آموزش خیاطی, مقاله

نحوه استفاده از چرخ خیاطی

چگونه از چرخ خیاطی استفاده کنیم

امروز با یک پست از سری پست های بررسی چرخ خیاطی در خدمتتون هستیم . این هفته ما قصد داریم که با یک راهنمایی برای کاربران مبتدی هنرانه کار را شروع کنیم
این مقاله برای کسانی است که یک چرخ خیاطی دارند اما نمیدانند که از کجا شروع کنند
برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه استفاده گام به گام از چرخ خیاطی حتما این مقاله را مطالعه کنید.

ما ابتداشما را با قسمت های مختلف چرخ خیاطی اشنا میکنیم سپس از طریق اصول اولیه دوختن به مطالب ادامه میدهیم.

این که ایا شما یک تازه وارد یا مبتدی نسبی هستید فرقی نداره این مقاله به شما کمک میکند که چرخ خیاطی خود را بهتر بشناسید.ما تضمین میکنیم که شما میتونید کارهاتونو در کمترین زمان ممکن انجام بدید.

چرخ های خیاطی مارک های مختلفی دارند و انواع انها کمی با یک دیگر متفاوت هستند اما قسمت های اصلی انها مشابه یکدیگر هستند.

اگر شما قسمت های اصلی چرخ خیاطی را بلد باشید و از انها شناخت داشته باشید کار برای شما راحت تر است.

1)سوزن

سوزن چرخ خیاطی داخل و خارج پارچه میرود بدون اینکه حرکت دست در آن دخیل باشد.

اکثر چرخ خیاطی ها در حال حاضر فقط با یک سوزن کار میکنند . این راهنما نشان میدهد که چگونه سوزن را برای یک دوخت دیگر تغییر بدهید.

اندازه سوزن های استاندارد معمولا75یا80هستند برای کارهای سخت تر مانند دوخت جین یا پرده های سنگین نیاز به سوزن 110 یا 120 گرمی دارید.

زمانی که پارچه های زیبا مانند پارچه های organza یا یک پرده خاص ره بخواهید بدوزید از اندازه های معمولی مانند 60 استفاده کنید.

یک پارچه خوب ارزش استفاده از یک سوزن عالی را دارد.

2)پایه چرخ

این پیوستگی فلزی است که زیر سوزن شما قرار دارد و پارچه شما را در محل نگه می دارد. در اطراف شما یک اهرم برای حرکت آن را به بالا و پایین وجود دارذ . هنگامی که پارچه را بر روی آن قرار دهید، اهرم آن را بالا ببرید و آن را به عقب بر گردانید تا پارچه را در زمان خیاطی خود نگه دارد . پایه چرخ یکی از مواردی است که بیشتر از آن استفاده می کنید، هرچند ده ها شکل از پایه های مخصوص برای همه چیز از لحاف تا اتصال زیپ و ایجاد ضربه های پاشنه دار وجود دارد.

3)ماسوره

در چرخ ما، حباب زیر پوشش بیرونی ماشین پنهان است. این پلاستیکی کوچک و یا گرد و غبار فلزی است که در یک محل ویژه زیر منطقه دوخت، زیر پایه چرخ و سوزن قرار دارد. راهنمای چرخ خود را چک کنید تا بدانید که دقیقا چطور از ان استفاده کنید.

4)جا نخی

قسمت جا نخی شما در بالای چرخ قرار دارد . آن قسمت نخ را از طریق یک سری از کانال ها و حلقه ها به سوزن می رساند. این قسمت ها باعث می شود از  کشش نخ و از پیچ خوردگی جلوگیری شود . دستگاه شما دارای شماره هایی است که می تواند برای تنظیم کشش نخ با توجه به پارچه مورد نیاز خود آن را افزایش یا کاهش دهید .

5)تنظیم تنش

تمام چرخ های خیاطی دستی دارای یک دستگیره یا قسمت مثل این می باشند، که به شما اجازه می دهد که تنش سوزن هایتان را تنگ کنید. تنش موضوعی که نیاز دارید، بر اساس مواد مورد استفاده شما متفاوت است – چند لایه پارچه و اینکه چقدر ضخیم است (پارچه جین یا ابریشمی، به عنوان مثال از پنبه استفاده می شود).

6)انتخاب تنظیم کننده

یک دستگیره یا یک پیچ … روش استفاده شده برای تغییر نوع سرپوشی بین چرخ ها متفاوت است، اما اصل همان است. برای اکثر کار ها، همه چیزهایی که نیاز دارید، پایه مستقیم و زیگزاگ است. هنگامی که شما با تجربه هستید، می توانید برخی از بخیه های تزئینی خود را که چرخ خیاطی شما انجام می دهد، امتحان کنید.

7)طول دوختن

یک پیچ یا دستگیره شما را قادر می سازد تا طول دوخت های خود را تغییر دهید، هر چند که آنها صاف مستقیم ساده، زیگزاگ یا هر الگوی دیگری هستند. طول طاق بلند برای ایجاد  خطوط سریع مفید است. برای دوخت به طور منظم،  طول حدود 2 یا 2.5، که به اندازه کافی برای اکثر کارها معمولی است.

8)دسته چرخ

از دسته چرخ  استفاده میشود تا سوزن به صورت دستی حرکت کند. این برای کنترل خط دوخت ضروری است. برای جلوگیری از پیچ خوردن، مطمئن باشید همیشه دسته چرخ را به سمت خود چرخانده باشید. برای یادگیری دقیقا چگونگی انجام این کار را بر روی دستگاه خود، با راهنمای خود مشورت کنید.

9)چرخش معکوس

اکثر چرخ ها یک دکمه یا سوئیچ دارند که اجازه میدهد در جهت معکوس دوختن را . حتی ماشینهای قدیمی باید یک روش برای دوخت معکوس داشته باشند. این بهترین روش برای شروع و خاتمه دادن به دوخت است . همه چیزهایی که باید انجام دهید این است که چندین سانتی متر برای جلوگیری از باز شدن دوخت در اول و اخر دوختتان معکوس بدوزید.

10)کلید خاموش و روشن

این نکته ممکنه برای خیاطان حرفه ای طبیعی و پیش پا افتاده باشد اما قبل از شروع به کار باید چرخ خیاطیتان را روشن کنید! برای اکثر چرخ ها ، این یک نور کوچک در بالای سوزن است و به شما کمک می کند تا دوختتان را ببینید. هنگامی که شما شروع به کار کرده اید، باید از پدال پایینی که به دستگاه متصل شده است استفاده کنید و ان را فشار دهید تا سوزن حرکت کند. پدال حساس به فشار است، به طوری که فشار کم باعث حرکت آهسته می شود، در حالی که سخت تر فشار دادن موتور سریعتر حرکت میکند و دوخت سریع تر می شود. بعضی از ماشین ها دارای کنترل سرعت جداگانه ای هستند که به شما امکان کنترل بیشتری بر سرعت به شما می دهد.

دوخت گام به گام با چرخ

قبل از شروع به دوختن، لازم است دو چیز مهم را انجام دهید:سوزن اصلی را بچرخانید و پایه  را بردارید تا بتوانید 2 نخ را روی چرختان ببینید .

کتابچه راهنمای شما باید از طریق گرفتن موضوعات به شما کمک کند .

حالا وقت دوختن است.

 

 

مرحله ی اول: پایه را برداشته و پارچه را زیر آن قرار دهید تا جایی که می خواهید شروع به دوخت کنید.
احتمالا چرخ خیاطی شما دارای یک راهنمای تصویری است که توسط آن میتوانید نحوه دقیق اندازه گیری را در پارچه خود ست ( Set ) کنید و بیابید ، برای انجام اینکار لبه پارچه را با راهنمایی که چرخ خیاطی به شما نشان میدهد خط کنید.

 

گام دوم: همانطور که سرعت دوخت خود را با پدال پا کنترل می کنید، پارچه را تحت پایه فشار قرار دهید.
اگر باید پارچه را برای نگه داشتن زیر پایه توسط کشیدن اون ، حفط کنید پس باید با دستان خود پارچه را را در پشت و جلو پایه نگه دارید و شروع به خیاطی کنید.

 

گام سوم:بدون اینکه از نخ استفاده کنید . ابتدا اطمینان حاصل کنید که سوزنی که درون پارچه شما است ، حتما به آن متصل شده است
پس پای خود را از روی پدال چرخ خیاطی بالا برده و پارچه را در جهت خود بچرخانید و پس از آن پای خود را پایین اورده و شروع به دوختن کنید.

 

مرحله چهارم: پس از انجام خطوط دوختی خود، با ساختن چند دوخت به جلو و عقب بر روی خط خود، دوخت خود را محکم کنید .
زمانی که سوزن بالا و بلا استفاده است ، پای خود را فشار دهید و پارچه را بیرون بکشید بعضی از امکانات چرخ خیاطی ممکن است روشن شوند پس آن را خاموش کنید.

 

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

 

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

دیدگاهی در مورد “نحوه استفاده از چرخ خیاطی

  1. amirmohammad1 گفت:

    ممنون از این آموزش خیاطی

دیدگاهتان را بنویسید