اخبار مد و لباس

تاریخچه خیاطی و مد در ایران از گذشته تا کنون

تاریخچه خیاطی و مد در ایران

تاریخچه خیاطی و مد در ایران از گذشته تا کنون

انسان از بدو آفرینش به دنبال پوشش بدن خود بوده است. اما علاقه انسان به تنوع و زیبایی پوشش او را ترقیب به آفرینش هنری ساخت که خیاطی نام گرفت. قدمت تاریخچه خیاطی به اندازه قدمت زندگی انسان بر روی زمین می باشد.

تاریخچه خیاطی

انسان از ابتدا و در دوران غار نشینی از پوست حیوانات برای پوشش بدن خود استفاده می کرد. این کار انسان از غزیزه او سرچشمه می گرفته است. اما با گذشت زمان علاقه پیدا کرد به ایجاد تنوع در لباس هایی که استفاده می کرده. دوخت و دوز از این زمان متولد شد. پارچه مورد استفاده برای دوخت لباس همان پوست حیوانات بوده است. سوزن مورد استفاده برای دوخت معمولا دندان و استخوان و شاخ حیوانات بوده است.

با گذشت زمان انسان یاد گرفت از گیاهان موجود در طبیعت نخ تولید کند. بعد از آن صنعت  نساجی و بافت پارچه شروع به کار کرد. کم کم اسان یاد گرفت پگونه پارچه مورد استفاده برای دوخت لباس را تهیه کند. مدتها دوخت لباس به این شکل بود که پارچه را بر روی بدن فرد قرار می دادند و لباس را بر روی بدن فرد می دوختند. به این صورت لباس را اندازه فرد می دوختند. برخی نیز به صورت  تجربی پارچه را برش می کردند و لباس مورد نظر را می دوختند که نیاز به پرو  داشت.

 

تاریخچه خیاطی

تولد صنعت مد

با نگاه به تاریخچه خیاطی می بینیم از گذشته تا کنون فرانسه در صنعت مد در دنیا پیشتاز بوده است. دو استاد فن خیاطی فرانسوی به نام های مادلین ویونت (Vionnet)، و  کوکو شانل (Shanel) با تلاش و حساسیت هایی که به خرج دادند توانستند روابطی را برای دوخت لباس پیدا کنند. د رواقع باید این دو نفر را  مخترع لباس راحتی و امروزی دانست. هر چند این دو نفر به دلیل شروع جنگ جهانی فعالیت خود را متوقف کردند اما بعد از پایان جنگ توانستند دوباره به این عرصه برگردند و فعالیت خود را شروع کنند.

امروزه متد های مختلفی برای دوخت لباس وجود دارد و دیگر نیاز نیست فرد برای دوخت لباس حضور داشته باشد. فقط نیاز است اندازه گیری سفارش دهنده لباس را داشته باشیم تا لباس او دوخته شود. امروزه  متد گرولاین، متد فرانسوی، متد ژاپن، متد متریک متد مولر برای دوخت لباس رایج هستند. با وجود تفاوت های این متدها اما  نتیجه کار تولید لباسی زیبا است. خیاطان معمولا یکی از این متدها را برای خیاطی انتخاب می کنند و سبک خود را می سازند.

 

کوکو شانل مادلین-ویونه-طراح-لباس-پیشگام-فرانسوی-را-بهتر-بشناسید-1

فرهنگ ها و اقلیم و شرایط آب و هوایی در پیدایش مدل های مختلف لباس و شکل گیری تاریخچه خیاطی نقش اساسی داشته اند. به همین دلیل در یک کشور لباسهایی با سبک های مختلف پوشیده می شود. در ایران به دلیل تنوع قوم های مختلف لباس های محلی متفاوتی وجود دارد. این تنوع در سبک لباس نشان از فرهنگ غنی مردم کشورمان و قدمت تاریخچه خیاطی و لباس در ایران دارد.

