مقاله

روش های مختلف پارچه سازی و نقاشی بر روی پارچه

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

  روش های مختلف پارچه سازی و نقاشی بر روی پارچه

پارچه سازی یکی از هنر های پر طرفدار و زیبا است. افرادی که کار طراحی لباس انجام می دهند، معمولا از پارچه های موجود در بازار کمتر استفاده می کنند. آنها سعی دارند پارچه های جدیدی طراحی کنند و کار ساخت .و طراحی پارچه را به عهده می گیرند. به این ترتیب یک لباسی متفاوت تولید می کنند. تولید لباس های متفاوت تنها محدود به الگو و برش متفاوت نیست بلکه به پارچه های خاص نیز نیاز دارید.برخی افراد دوست دارند لباسی که بر تن می کنند فقط برای آنها طراحی شده باشد و هر کسی توان دوخت لباس مشابه با آن را نداشته باشد. اگر پارچه ای مشابه وجود نمداشته باشد لباس مشابه هم وجود نخواهد داشت.

روش های مختلفی برای پارچه سازی وجود دارد: استفاده از رنگ و نقاشی و استفاده از متریال. شما می توانید با رنگ کردن پارچه های ساده لباس های زیبایی داشته باشد. مخصوصا در تابستان لباس های رنگی جلوه و کاربرد خوبی دارند. می توانید از طرح های رنگی مختلف برای تغییر مانتو و تیشرت و دامن و شلوار خود استفاده کنید. نقاشی بر روی پارچه و پارچه سازی سبک های مختلفی دارد. چند سبک ساده در پایین آموزش داده شده که در خانه می توانید آنها را انجام دهید.

استفاده از ماژیک

می توانید به عنوان یک سرگرمی از این هنر استفاده کنید. یا اینکه این کار را در کنار کودکانتان انجام دهید و ساعات شادی را در کنار هم داشته باشید و کار جدیدی به آن ها بیاموزید.

 

پارچه سازی با ماژیک و الکل

برای این کار به وسایل زیر نیاز داریم:

  • فنجان یا کاسه
  • کش لاستیکی
  • ماژیک
  • الکل
  • تیشرت یا لباس نخی

ابتدا قستی از لباس را بر روی فنجان یا کاسه بگزارید و بعد روی آن را کمی بکشید و دور آن را با کش لاستیکی محکم کنید. بر روی پارچه طرحهایی با ماژیک بکشید.

 

 

بعد از پیاده کردن طرح مورد نظر، سطح پارچه که طراحی شده بود را با الکل مرطوب کنید. بعد از گذشت مدتی می بینید که رنگ شروح به پخش شدن و حرکت بر روی پارچه می کند. هرچه الکل بیشتری استفاده شود رنگها بیشتر پخش شده و بیشتر حرکت می کنند.

کش را از دور کاسه یا فنجان جدا کنید و این کار را در چند جای پارچه انجام دهید. در آخر می بینید که دایره های رنگی زیادی روی پارچه تشکیل شده است. بگذارید پارچه خشک شود و از این پارچه استفاده کنید. طرحهای روی لباس پاک نمی شود و ماندگار خواهد بود.

 

پارچه سازی با ماژیک و الکل

 

نقاشی روی پارچه با استفاده از رنگ پودری و یخ

 

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

طرح ابر و آسمان

 

پارچه سازی طرح ابر

با استفاده از وسایلی که دارید می توانید به راحتی در خانه لباس ها و پارچه های ساده ای را که دارید رنگ کنید. پارچه سازی این بار با استفاده از رنگ پودری و یخ پارچه رو تختی و رو بالشتی به زیبایی رنگ شده و از سادگی در آمده است. ابتدا پارچه را در آب قرار دهید سپس از داخل ظرف آب خارج کنید و بر روی سبد سیمی قرار دهید. پارچه را به صورت چروک قرار دهید و آب اضافی آن را نگیرید.

پارچه سازی

چند قالب یخ بر روی پارچه به صورت تصادفی قرار دهید.بر روی یخ ها رنگ پودری پارچه بریزید. اجازه دهید یخ ها ذوب شود. می توانید حرارت دهید تا یخ ها سریع تر ذوب شوند.

 

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

 

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

 

مرخله بعد فیکس کردن رنگ بر روی پارچه است. یک ظرف بزرک را پر از آب گرم کننید و داخل آن چند قاشق فیکساتور رنگ اضافه کنید. نسبت آب داغ و محلول باید مطابق دستور روی محلول اندازه گیری شود. پارچه رنگ شده را داخل این محلول قرار دهید و چند دقیقه به آن زمان دهید. سپس پارچه را از محلول خارج کنید و داخل آب سرد بگذارید. در آخر توسط ماشین لباس شویی با آب سرد بشویید.

 

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

 

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

 

فیکساتوری که استفاده شده است رنگ را بر روی پارچه ثابت می کند و در اثر شست و شو از بین نخواهد رفت.

طرح آجر نما

طرح دیگری که در این روتختی مورد استفاده قرار گرفته است با همین روش رنگ آمیزی انجام می شود با این تفاوت که تا کردن و آماده سازی پارچه متفاوت است.

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

ابتدا پارچه را به شکل پلیسه تا کنید. سپس در دو طرف این پلیسه ها گیره کاغذ وصل کنید . فواصلی که گیره کاغذ وصل می شود می تواند منظم یا نا منظم باشد. در اخر تمام کارهایی که برای رنگ آمیزی انجامداده بودیم را تکرار می کنیم . اینبار نیاز به یخ ندارید می توانید رنگ پودری را در آب حل کنید و پارچه ای که به این شکل در امده را داخل آب رنگی برای مدتی قرار دهید.

 

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

طرح راه راه

طرح آخری که در این مجموعه استفاده شده است، شکل خط دار افقی است. پارچه را مانند شکل قبل پلیسه مانند تا کنید. قسمت های مختلف پارچه را با نخ ببندید. این فواصل می تواند منظم و یا نا منظم باشد. رنگ پودری را در اب حل کنید و بر روی پارچه که از قبل قیخ کرده بودید بریزید و چند دقیقه زمان بدهید تا رنگ به پارچه نفوذ کند. می توانید ظرفی از آب و رنگ آماده کنید و پارچه بسته شده را در آن برای مدتی قرار دهید. در آخر بعد از رنگ شدن پارچه می توانید نخ ها را جدا کنید و طرح راه راه را در پارچه ببینید.

 

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

 

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

 

با استفاده از روشهای گفته شده می توانید ست رومیزی و رو تختی های زیبایی درست کنید و از این راه کسب در آمد داشته باشید. همچنین از این مدل طرح های زیبا و ابر و بادی می توان برای پیراهن و مانتو و تیشرت استفاده کرد.

پارچه سازی با استفاده از اسنیپر

اسنیپر یک وسیله بازی چرخنده است. شاید برای شما این سوال مطرح شود که چگونه می شود با استفاده از این وسیله پارچه سازی انجام داد. باید بگویم به راحتی می توانید این کار را انچام دهید. ابتدا کمی رنگ اکریلیک پایه آب را با کمی آب رقیق کنید.

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

سپس اسنیپر را در محلی که می خواهید طرح ایجاد کنید قرار دهید. کمی از رنگ را با استفاده از قطره چکان بردارید و بر روی بازو های اسنیپر چند قطره بریزید.

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

اسنیپر را به حرکت در بیاورید. با چرخش این وسیله رنگ به اطراف پخش می شود و طرح خورشیدی زیبایی ایجاد می شود.

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

می توانید چند قطره رنگ در مرکزاین وسیله بریزید و با به چرخش در آوردن اسنیپر رنگ را پخش کنید. اسنیپر را در جاهای مختلف قرار دهید و رنگ های مختلفی را با این روش بر روی قسمتهای مختلف لباس پخش کنید.

 

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

 

طرح ابر و باد

روی پارچهع را با مازیک خط خطی کنید. از ماژیک های رنگی استفاده کنید. سعی کنید فضای خالی باقی نماند. تا می توانید لباس را خط خطی کنید. سپس با اسپری روی لباس یا پارچه را الکل اسپری کنید کمی صبر کنید تا رنگ ها با یکدیگر مخلوط شوند. حرکت رنگ ها و پخش شدن آنها طرح های زیبایی بر روی لباس ایجاد می کند. دیگر رنگ قبلی پارچه مشخص نخواهد بود. برای انجام دادن این مدل پارچه سازی از کودکان کمک بگیرید. آنها این کار را دوست خواهند داشت. همچنین یک کار خلاقانه را یاد خواهند گرفت.

 

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

 

ایجاد طرح های منظم با استفاده از ماژیک

با استفاده از مازیک و الکل به راحتی و بدون هیچ گونه هزینه ای می توانید در خانه پارچه سازی انجام دهید و بر روی لباس ها نقاشی کنید.ابتدا با نوار چسب طرحهای مربع یا مثلث یا لوزی ایجاد کنید. سپس خانه های ایجاد شده را با ماژیک خط خطی کنید . در آخر از اسپری الکل استفاده کنید و یا با قطره چکان بر روی محل های نقاشی شده الکل بریزید.بعد از خشک شدن طرح، نوار چسب ها را جدا کنید.می بینید طرح های منظمی بر روی پارچه ایجاد شده است.

 

در انتخاب رنگها دقت کنید. رنگ هایی را انتخاب کنید که با یکدیگر هارمونی داشته باشند. برای انتخاب رنگ مناسب از چرخه رنگ استفاده کنید. برای اطلاع از کارکرد چرخه رنگ اینجا کلیک کنید.

طرح پوست ماری

پارچه های پوست ماری امسال خیلی مورد توجه بود. اگر می خواهید لباسی با این طرح داشته باشید این مطلب را حتما بخوانید. برای این کار نیاز به یک روان نویس و ماژیک و تور داریم.

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه طرح پوست ماری

توری که انتخاب می کنید باید حفره های درشت و تامنظم داشته باشد می توانید از گیپور استفاده کنید. تور را بر روی لباس بگذارید و حفره های ان را با روان نویس سیاه کنید. می توانید باکمی الکل و گوش پاک کن نامنظمی آن را بیشتر کنید.

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه طرح پوست ماری

برای طبیعی تر جلوه کردن طرح پوست ماری ،می توانید از مازیک زرد استفاده کنید.

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه طرح پوست ماری

طرح انداختن بر روی کفش

شما می توانید بجای استفاده از پارچه لباس و مانتو از کفش های کتان استفاده کنید. طرح هایی با ماژیک بر روی کفش بکشید سپس با الکل آن ها را پخش کنید.

 

پارچه سازی و نقاشی روی کفش

 

 

 

پارچه سازی و نقاشی روی کفش

 

شما می توانید به جای ماژیک از رنگهای رقیق شده استفاده کنید و آنها را با اسپری آب بر روی کفش پخش کنید. از ماژیک ها و رنگ های مختلف استفاده کنید. در آخر با اسپری مایع سفید کننده بر روی آن لک های سفید ایجاد کنید. می توانید مایع سفید کننده را با قطره چکان بر روی نقاط مختلف کفش بپاشید.

طرح کهکشان

اگر می خواهید طرحی به شکل گهکشان داشته باشید این بخش را بخوانید. ابتدا نیاز به یک شکل دوار داریم. برای این کار انگشت خود را در مرکز پارچه یا لباس بگذارید و بعد انگشت را بچرخانید تا پارچه دور انگشت شما بپیچد. بر روی چین ها رنگ بریزید. رنگهای مختلفی که در کهکشان وجود دارد. سپس در بعضی قسمت ها مایع سفید کننده بپاشید تا کمی شبیه ستاره شود. پس از خشک شدن رنگ لباس را با آب سر بشویید.

 

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

استفاده از برگ درختان و گلها

پارچه را ابتدا مرطوب می کنیم تا رنگها به راحتی بر روی ان  حرکت کند. رنگهای مختلف بر روی پارچه بریزید. رنگ اکریلیک رنگی است که برای پارچه استفاده می شود. با قلمو رنگ ها را بر روی پارچه حرکت دهید..اگر رنگها به خوبی پخش نمی شود کمی بر روی پارچه آب بپاشید.

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

 

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

 

از برگ و گل و یا هر جسم دیگری که می خواهید می توانید برای طرح انداختن استفاده کنید. برگ ها را بر روی پارچه رنگ شده مرطوب بگذارید و آن رات در برابر آفتاب قرار دهید. بعد از خشک شدن پارچه برگها را جدا کنید.طرح برگها بر روی پارچه تشکیل می شود و منظره زیبایی تشکیل می دهد.

 

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

 

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

طرح آمبره

طرح آمبره یکی از طرح های زیبا برای لباس است. ابتدا کل پارچه را خیس کنید. انتهای پارچه را رنگ کنید. پهنای این قسمت رنگی به شما بستگی دارد. به هر اندازه که می خواهید این قسمت را رنگ کنید. یک قلموی پهن و یک ظرف آب در کنار خود بگذارید. شروه به کمرنگ کردن مرز بین رنگ و پارچه کنید. مرز رنگ شده را از بین ببرید. این کار را انقدر ادامه بدهید که دیگر مرزی بین قسمت رنگ شده و رنگ نشده باقی نماند. در واقع یک هاله رنگی به وجود می آید و یک طیف رنگی از پر رنگ به کم رنگ خواهید داشت.

 

پارچه سازی طرح آمبره

استفاده از حباب

استفاده از حباب یک کار جالب است. شما می توانید. چند ظرف حاوی رنگ و آب و کمی شامپو یا مایع لباس شویی یا نرم کننده ، آماده کنید. یک حلقه که بتوان با ان حباب درست کرد آماده کنید. حلقه را در ةرف رنگ بگذارید و بر روی پارچه حباب ایجاد کنید. حباب ها با برخورد به لباس می ترکند و لک های رنگی زیبایی بر روی لباس ایجاد می کنند. می توانید از چندرنگ استفاده کنید و در نهایت لباسی پر از رنگهای زیبا داشته باشید. این کار را بر روی مانتو و دامن و پیراهن می توانید انجام دهید.

 

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

 

روش دیگری برای رنگ کردن لباس با حباب وجود دارد. یک نی داخل ظرف حاوی رنک و مایع لباس شویی بگذارید. حباب هایی را در ظرف به وجود بیاورید. پارچه را بر روی ظرف بگذارید. طرح حباب ها بر روی لباس نقش می بندد. می توانید چند ظرف با رنگ های مختلف تهیه کنید و پارچه را بر روی حباب های رنگی ایجاد سده قرار دهید و به این شکل لباسی با حباب های رنگی خواهید داشت.

 

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

 

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

 

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

ایجاد دایره های رنگی کوچک

قسمت هایی از لباس را با کش ببندید. قسمت های کوچکی از لباس را جدا کنید و با کش ببندید. این قسمتها را با قلمو رنگ کنید و یا در ظرف رنگ فرو ببرید.در نهایت بعداز خشک شدن لباس کش را باز کنید می بینید که لکه های گرد رنگی مانند گلهای زیبا بر روی لباس نقش بسته است. هر چه اندازه قسمتی که با کش بسته شده بیشتر باشد لکه ایجاد شده بزرگ تر خواهد بود. می توانید لکه ها را در فواصل منظم و اندازه های یکسان ایجاد کنید و یا در اندازه های مکختلف و در فواصل نامنظم ایجاد کنید.

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

 

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

ایجاد طرح های نامنظم

پارچه یا لباس خود را به شکل های نامنظم چین بدهید و با نخ قسمت های مختلف آن را ببندید. پارچه را داخل ظرف رنگ قرار دهید و بگذارید رنگ به آن نفوذ کند. بعد از خارج کردن پارچه از داخل ظرف رنگ نخ ها را باز کنید و طرح ها یایجاد شده را ببینید. پارچه را آویزان کنید تا خشک شود. چیزی که در این روش جالب است این است که طرح ها قابل پیش بینی نیست. گاهی اوقات طرح های ایجاد شده شما را شگفت زده خواهد کرد.طرح های ایجاد شده با این روش بی نهایت است. هر بار که نخ را در محل دیگری ببندید یا چین هارا به گونه دیگری ایجاد کنید طرح نهایی تغییر خواهد کرد. نکته دیگر این است که یک طرح را نمی توان بار دیگر مانند قبل اجرا کرد.

 

استفاده از چسب چوب

بااستفاده از چسب چوب بر روی پارچه طرح ایجاد کنید و بگذارید خشک شود. می توانید چسب چوب را داخل ظرف سس بریزید که نوک تیزی دارد و با تسلط بیشتری بتوانید با آن کار کنید. بعد از خشک شدن چسب چوب ، کل پارچه را رنگ کنید. می توانید کل پارچه را یک رنگ کنید و یا هر طرح را به یک رنگ در آورید. در آخر بعد از خشک شدن پارچه ، چسب چوب ها را جدا کنید. چسب چوب مانع نفوذ رنگ به پارچه می شود . وقتی چسب چوب ها را جدا کنید می بینید آن قسمت ها بی رنگ باقی مانده است.

 

پارچه سازی و نقاشی روی پارچه

 

استفاده از شابلون

استفاده از شابلون  یکی دیگر از راههای ساده برای رنگ کردن پارچه و لباس است. شما می توانید از شابلون های موجود در بازار استفاده کنید و یا اینکه از وسایل دور ریختنی برای خود شابلون بسازید. یکی از مزیپت های استفاده از شابلون این است که نیازی نیست نقاشی بلد باشید. با استفاده از شابلون می توانید طرحهای زیبایی ایجاد کنید و یک اثر هنرمندانه خلق کنید.

برای خواندن مطالب بیشتر در باره ی شابلون و هنر چاپ اینجا را کلیک کنید.

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸ رای

دیدگاهی در مورد “روش های مختلف پارچه سازی و نقاشی بر روی پارچه

  1. پخش تراکت گفت:

    سلام روزتون بخیر تندرستی

    واقعا مفید بود برام من اینجارو سیو کردم تا دوباره بیام

    خواستم نظر بزارم خستگیتون بره

    ممنون

    1. admin گفت:

      سلام ممنون از انرژی شما دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید