استایل و تیپ

چگونه عطر مخصوص خود را انتخاب کنیم؟

عطر مخصوص

راهنمای انتخاب عطر مخصوص

انتخاب عطر مناسب کاملا سلیقه ایست و نمی توان گفت که حتما یک مدل عطر مناسب تمام افراد است. اما با آشنایی با انواع عطرها و دانستن برخی نکات می توانید عطر مخصوص به خود را انتخاب کنید.همانگونه که لباسهای کمد شما بیانگر سبک و استایل و شخصیت شماست عطر شما هم چنین اثری را دارد. اولین نکته ای که در زمینه انتخاب عطر در نظر بگیرید مکانی است که از آن عطر می خواهید استفاده کنید و یا لباس و استایلی است که انتخاب کرده اید. اولین سوالی که باید از خود بپرسید این استت که چه لباسی می خواهید و به کجا می خواهید بروید. علاوه بر آن نکته دیگری که باید به آن توجه کرد فصل و سنی است که در آن قرار دارید. به هر حال آزمون و خطا در انتخاب عطر مناسب خیلی مهم است.

ساختار عطر

برای اینکه عطرها را بهتر بشناسید نیاز دارید ساختار آنها را بدانید. اگر از عطرهایی استفاده می کنید که از برند معروفی است، ساختار عطر و مواد تشکیل دهنده آن در جدولی پشت عطر نوشته شده است می توانید به آن مراجعه کنید. وقتی عطر را بر روی لباس یا پوست خود می زنید برخی مواد سبک تشکیل دهنده عطر به مدت 30 ثانیه دوام دارند. بعد از گدشت 30 ثانیه این بو از بین می رود. اما بوی برخی دیگر از ترکیبات سنگین بر روی لباس باقی می ماند.  اغلب شامل ترکیبات سنگین مانند ژرانیم، اسطوخدوس، یاسمن، یلانگ یلانگ و گل رز است. نمونه های دیگر عبارتند از ادویه هایی مانند دارچین، گشنیز و هل. بوی این ترکیبات بعد از ازبین رفتن بوی ترکیبات اولیه خود را نشان می دهند و به مدت 3 تا 5 روز ماندگارند.

ساختار تمامی عطرها از گیاهان طبیعی نیست. برخی مواد به کار برده شده در عطرها از طریق سنتز در آزمایشگاه به وجود می آید وبرخی از عصاره اصلاح شده گیاهان.

 

ساختار عطر مخصوص

تست عطر

با توجه به ساختار عطرها که دارای دو دسته مواد هستند که یک سری آنها زود از بین می روند و سری دیگر ماندگاری بالایی دارند، بهترین راه برای تست عطر این است که مقداری از آن را با فاصله بر روی مچ دستتان اسپری کنید و روی آن را بپوشانید. بعد از گذشت مدتی بویی که باقی مانده بوی عطر شماست.جنس پوست نیز در ایجاد بوی عطر باقی مانده موثر است.

 

تست عطر

غلظت

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب عطر، غلظت آن است. عطرها با غلظت بیشتر حاوی حلال ها و الکل کمتری می باشند، به این معنی که آنها ماندگاری بیشتری دارند. عطر ها مطابق غلظتشان به چند دسته تقسیم می شوند.

غلظت عطر ها

پرفیوم (Parfum)

پرفیوم ها همان عطر خالص هستند. به خاطر داشتن درصد بالای عطر، ماندگاری بالایی دارند. به دلیل خالص بودن قیمت بالایی دارند و برای افرادی که پوست حساسی دارند بسیار مناسب است چون حلال و الکل ندارد.

ادو پرفیوم ( Eau de Parfum )

بعد از پرفیوم ها این دسته بالاترین مدت ماندگاری را دارند. جز دسته عطر های خوب با ماندگاری بالا هستند و دارای الکل و حلال پایین هستند.

ادوتویلت (Eau de toilette )

ادوتویلت ها با عبارت اختصاری (EDT) شناخته می شوند. آنها دارای غلظت عطر بین 5 تا 15 درصد هستند. این نیز یکی از محبوب ترین غلظت ها است و به طور معمول برای دو تا سه ساعت ماندگاری دارند. برای مصرف روزانه مناسب هستند.

ادکولن (Eau de Cologne)

ادکولن ها که با نام آنها بیشتر آشنایی دارید با نام اختصاری (EDC) شناخته می شوند. غلظت بسیار پایینتری از رایحه فوق را دارد. EDC معمولا 2 تا 4 درصد غنی از عطر و غلظت بالای الکل دارد. آنها با قیمت های پایین تر فروخته می شوند، اما این عطر تنها برای چند ساعت در بهترین حالت ممکن پایداری دارند.

 ادو فِرِش Eau Fraiche

یک تا سه درصد از عصاره عطری با یک حلال ترکیب شده‌است. ماندگاری ادوفرش تا ۱ ساعت خواهد‌بود.

 

عطر مناسب هر فصل

برای هر فصلی از عطر مناسب آن فصل استفاده کنید. برای فصل زمستان از عطر گرم و برای فصل تابستان استفاده از عطر سرد مطلوب تر است.

 

عطر هر فصل

سن و نوع عطر

جالب است بدانید سن شما در انتخاب عطر مصرفی شما موثر است.

 

سن و عطر

عطر مناسب برای سن 10 تا 20 سال:

عطر های شیرین با عطر مرکبات و میوه و وانیل بیشتر مورد توجه و استفاده این سن است. در این سنین پوست ها چرب هستند و این عطر ها مناسب تر است.

عطر مناسب سن 20 تا 30 سال:

در این سن افراد معمولا به دنبال برندها و عطر های رایج می روند. عطر گلها و مرکبات برای این سنین مناسب است.

عطر مناسب برای سن 30 تا 40 سال:

آقایان در این سنین به دنبال عطر های شیک با برند های معروف می روند. خانم ها نیز عطرهایی با رایحه­های تند مانند گل مریم، چمن، چوب صندل را انتخاب خواهند کرد.

عطر مناسب برای سن 40 تا 50:

با بالا رفتن سن حس بویایی ضعیف تر می شود. بنابر این در این سن بیشتر به دنبال عطر هایی با بوهای تند می روند.

عطر مناسب برای سن بالای 50 سال:

معمولا در این سن افراد تحت تاثیر تبلیغات و سلایق دیگران قرار نمی گیرند و به دنبال عطر مخصوص خود می روند. با این حال بعضی افراد به دنبال زنده کردن یاد و خاطره جوانی هستند و به دنبال رایحه گلها و یا مرکبات می روند.

 

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید