مقاله

چگونه سایز لباس خود را در میان الگو های آماده پیدا کنیم؟

الگو های آماده سایز بندی برای ایراد اندامی

چگونه سایز لباس خود را در میان الگو های آماده پیدا کنیم؟

استفاده از الگو های آماده سایز بندی یکی از راه های خیاطی آسان به شمار می رود. افرادی که آموزش خیاطی دیده اند نیز معمولا با الگو کشیدن مشکل دارند. اگر شما بتوانید الگوی خوبی تهیه کنید بیشتر مسیر را طی کرده اید. الگو نقش مهمی در دوخت لباس تمیز و اندازه دارد.  الگو های سایز بندی مختلفی در بازار وجود دارد. انتخاب یک الگو مناسب که سایز شما باشد کمی سخت است.

برخی افراد دارای سایز های استاندارد نیستند و در اصطلاح چند سایزی هستند. الگوهای موجود در بازار طبق متدهای مختلفی وجود دارد. اندازه های تعیین شده برای هر سایز مشخص است. اما برخی افراد اندازه بالاتنه و پایین تنه متفاوتی دارند. بعضی  افراد دور سینه و دور کمر متفاوتی دارند بنابر این نمی توانند از یک سایز استاندارد استفاده کنند. این افراد باید سایز مخصوص خود را بسازند. اگر شما هم می خواهید سایز خود را بسازید مطالب زیر را مطالعه کنید تا الگوی استاندارد خود را یک بار برای همیشه  بسازید.

برای خرید الگو های آماده سایز بندی شده اینجا کلیک کنید.

اندازه گیری های استاندارد در سایز های مختلف

سایز های متعارفی که برای لباس های موجود در بازار مورد استفاده قرار می گیرد با اندازه های ، کمر و دور سینه و دور باسن مشخص می شود. برای خرید الگوهای آماده نیز باید این سه اندازه مد نظر قرار بگیرد.  این اندازه ها در جدول زیر نشان داده شده است. اکثر افراد دارای ایرادهای اندامی هستند و نیاز به دستکاری الگو ها دارند. فرم اندامی سیب و گلابی که چاقی بالاتنه و یا پایین تنه دارند باید از با استفاده از الگو های آماده برای خود الگو سازی کنند.

 

جدول اندازه گیری و سایز بندی

Bust= دورسینه

wast= دور کمر

Hip= دور باسن

استفاده از چند الگوی آماده سایزبندی

کمتر پیش می آید فردی دارای سایز بندی استاندارد باشد و تمام اندازه گیری های او مربوط به یک سایز باشد. وقتی اندازه گیری می کنید با این مشکل برخورد می کنید که دور سینه و دور کمر و دور باسن هر کدام در یک سایز قرار می گیرد. معمولا برای خرید الگو، اندازه دور سینه و دور باسن و دور کمر با  این اندازه ها  در سایزهای مختلف  مقایسه می شود و بزرگترین سایزی که با این اندازه گیری ها مطابقت دارد مورد استفاده قرار می گیرد و باقی اندازه ها باید دستکاری شود. این کار باعث می شود فرم لباس و دقت اندازه های الگو بهم بخورد.

 

راه حل دیگری برای افراد چند سایزی پیشنهاد می شود استفاده از چند الگوی آماده است. شما می توانید الگو های آماده  مربوط به چند سایز را تهیه کنید و با استفاده از آنها الگوی مورد نظر خود را طراحی کنید. الگویی که با این روش طراحی می شود دقت بیشتری دارد.

در این بخش به سه مدل متداول تغییر سایز پرداخته می شود که بسیار مورد استفاده افراد دوسایزی قرار می گیرد. دور کمر بزرگتر و یا کوچکتر و یا دور باسن بزرگتری نسبت به باقی قسمت های بالا تنه دارند می توانند با این شیوه الگویی دقیق برای خود طراحی کنند.

الگو های آماده سایز بندی برای ایراد اندامی

دو سایزی با دور باسن بزرگتر

بعضی مواقع  دور سینه و دور کمر در یک سایز قرار می گیرد و دور باسن بر روی سایز بزرگتری قرار می گیرد (فرم اندامی گلابی) . چنین افرادی باید از روشی که در تصویر نشان داده شده است استفاده کنند.

دو الگو را روی هم قرار دهید و با چسب به هم بچسبانید. دور باسن سایز بزرگتر توسط یک خط به دور سینه وصل می شود. خط اتصال به شکل خط صاف نیست و کمی انحنا پیدا می کند. گودی کمر کمتر در این الگو نشان داده می شود. در انتها دور الگوی جدید را ببرید و مورد استفاده قرار دهید.

الگو های آماده سایز بندی برای ایراد اندامی

 

دوسایزی با دور کمر بزرگتر

برای فردی که  دارای فرم اندامی سیب است سایز اندازه آنها را مانند تصویر زیر بسازید. در تصویر زیر دور کمر در سایز M و دور سینه و باسن در سایز XS قرار گرفته است. پس به دو الگوی آماده با دو سایز M  و   XS نیاز دارید. این دو سایز الگو را چسب به هم بچسبانید. با یک خط منحنی ، دور کمر به خط باسن و حلقه آستین  وصل می شود.

 

الگو های آماده سایز بندی برای ایراد اندامی

 

دو سایزی با دور کمر کوچکتر

برخی افراد دور سینه و دور باسن بزرگتری نسبت به دور کمر دارند و در اصطلاح فرم اندامی ساعت شنی دارند. مانند تصویر الگوی سایز خود را بسازند. الگوی این افراد به شکل ساعت شنی است و گودی کمر بیشتری دارند. مانند الگو های قبلی خط اتصال باسن و کمر و سینه باید به شکل منحنی باشد.

الگو های آماده سایز بندی برای ایراد اندامی

 

پیشنهاد

برای ساخت الگوی مناسب خود با استفاده از الگو های سایز بندی آماده باید ابتدا اندازه دور کمر و دور سینه و دور باسن خود را اندازه بگیرید. سپس این اندازه ها را در اندازه گیری استاندارد پیدا کنید. با اینکار متوجه می شوید اندازه گیری های شما در کدام سایز بندی قرار دارد. الگو های آن سایز را تهیه کنید و در کنار هم قرار دهید . سپس الگو ها را به استفاده خط منحنی به هموصل کنید. اکثر افراد دو سایزی هستند و نیاز دارند دو الگو تهیه کنند ولی تعداد محدودی نیز هستند که سه سایز الگو باید تهیه کنند.

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینیدF
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید