مقاله

معروف ترین و برترین طراحان لباس ایرانی

معروف ترین و برترین طراحان لباس ایرانی

همیشه نام ایرانیان در کنار افراد موفق در دنیا بوده است. در زمینه علم و هنر و صنعت می توانید نام افراد موفق ایرانی را پیدا کنید. صنعت و کسب و کار مد و فشن یکی از صنایع مهم در دنیا بشمار می رود. افراد مشهور و برند های زیادی در این زمینه فعالیت دارند. در میان این افراد می توانید طراحان لباس ایرانی خوش ذوق و خلاقی را پیدا کنید که شهرت جهانی دارند. این شهرت را می توان از روی لباس ها و زیورآلاتی که توسط این برند های ایرانی تولید شده و مورد استفاده افراد مشهور و سلبریتی ها بوده است، فهمید.

اسامی زیادی از ایرانیان در زمینه مد و فشن می توان پیدا کرد که در اینجا به معرفی برخی از مشهورترین آنها پرداخته شده است. با مطالعه این متن با بیوگرافی و تلاش این افراد در زمینه بیشتر آشنا خواهید شد.

1- بیژن پاکزاد

معروف ترین طراح لباس ایرانی که آوازه بلندی در دنیا دارد بیژن پاکزاد است. اولین نام ایرانی که درباره طراحان لباس ایرانی به ذهن می رسد نام این اسطوره است. لباس های بیژن جزء لباس های گران قیمت و لوکس بشمار می رود. این طراح ایرانی موفق به طراحی لباس برای 12 رییس جمهور شده است. سیاستمدارانی که در روز مراسم درگذشت او شرکت داشتند تماما از مشتریان او بودند. بیژن پاکزاد در فروردین سال 1323 در تهران متولد شد و در فروردین 1390 در آمریکا در گذشت. او در طی این سالها افتخارات زیادی در صنعت مد و لباس داشته است.

بیژن خیلی زود به امریکا مهاجرت کرد و در آنجا به ادامه تحصیل پرداخت. بیژن پاکزاد تحصیلات دبیرستان خود را در یکی از مدارس لاکچری سوییس گذراند و در انجا با شاهزاده ها و فرزندان افراد مهم آشنا شد که نقش مهمی در شناخته شدن او داشتند. سپس به دلیل علاقه ای که به شیمی داشت به ادامه تحصیل در این رشته پرداخت. اما بعدا به صنعت پولساز مد علاقمند شدو در آمریکا به تحصیل در رشته طراحی لباس پرداخت. او حتی سابقه تحصیل در رشته بازار یابی در آمریکا را نیز داشته است.

او در خانواده ای ثروتمند متولد شد و در تهران بوتیک های برند زیادی راه اندازی کرد.  فروشگاههای پلنگ صورتی  بسیار موفق بود و افراد ثروتمند و سرشناس از جمله خانواده پهلوی جزو مشتریان این بوتیک بودند. بیژن در آمریکا به کار خود ادامه داد و بعد از آشنایی با داریوش محبی توانست بوتیکی در یکی از خیابان های مهم و معروف آمریکا افتتاح کند. از همان ابتدا هدف او انتخاب مشتریان ثروتمند و فروش لباس های گران قیمت بود. این کار باعث جذب افراد مشهور و سیاستمداران و سلبیریتی ها به این بوتیک شد.

بیژن پاکزاد علاقه زیادی به صنایع دیگر به جزء مد داشت. او در زمینه طراحی داخلی خودروهای لوکس و دکوراسیون داخلی و عطر های خاص نیز فعالیت داشت. او چند روز پس از تولد 67 سالگی اشت دار فانی را وداع کفت. در مراسم در گذشت او تعداد زیادی از افراد مشهور حضور داشتند. افرادی همچون رونالد ریگان و جورج بوش و اوباما و آرنولد و تام کروز و تونی بلر و پوتین که از مشتریان برند بیژن بودند پیام های تسلیتی ارسال کردند.

2-ساره نوری

ساره نوری با لباس عروس هایش در دنیا شهرت پیدا کرده است. او کار خود را با خیاطی و دوخت لباس عروس برای خودش آغاز کرد. برای جش عروسی خودش نتوانست لباس دلخواهش را پیدا کند بنابر این خودش دست بکار شد و لباس را دوخت. این اتفاق شروعی برای کار حرفه ای‌اش بود. ساره نوری در تهران متولد شد و تا ده سالگی در ایران زندگی کرد. سپس به امریکا مهاجرت کرد. او تحصیلات خود را در رشته گرافیک ادامه داد.

ساره توانست اولین مجموعه لباس هایش را در سال 2011 با تعداد محدودی

تولید کرد و در سال 2012 توانست ان را در یک رویدادذ بین المللی با تعدا بیشتری لباس عروس در هتل لندن به نمایش بگذارد. شهرت لباس های او به جایی رسیده که می توان لباس هایش را در کشورهای کانادا، ژاپن، ترکیه، دبی، آمریکا و….پیدا کرد. ساره نوری لباس عروس افراد مشهوری چون دیانادیگارمو برنده مسابقه آمریکن آیدل را طراحی کرده است.

3- آوا هاشمی صاحب برند هاشه

آوا هاشمی جزء افرادی بود که کار خود را در سن بسیار پایین شروع کرد. او توانست برند خود را در سن 19 سالگی بنیانگذاری کند. آوا هاشمی یکی از طراحان لباس ایرانی تبار است که در امارت متولد شده است. او علاقه خود به طراحی را از سنین پایین آغاز کرد . او راه خود را در کودکی پیدا کرده بود و توانست خیلی زود به موفقیت دست یابد. کارهایش را در سن 19 سالگی با برند هاشه تولید کرد و در جهت پیشرفت آن شروع به کار کرد.او در مجموعه کار های خود لباس زنانه و کلاه و زیور آلات خاص تهیه شده از سنگ را دارد.

کارهای آوا در جامعه مد دیده شد و در سال 2012 Moet and Chandon اسپانسر کارهای او شد. حضور این فرد راههای جدیدی در جهت پیشرفت به روی او باز کرد. او توانست اولین مجموعه کارهای خود را در شهر بوستون به نمایش بگذارد. آوا توانست در همین سال برنده  برترین طراح لباس تازه کار انگلیس را دریافت کند. او به مرور خود را توانست در شو های مختلف مطرح کند. هم اکنون او خط تولید خودش را در دبی اداره می کند.

4-مهلا زمانی طراح برتر لباس های پوشیده و حجاب

مهلا زمانی ایده های خود را از لباس های سنتی ایرانی می گیرد و توانسته لباس های پوشیده و با حجاب امروزی تولید کند. او تحصیل کرده بانکداری در انگلستان است و در کنار این رشته توانسته در رشته ی طراحی لباس در موسسه Pitman انگلستان فارغ التحصیل شود. او در ابتدا  مدیریت بانک ایران و هلند را به عهده داشت و در سال 1362 به ایران آمد. از همان سال 1362 فعالیت خود را در زمینه طراحی لباس آغاز کرد.

مهلا زمانی با تلفیق کارهای سنتی و مدرن توانست مجموعه ای را در ایتالیا به نمایش بگذارد که توجه همگان را بر انگیخت و توانست به خاطر طراحی لباس های پوشیده از برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا  لوح تقدیر دریافت کند. افتخارات زیادی همچون تالیف کتاب شش جلدی ” دایره المعارف لباس در گذرگاه تاریخ ایران و تاثیرات آن بر جهان” و مجله تخصصی لباس های مدرن لیرانی به نام ” لوتوس” در کارنامه خود دارد.

او می کوشد با فرهنگسازی و آشنا کردن جوانان با فرهنگ اصیل ایرانی لباس هایی آمیخته با طرح های ایرانی و سنتی ارائه دهد. ایشان با شرکت در رویدادها و شوهای مختلفی که در دنیابرگزار می شد توانست مد و لباس ایرانی را به دنیا بشناساند. او حتی لباسی برای کاترین زتاجونز طراحی کرد که بر روی فرش قرمز پوشیده شد. طراحی این لباس یک طرح از لباس های دوره زندیه بود که کار دست فراوانی بر روی آن انجام شد. ایشان اکنون در فرمانیه مشغول بکار هستند و پذیرای سفارش از طرف هنرمندان و سیاستمداران زیادی از سراسر ایران بوده اند. بازیگرانی همچون خانم مهناز افشار، افسانه بایگان، رویا تیموری، رویا نونهالی،

5- طلا راسی

طلا راسی یکی دیگر از طراحان لباس ایرانی تبار است که در آمریکا متولد شده و تا 16 سالگی در ایران زندگی می کرده است. او در زمینه بازار یابی مد و لباس به تحصیل پرداخت و پس از پایان تحصیلات توانست بوتیک خود را در واشنگتن دی سی افتتاح کند. او کار خود را در زمینه تولید مایو ادامه داد. برند تولیدات او با نام “در به در” شناخته شده اند. دلیل این نامگذاری را سفر های زیادی که برای تهیه پارچه داشته نام برده است.

6- سهیل عباسی

سهیل عباسی را می توان یکی از مدرسان برتر در زمینه مد و طراحی لباس در ایران معرفی کرد. مدرک تحصیلی او در رشته متالوژی از دانشگاه علم و صنعت است. او سابقه طولانی 30 ساله  فعالیت در زمینه طراحی لباس دارد. عباسی عضو IFF “فستیوال فشن اسلامی” است.سهیل عباسی همچنین با برخی برند های ترک همکاری دارد و در ایران توانسته اولین مجله تخصصی الگوسازی با نام “پوشش”  را منتشر کند.

او اولین کسی بود که فشن شوی زنده را در ایران در دانشگاه الزهرا برگزار کرد. متدی که توسط آقای عباسی تدریس می شود به عنوان pattern making for fashion design است و ادعا دارد  یکی از جدید ترین متد های طراحی و دوخت لباس است که در ایران تدریس نمی شود. سهیل عباسی دوره اموزش طراحی لباس بااین متد را در مالزی گذرانده است. به نظر ایشان متد های رایج متریک و مولر کاربردی نیستند و این متد جدید کاملا بی نقص است.

7- پگاه انوریان

پگاه انوریان در تهران متولد شد و تا سن شش سالگی به آمریکا مهاجرت کرد.پگاه را می توان تنها کسی معرفی کرد که خیاطی و طراحی لباس را در کودکی آغاز کرده. او دوخت لباس را در سن شش سالگی یاد گرفت و در سن هفت سالگی طراحی انجام می داد. همین علاقه باعث شد که رشته طراحی لباس را در آمریکا ادامه دهد.

انوریان کار خود را با طراحی لباس برای موزیک ویدیو ها آغاز کرد و یک اتفاق ساده در طراحی لباس باعث مورد توجه قرار گرفتن لباس های او شد. زیبایی طرح لباس طراحی شده توسط انوریان بر تن خواننده باعث شد جنیفر لوپز به او سفارش طراحی لباس بدهد. این سفارش باعث اوج گیری پگاه در مد و فشن شد. پس از ان طراحی لباس سلبریتی هایی مانند شکیرا و مدونا را نیز بعهده گرفت.

یکی از مشخصه های لباس های طراحی شده توسط انوریان رنگ انهاست. رنگ مشکی و تیره و خنثی رنگ های محبوب انوریان در تولید لباس می باشد او اعتقاد دارد این رنگها دوخت لباس را بهتر نشان می دهد و لباس شیکتر خواهد شد.

 

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

دیدگاهی در مورد “معروف ترین و برترین طراحان لباس ایرانی

  1. محیا گفت:

    سلام خدمت شما عزیزان من طراح لباس هستمـ و درک میکنم که چقدر کار سختی است اما دلنشین و خوب من در ایران زندگی میکنمـ در شهر شمال . و یک طراح لباس هستم .
    ۲۰ سال سن دارم .

    1. admin گفت:

      سلام محیای عزیز ممنون از نظر شما
      امیدواریم که در این رشته موفق باشید و به اهداف زیباتون برسید

    2. هانیه گفت:

      سلام ، رشته شما برای رسیدن به طراح مد در دبیرستان چی بود؟؟
      و اینکه از در آمد الانتون راضی هستین؟

  2. محیا گفت:

    سلام خسته نباشین من 11 سالمه ولی دوست دارم در اینده طراح مد بشم طرح ئهای شما عالیه از روز اونا تونستم طرح های خوبی بزنم امید وارم موفق باشین خدانگهدار

    1. admin گفت:

      امیدوارم موفق باشی محیا عزیز

دیدگاهتان را بنویسید