 

تاریخچه خیاطی و لباس سنتی ایرانی

 

 تاریخچه مد در ایران

مد در دوره قاجار

تاریخچه خیاطی و فعالیت مد و فشن در ایران از زمان قاجار شروع شد. تا قبل از آن در هر استان و شهری لباس مخصوص به آنجا پوشیده می شد و از صنعت مد و لباس زنان اروپایی اطلاعی نداشتند. بعد از سفر پادشاهان قاجار به اروپا و همچنین حضور زنان اروپایی در ایران تغییرات بزرگی در سبک لباس پوشیدن زنان ایرانی به وجود آمد.

 

مد در زمان قاجار

نقطهٔ شروع مدگرایی زمانی بود که همسر اول فتحعلی شاه طی یک مهمانی دربار با “الیزابت مک نیل” ملاقات می کند لباس تاتن متفاوت ی که بر تن الیزابت بود نظر همسر فتحعلی شاه را جلب می کند. این نقطه شروعی شد بر تغییر لباس زنان دربار قاجار.اندرونی ناصر الدین شاه مرکز مد زنان ایران در دوره قاجار شمرده می شد . زنان شهر به سبک آرایش و مد لباس زنان اندرونی توجه زیادی داشتند. انیس لدوله به عنوان سوگلی ناصر الدین شاه بر روی زنان اندرونی بسیار تاثیر گذار بود او سبک آرایش ملایم و اروپایی را باب کرد.

 

 

همسر فتحعلی شاه مد در زکان قاجار

 

مد در دوره پهلوی

در دوران پهلوی تغییرات در مد و لباس ایرانی به اوج رسید. رضا شاه پهلوی با دادن دستور کشف حجاب اجباری و تغییر لباس مردان به جای لباس های سنتی به کت و شلوار استارت این تغییرات را ایجاد کرد. بعد از این تغییر اساسی نیاز به تولید لباس های جدید بیشتر حس شد. بنابر این صنعت تولید پوشاک با حضور طراحان و تولید کنندگان پوشاک  غربی در ایران شروع به کار کرد.

 

حجاب_دردوره_ی_پهلوی مد زمان پهلوی

تاریخچه خیاطی و اولین طراح مد ایرانی

زینت جهانشاهی اولین طراح مد در ایران به شمار میرود. او دختر  یکی از سرهنگ های وزارت جنگ و تحصیلکرده آلمان بود. او بعد از ازدواج به سوییس رفت و این نقطه آغاز آموزش های او در زمینه خیاطی و مد بود.سپس به پاریس  سفر کرد و در آنجا در خیاطی مهارت زیادی کسب کرد و همچنین تحت تعلیم “پیر بالمن” یکی از طراحان معروف آن زمان رموز خیاطی مدرن و بوتیک داری را فرا گرفت.زینت جهانشاه در سال ۱۳۲۱ به همراه همسرش به ایران بازگشت. او در بدو ورود به ایران، اقدام به افتتاح یک لباس فروشی و خیاط خانه در خیابان امیریه شهر تهران کرداز آنجا که زینت جهانشاه اولین طراح زن ایرانی بود، خیاط خانه او بسیار مورد استقبال خانم های آن زمان قرار گرفت.

 

تاریخچه خیاطی و زینت جهانشاهی

مد در دهه شصت

بعد از انقلاب و گرایش مردم به ساده زیستی و شروع جنگ مد و طراحی لباس به حاشیه رفت. سبک پوشش مردم کاملا تغییر کرد. پوشش زنان چادر و مانتو بود.

 

تاریخچه خیاطی و مد دهه شصت

تغیرات اخیر مد در ایران

بعد از پایان جنگ و رواج ویدیو و ماهواره و افزایش واردات لبا سهای خارجی دوباره صنعت مد در ایران پا گرفت. به مروز و با دسترسی مردم به اینترنت  پیشرفت تغییرات لباس مردم ایران بیشتر شد تا اینکه در دهه اخیر گام های خوبی برای پیشرفت در صنعت مد اتفاق افتاد و مسولین به فکر اهمیت به این مد به عنوان یک معقوله فرهنگی افتادند.

 

تاریخچه خیاطی و مد لباس

 

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینیدF
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

 

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید