

این کتاب در زمینه سبک شناسی بسیار کاربردی است و می‌بینیم که چطور مد در گذر زمان تحت تاثیر عوامل مختلف قرار گرفته است.  مد همواره رو به جلو در حرکت بوده است و در این کتاب روند پیدایش سبک‌های مختلف بررسی و معرفی شده است.

4- دایره المعارف تصویری منسوجات

این کتاب به‌طور تخصصی به علم پارچه و الیاف می‌پردازد. و شما اصول علم نساجی، نخ، بافت و پارچه را می‌شناسید.

5-کتاب گرایش‌های هنری

در این کتاب 162 صفحه‌ای ابعاد مختلف هنر مورد بررسی قرار گرفته است و مناسب برای هنرجوهایی است که دنیای فشن را محدود به لباس نمیبینند و دید بازتری در آشنایی با ابعاد مختلف هنر دارند. در این کتاب بسیاری از سبک‌ها و مکتب‌های شکل گرفته در تاریخ هنر غرب، از رنسانس تا زمان حاضر، شرح داده شده است. نگارنده، این مکتب‌ها را در پنج بخش رنسانس، باروک و رکوکو، قرن نوزدهم، مدرنیسم، و پست‌مدرنیسم توضیح داده است. بعضی از سبک‌های هنری را هنرمندان پدید می‌آورند و بعضی را منتقدان با رویکرد به گذشته و آثار هنری پیشین شناسایی و تعریف می‌کنند.

6-  کتاب هنردرگذر زمان

این کتاب هم از لحاظ محتوا و هم ارزش بسیار پراهمیت است و در دسته کتاب‌های منابع درسی قرار گرفته و بعنوان متن استاندارد در کلاسهای هنری تدریس می‌شود. این کتاب به سراغ ریشه یابی و پیدایش سبک‌های هنری در دل تاریخ رفته است. کتاب «هنر در گذر زمان» از جمله بهترین و معروفترین مرجع کتاب های تاریخ هنر میباشد در این کتاب به بررسی چگونگی شكل‌گيری و تغييرات هنر طی زمان از دوران غارهای آلتاميرا و لاسکو و دوران پارینه سنگی تا قرن حاضر و دوران معاصر می پردازد.

7- کتاب مد و لباس در قلمرو مفهومی

“مد و لباس در قلمرو هنر مفهومی” اثری است از “شیرین عابدینی راد” که یکی از مسائل کلیدی در بازتاب فرهنگی و اجتماعی یک سرزمین را زیر ذره بین قرار داده است. “شیرین عابدینی راد” برای نشان دادن در هم تنیدگی فرهنگ و هنر و ارتباط چند جانبه ی آن ها ابتدا تعریفی از مد و پیشینه ی آن ارائه می کند. او در کتاب “مد و لباس در قلمرو هنر مفهومی” عنوان می کند که مد را نمی توان پدیده ای مرئی دانست؛ بلکه مد یا فشن، یک عنصر نامرئی است که ارزش های مضاعف به لباس خواهد داد. مد خود را با عرف و چهارچوب های فرهنگی جامعه تطبیق می دهد، بنابراین دور از انتظار نیست که در جوامع متفاوت و در زمان های مختلف، شاهد صورت های متنوعی از مد و فشن باشیم.

این کتاب به داستان پشت طراحی‌های بزرگ مثل مک کوئینو.. با زبانی ساده پرداخته است و حسی از مفهوم و درک زیبایی شناسی را به شما القا می‌کند.

8- کتاب فرهنگ لغت مد و لباس

دنیای بی‌انتهای مد و فشن پر از اصطلاحات و لغات خاص است. اگر می‌خواهید در این رشته به‌طور تخصصی تحصیل کنید لازم است تا با لغات انگلیسی حتما آشنا باشید و معانی آن‌ها را بدانید.

در این صورت می‌توانید به‌راحتی مقاله‌های جدید انگلیسی مربوط به این رشته را بخوانید و هنگام سرچ مطالب بتوانید نتایج جدید و به‌روزی در رابطه با موضوع مد و فشن بیابید.

بخشی از این کتاب را می‌توانید ازاینجا دانلود کنید

9- کتاب بازاریابی مد

پس از آشنا شدن با دنیای بزرگ مد و لباس اکنون نوبت ورود به دنیای این رشته برای کار است. این کتاب به شما کمک میکند تا بتوانید در این صنعت وارد شوید و محصولات خود را هر چه راحت تر به فروش برسانید. اینکه کدام عوامل و مزایای مد بر مصرف کنندگان تاثیرگذار هستند و شرکت های مد چگونه میتوانند از آنها استفاده کنند و چه استراتژی ها و تاکتیک های بازاریابی میتواند به افزایش موفقیت محصول شما کمک کند همگی در کتاب بازاریابی مد ارائه شده است. این کتاب بطور خلاصه به شما بهترین دیدگاه ها و روش ها را در زمینه مارکتینگ مد ارائه میکند.

نویسنده این کتاب، کارولین لوبن و ترجمه کوروش محمودی است که در انتشارات جمال هنر در قالب 113 صفحه به چاپ رسیده است.

10- کتاب هشت هزارسال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی

اقوام اصیل ایرانی، لباس‌های بسیار زیبا و متنوعی دارند که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. اگر علاقمند به فرهنگ و تاریخ ایران‌زمین باشید، بعید می‌دانیم که تمایلی به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تاریخ پوشاک اقوام ایرانی نداشته باشید. سومین کتاب در لیست ۵ کتاب فشن، کتابی است که به‌طور کامل تاریخ پوشاک در ایران را مرور می‌کند و دارای ۲ بخش است. بخش اول در مورد پوشاک ایرانیان در عهد باستانی صحبت می‌کند و در بخش دوم به وضعیت پوشاک پس از ظهور اسلام می‌پردازد.

یکی از نقاط قوت این کتاب، مصور بودن آن است. تصاویر مختلفی از زیورآلات، کلاه، سربند، پاپوش و… در کتاب آمده که به شفاف‌تر شدن ذهن مخاطب کمک می‌کند. کتاب «هشت هزارسال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی» را مهرآسا غیبی در هفت‌صد صفحه نوشته و انتشارات هیرمند زحمت چاپ آن را کشیده است.

 

سخن پایانی

کتاب های زیادی در زمینه مد و فشن وجود دارد که هر کدام در زمینه‌های مختلف حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. در این مقاله سعی شد تا 10 تا از پرکاربردترین و پرفروش‌ترین کتاب‌ها معرفی شد که به شما کمک میکند تا بتوانید در بحث سبک و دیدگاه،حرفی برای گفتن داشته باشید.

اگر شما هم کتابی در این زمینه خوانده اید که فکر میکنید جایش درفهرست بالا خالی‌است حتما در بخش نظرات برایمان بنویسید. ممنون که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید.

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید