مقاله

رنگ لباس چه تاثیری بر روی ما دارند؟

رنگ لباس

رنگ لباس چه تاثیری بر روی ما دارد؟

دنیای ما با رنگها معنی پیدا می کند. برای چیدمان منازل یا انتخاب لباس حتما به رنگها توجه می کنیم. حتی طبیعت نیز تغیر فصل ها را با تغییر رنگها به ما نشان می دهد. روحیات و شخصیت افراد را می توان با رنگ لباس  مشخص کرد. برای این کار کافی است کمی بیشتر رنگها را بشناسید و از راز رنگها با خبر باشید. رنگها یی را که برای لباسهایتان انتخاب می کنید به طور ناخود آگاه به حالات درونی شما مربوط می شود. همانطور که رنگ مشکی برای عزاداری و رنگهای شاد و روشن برای مجالس شادی مورد استفاده قرار می گیرد. هر رنگ دارای پیامی است و شما با دانستن این پیامها می توانید با روحیات و شخصیت یک فرد، با استفاده از رنگ لباس آشنایی پیدا کنید و به راز درون آن فرد پی ببرید.

افرادی که به طراحی لباس علاقه مند هستند باید درباره کاربرد رنگها آگاهی داشته باشند. در غیر این صورت نمی توانند لباس مناسبی برای مراسم مورد نظر طراحی کنند. قبل از شروع خیاطی و کشیدن الگو نیاز دارید پارچه مناسبی برای لباس یا مانتو خود تهیه کنید. انتخاب پارچه مناسب نیاز مند دانستن خواص رنگ هاست.

چرخه رنگ

رنگ لباس باید با استفاده از نوع مراسم و فصل و سن فرد انتخاب شود. همچنین تناسب رنگها با یکدیگر بسیار اهمیت دارد. استفاده از چرخه رنگ یکی از راههایی است که شما می توانید رنگهای متناسب با یکدیگر را برای لباستان انتخاب کنید .مطالب کامل درباره انتخاب رنگ با استفاده ازچرخه رنگ را در  اینجا بخوانید.

انواع رنگها

رنگها به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

رنگ های گرم و رنگ های سرد و رنگ های  خنثی

رنگ های گرم

رنگهای گرم رنگهایی هستند که در طیف رنگی قرمز و زرد و نارنجی قرار می گیرند. رنگهای گرم تداعی کننده گرما هستند.رنگهای گرم را می توان در رنگ آتش و خورشید دید شاید به همین دلیل این رنگها گرم هستند. در همه فرهنگها رنگهای گرم رنگ های شادی هستندو در برخی کشورها مانند هند از رنگ های گرم در مراسم عروسی و لباس عروس استفاده کمی شود. رنگ گرم می تواند ضربان قلب را بالا ببرد. رنگ قرمز و زرد رنگ های اصلی هستند و رنگ نارنجی رنگ ثانویه است که از ترکیب رنگ قرمز و زرد به وجود می آید.

 

رنگ لباس رنگ گرم

 

رنگ قرمز

 

رنگ لباس رنگ گرم

 

رنگ قرمز نشانه انرژی بالاست.رنگی بسیار گرم به حساب می آید. این رنگ تاثیرات بیولوژیکی بر روی بدن دارد. افزایش فشار خون و ضربان قلب و افزایش حرارت بدن و افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن از اثرات این رنک است. اگر توجه کنید میوه هایی که رنگ گرم دارند نیز این تاثیر را بر روی بدن می گذارند مانند فلفل قرمز.

اثراتی که رنگ قرمز دارد باعث شده از این رنگ هم به عنوان رنگ عشق استفاده شود و هم به عنوان رنگ خشم. از رنگ قرمز هم در مراسم عروسی استفاده می شود و هم در جنگ بکار برده می شود.خیلی جالب است رنگی که نشان دهنده شور و هیجان است دو حس کاملا متضاد را نشان می دهد.

رنگ قرمز در فرهنگ های مختلف نماد وقایع مختلفی است. در غرب رنگ عشق است و در کشور های شرقی مانند چین رنگ رفاه و جذب موفقیت است و در کشور هند برای مراسم عروسی و شادی از آن استفاده می شود و در آفریقای جنوبی رنگ عزاداری است.

کاربرد رنگ قرمز در طراحی لباس

مفاهیم مختلفی که رنگ قرمز در فرهنگهای مختلف دارد، گفته شد. اما کاربردی که رنگ قرمز به عنوان رنگ لباس در طراحی لباس دارد این است که نشانه قدرت است. همانطور که بعضی از حاکمان در شرق لباس قرمز می پوشیدند که نشانگر قدرت آنها بوده است. اگر می خواهید جسارت و قدرت و اعتماد به نفس را به نمایش بگذارید از لباس یک دست قرمز استفاده کنید. افراد با رنگ پوست سفید و تیره می توانند از این رنگ استفاده کنند و محدودیتی در استفاده از این رنگ ندارند. رنگهای مشکی و سفید رنگهایی هستند که به همراه رنگ قرمز استفاده می شوند و لباسی با این ترکیب رنگ بسیار زیبا و شیک خواهد بود.

 

رنگ لباس رنگ گرم

رنگ زرد

 

رنگ لباس رنگ زرد

یکی دیگر از رنگهای گرم رنگ زرد است که جزء رنگهای اصلی به حساب می آید. رنگی شاد و درخشان است و نماد آفتاب است. اما مانند رنگ قرمز سریع به چشم نمی آید. این رنگ در میان مردم نماد نفرت نیز شناخته می شود. مانند رنگ قرمز می تواند بیانگر دو حس متفاوت باشد. رنگ زرد مانند سایر رنگ های گرم سرعت متابولیسم و سوخت و ساز را افزایش می دهد. رنگ زرد تمرکز را افزایش می دهد به همین خاطر نماد دفتر های حقوقی و قضایی زرد رنگ است. رنگ زرد نشان دهنده احتیاط است. شدت خطری که رنگ زرد نشان می دهد کمتر از رنگ قرمز است.

رنگ زرد در فرهنگهای مختلف پیام های متفاوتی با خود دارد. رنگ زرد در مصر به عنوان رنگ عزا و در ژاپن به عنوان نماد قدرت و در هند نمادی برای تجارت به کار می رود.

استفاده از رنگ زرد در طراحی لباس

با وجود حس های مختلفی که رنگ زرد از خود نشان می دهدف اما استفاده از رنگ زرد روشن به عنوان رنگ لباس نشان دهنده آرامش و شادی است . به همبن دلیل از این رنگ برای لباس کودکان استفاده می شود. اما رنگ زرد تیره و طلایی نماد پایداری است. در کل لباس با رنگ زرد نشان دهنده شادی و فعال بودن است. رنگ پوست در انتخاب رنگ لباس بسیار موثر است. رنگ زرد به پوستهای تیره بسیار سازگار است اما افرادی با پوست زرد بهتر است از این رنگ کمتر استفاده کنند. لباس با رنگ زرد در کنار لوازم جانبی با رنگ قرمز و یا مشکی بسیار زیبا خواهد بود.

رنگ لباس رنگ زرد

 

رنگ نارنجی

نارنجی رنگی است که نماد فصل پاییز است. چون این رنگ نشانه گذر از فصل گرم به فصل سرد است بنابراین نشانه عدم پایداری است و نمادی برای تغییر و حرکت است. این رنگ مانند سایر رنگهای گرم نشانه شور و هیجان است. همچنین این رنگ نشانگر خلاقیت است. رنگ نارنجی یادآور پرتقال است و به همین دلیل نمادی از سلامتی به حساب می آید.

 

رنگ لباس رنگ نارنجی

کاربرد رنگ نارنجی در طراحی لباس

رنگ نارنجی رنگی شاد و پر انرژی است به همین دلیل  برای لبباس کودکان و جوانان استفاده می شود. رنگ مناسبی برای مراسم شادی است. اما رنگ نارنجی پر رنگ برای لباسی یک رنگ استفاده نمی شود.بهتر است این رنگ را با رنگ های متناسب دیگری استفاده کنید. کاربرد نغارنجی در کنار رنگهای خنثی و سرد بسیار خوب است. این رنگ برای افرادی با پوست تیره و سفید استفاده می شود و برای افراد زرد پوست کمتر به کار می رود.

 

رنگ لباس رنگ نارنجی

رنگ های سرد

رنگهای طیف سبز و آبی و بنفش رنگهای سرد هستند. رنگهای سرد رنگ شب و دریا و طبیعت است به همین دلیل نماد آرامش است. این دسته رنگها شور و تحرک رنگهای گرم را ندارند. به همین دلیل بهتر است برای افراد پر جنب و جوش استفاده شود. اگر کودک بیش فعالی دارید برای تزیین اتاقش از رنگ های سرد استفاده کنید. رنگ آبی تنها رنگ اصلی موجود در رنگهای سر است. رنگهای سر دیگر از ترکیب رنگ آبی با رنگهای گرم به وجود می آید. مثلا رنگ سبز از ترکیب رنگ آبی و زرد و رنگ بنفش از ترکیب رنگ آبی و قرمز به وجود می آید. به همین دلیل رنگ سبز برخی ویژگی های رنگ زرد را دارد و رنگ بنفش برخی ویژگی های رنگ قرمز را دارد.

 

رنگ لباس رنگ سرد

رنگ آبی

رنگ آبی تنها رنگ سردی است  که در دسته رنگهای اصلی قرار می گیرد. آبی رنگ دریا و آرامش است.رنگ آب نماد آرامش و صلح است. برای اتاق خواب استفاده از این رنگ توصیه می شود. انرژی رنگهای گرم را ندارد به همین دلیل به افرادی که افسرده هستند استفاده از این رنگ توصیه نمی شود. در برخی فرهنگ ها رنگ آبی مقدس است مثلا در دین مسیحیت حضرت مریم با لباس آبی نشان داده می شود. برعکس رنگ های گرم که ضربان قلب و فشار خون را بالا می برد، رنگ آبی باعث کاهش ضربان قلب می شود. به همین دلیل به افرادی که عصباتی می شوندو استرس دارند استفاده از این رنگ توصیه می شود.

 

رنگ لباس رنگ آبی

 

کاربرد رنگ آبی در طراحی لباس

رنگ آبی القا کننده اطمینان و آرامش است. لباس با رنگ آبی روشن رنگ شادی به حساب می آید و لی رنگ آبی تیره حس اطمینان بخشی دارد. به همین دلیل توصیه می شود در مصاحبه کاری از رنگ آبی استفاده کنید. استفاده از رنگ آبی به همراه رنگ سفید گزینه خوبی است. البته این رنگ را با سایر رنگهای ختثی مانند مشکی و خاکستری نیز توصیه می شود. ارامش و اطمینانی که این رنگ ایجاد می کند دیگران را مجبور می کند با آرامش و احترام با شما رفتار کنند.

 

رنگ لباس رنگ آبی

رنگ سبز

رنگ سبز از ترکیب رنگ آبی با زرد به وجود می آید. این رنگ نماد طبیعت و آرامش بخش است به همین دلیل برای طراحی دکوراسیون و رنگ دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ اولین رنگی است که در میان رنگهای مختلف چشم می بیند و چشم را اذیت نمی کند. به همین دلیل آرامش بخش است.  به همین دلیل از رنگ سبز در بیمارستان ها استفاده می شود. رنگ سبز نشانه رشد و باروری و فراوانی است چون رنگی است که در فصل بهار و تابستان در طبیعت دیده می شود. به دلیل اینکه رنگ سبز خواص رنگ آبی و زرد را به همراه دارد می توانمد به عنوان رنگ متعادل کننده مورد استفاده قرار بگیرد. رنگ سبز روشن رنگی پر شور تر است  چون رنگ زرد بیشتری دارد و رنگهای سبز تیره نماد پایداری و ثروت هستند.

 

رنگ لباس رنگ سبز

 

کاربرد رنگ سبز در طراحی لباس

از آنجایی که رنگ سبز رنگ آرامش است پوشیدن لباس های یک دست سبز متانت و وقار خاصی به فرد می دهد. به همین دلیل افرادی با سن بالا تر بیشتر از این رنگ استفاده می کنند. رنگ سبز تیره سن فرد را بیشتر نشان می دهد در حالی که رنگ سبز روشن سن فرد را پایین تر از سن واقعی نشان می دهد چون شور و انرژی زرد در این رنگ بیشتر دیده می شود. برای بیشتر جلوه دادن رنگ سبز می توانید ان را به همراه رنگ های خنثی استفاده کنید. رنگ سبز برای افرادی با پوست تیره چندان مناسب نیست. این افراد پوست سبزه ای دارند و برای متعادل کردن رنگ ها باید از لباس هایی با رنگ گرم استفاده کنند.

 

رنگ لباس رنگ سبز

 

رنگ بنفش

در دوران باستان تهیه رنگ بنفش بسیار مشکل بود. رنگ بنفش از حلزون ها استخراج می شد و رنگ گرانی بود. به همین دلیل افراد ثروتمند از این رنگ استفاده می کردند. امروزه این رنگ به راحتی از ترکیب رنگ آبی و قرمز به دست می آید. هنوز هم  رنگ بنفش نشان دهنده ثروت و قدرت است. شاید به همین دلیل این رنگ یادآور غرور و تکبر است. البته رنگ بنفش روشن رنگی عاشقانه به حساب می آید.

 

رنگ لباس رنگ بنفش

کاربرد رنگ بنفش در طراحی لباس

رنگ بنفش بخصوص بنفش تیره نشان دهنده ثروت و لوکس بودن است. لباس بنفش القا کننده اعتماد به نفس و پختگی است. فردی که این رنگ را می پوشد دارای احترام در جمع است. به همین دلیل رنگ بنفش از جمله رنگهایی است که برای مصاحبه توصیه می شود فرد بپوشد. برای جوان تر ها بنفش با رنگ روشن مناسب تر است.رنگ بنفش تیره سن جوان را بالا تر نشان می دهد. رنگ بنفش در کنار رنگ طوسی بسیار زیبا خواهد بود. هیچ رنگ پوستی محدودیتی در پوشیدن این رنگ ندارد چون ترکیبی از رنگ گرم و سرد است و رنگی نزدیک به رنگ گرم دارد. افرادی با رنگ پوست تیره بهتر است از رنگ بنفشی که قرمز بیشتری دارد استفاده کنند.

 

رنگ لباس رنگ بنفش

رنگ خنثی

رنگهای خنثی رنگهایی هستند که نه جزء رنگهای گرم دسته بندی می شوند و نه جزء رنگ های سرد. رنگ های سفید و سیاه و خاکستری رنگهای خنثی هستند. رنگهای خنثی با رنگهای گرم و سرد استفاده می شوند و محدودیتی در استفاده از آنها وجود ندارد. اینگونه رنگها هیچ حس گرما یا سرمایی را القا نمکی کنند به همین دلیل به آنها رنگ های خنثی می گویند. سایر رنگهاغ در کنار این رنگها بهتر دیده می شوند.

رنگ مشکی

رنگ مشکی را معمولا نشان دهنده عزا و غم است. در کشور های غربی و برخی کشورهای شرقی مشکی رنگ عزاست. این رنگ دارای دو مفهوم مختلف است. از طرفی نشان دهنده قدرت است از طرف دیگر نماد شر و بدی و مرگ است. رنگ مشکی معمولا به معنی  رنگ شیطان و ظلمت به کار برده می شود. امروزه یکی از رنگهای پر طرفدار برای طراحی لباس و مد به کار می ود. مدگرایان بسیار طرفدار این رنگ هستند. رنگ مشکی یکی از قوی ترین رنگ های خنثی است.. اثر رنگهای دیگر در کنار رنگ مشکی کمتر می شود.

 

رنگ لباس رنگ مشکی

تاثیر رنگ مشکی در طراحی لباس

رنگ مشکی به دلیل اثری که بر روی ظاهر و اندام افراد دارد بسیار پر کاربرد است. افراد چاق می توانند با پوشیدن لباس مشکی خود را لاغر تر نشان دهند. افراد با رنگ پوست های مختلف محدودیتی در استفاده از این رنگ ندارند. کسانی که فرم اندامی سیب دارند می توانند با پوشیدن بلوز مشکی چاق بودن بالاتنه خود را بپوشانند. همچنین افراد با فرم اندامی گلابی می توانند با پوشیدن دامن یا شلوار مشکی این ایراد اندامی را مخفی کنند.

 

رنگ لباس رنگ مشکی

 

رنگ سفید

رنگ سفید در مقابل رنگ مشکی قرار می گیرد. بر خلاف مشکی که نماد شر و بدی است، رنگ سفید نماد پاکی و خلوص است. به همین دلیل فرشتگان با لباس سفید نقاشی می شوند و عروس ها در روز عروسی لباس سفید می پوشند. اما در تمام کشورها سفید نماد شادی نیست بلکه در هندوستان  و برخی کشورهای شرقی برای عزا رنگ سفید پوشیده می شود. رنگ سفید در نظافت و پاکیزگی بسیار نقش دارد. پزشکان و پرستاران به همین دلیل از رنگ سفید استفاده می کنند.

استفاده از رنگ سفید در طراحی لباس

ر نگ سفید زمینه ای خنثی است برای اینکه سایر رنگها بیشتر دیده شوند این رنگ نماد پاکی است و چهره فرد را معصوم تر نشان می دهد. با این حال پوشیدن این رنگ به افرادی که چاق هستند توصیه نمی شود چون فرد را چاق تر نشان می دهد. اما محدودیتی برای رنگ پوست وجود ندارد. رنگ سفید به افراد سیاه پوست بیشتر می آید و جلوه بیشتری دارد.

 

رنگ لباس رنگ خنثی

رنگ خاکستری

خاکستری رنگی میانه در بین سیاه و سفید است گاهی می توان از خاکستری تیره به جای مشکی و گاهی از خاکستری روشن به جای سفید استفاده کرد. خاکستری رنگی است که کعمولا حس افسردگی را منتقل می کند. البته همیشه اینگونه نیست. گاهی از رنگ خاکستری برای درخشان نشان دادن سایر رنگها استفاده می شود. رنگ خاکستری معمولا رنگی مدرن شناخته می شود. در طراحی داخلی منازل و رنگ آمیزی دیوارها نیز از رنگ خاکستری استفاده می شود.

 

رنگ لباس رنگ خاکستری

 

کاربرد رنگ خاکستری در طراحی لباس

معمولا از این رنگ برای طراحی لباس افراد مسن استفاده می شود. جوان تر ها کمتر تمایل به پوشیدن این رنگ دارند مگر اینکه در کنار رنگ های شاد استفاده شود. رنگ خاکستری به رنگ عقلا معروف است. کاربرد رنگ خاکستری مانند رنگ سفید و سیاه در تپوگرافی است. بسته به اینه خاکستری تیره باشد یا روشن ، بر روی چاق تر یا لاغر تر نشان دادن فرد موثر است. تیره یا روشن شدن رنگ خاکستری آن را به رنگ مشکی یا سفید تبدیل می کند.

 

رنگ لباس رنگ خنثی

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید