مقاله

چاپ روی پارچه با چند روش جالب و ساده  

چاپ روی پارچه

چاپ روی پارچه با چند روش جالب و ساده

در ابتدا که بافت پارچه کشف شد تنها راه تزیین و زیبا سازی پارچه استفاده از پشم های رنگی بود. از آنجایی که انسان به زیبایی علاقه مکند است و تنوع را دوست دارد، به دنبال تولید پارچه های متفاوت بود. بعدها که با رنگ آموزی پارچه آشنا شدند از نخ های رنگی برای تولید پارچه های متفاوت استفاده کردند یا پارچه بافته شده را به طور کامل رنگ آمیزی کردند. اما این کافی نبود و به دنبال ایجاد طرح و نقش بر روی پارچه بود. در گدشته روشهای مختلفی برای ایجاد طرح و نقش بر روی پارچه به کار گرفته می شد. چاپ بر روی پارچه در گذشته به عنوان یک هنر پر طرفدار در میان مردم شناخته می شد. این هنر هنوز در شهر های ایران به خصوص اصفهان به صورت سنتی پیگیری می شود.

اگر شما هم به این هنر علاقمند هستید و می خواهید لباس های ساده خود را پر نقش و نگار کنید به روشهای گفته شده در اینجا دقت کنید. روشهای گفته شده بسیار جالب و ساده است و شما به راحتی می توانید در منزل آن ها را اجرا کنید.

شابلون

استفاده از شایلون یکی از روشهای ساده برای چاپ بر روی پارچه است. شما می توانید از شابلون های آماده استفاده کنید و با تکرار طرح پارچه تمام قسمت های آن را نقاشی کنید. شما می توانید خودتان شابلون بسازید. طرحی که دوست دارید را پرینت بگیرید و آن را بر روی طلق بچسبانید. با کاتر شگل مورد نظر را روی طلق در بیاورید. شابلون را روی پارچه بگذارید و با استفاده از رنگ اکریلیک و یک تکه اسفنج یا غلتک کوچک پارچه را رنگ کنید.

 

شابلون

استفاده از نوار چسب به عنوان شابلون

با استفاده از نوار چسب می توانید طرح مورد نظرتان را بر روی پارچه پیده کنید و با استفاده از رنگ فضای ایجاد شده را رنگ کنید.

 

استفاده از نوار چسب در چاپ

 

مهر چاپ

راه دیگری که از گذشته برای چاپ لباس مورد استفاده قرا  می گرفته استفاده از مهر و تکرار یک شکل ثابت بر روی پارچه بوده است. گاهی از چند مهر با طرح های مختلف برای ایجاد نقش بر روی پارچه استفاده می شده است. سفره های قلمکاری شده که هنر دست اصفهان محسوب می شود، با استفاده از مهر های مختلف شکل می گیرد.

 

مهر چاپ مهر چاپ

 

حتی می توان فقط از یک مهر استفاده کرد و با قرار دادن آن مهر در جهت های مختلف طرحهای مختلفی ایجاد کرد.

 

مهر چاپ

 به جای استفاده از مهر های آماده می توانید خودتان مهر بسازید. در زیر روشهای مختلفی برای ساخت مهر گفته شده است.

 

ساخت مهر با استفاده از صابون

صابون نرم است و به راحتی می توانید بر روی آن نقش هایی ایجاد کنید. بعد از پیاده کردن طرحی که دوست دارید یک مهر چاپ خواهید داشت.

 

مهر چاپ

 

استفاده از نلیلون ضربه گیر بر روی غلتک رنگ

می توانید روی غلتک رنگ را با استفاده نایلون ضربه گیر بپوشانید. حتی اگر غلتک ندارید می توانید نایلون را بر روی رول دستمال بپیچید. حالا غلتک را به رنگ آغشته کنید و بر روی پارچه بکشید می بینید که پارچه خال خالی می شود.

 

نایلون ضربه گیر و چاپ

 

استفاده از رول دستمال کاغذی

رول دستمال کاغذی را به شکل حلقه در بیاورید و بعد آن را به شکل اشکال مختلف در بیاورید. با فرو کردن این اشکال در رنگ می توانید از آنها به عنوان مهر استفاده کنید.

 

رول دستمال کاغذی و چاپ

 

استفاده از چنگال در چاپ روی پارجه

سر چنگال را در رنگ بزنید و بعد آن را در جهت های مختلف روی پارچه بگذارید.

 

چنگال و هنر چاپ

استفاده از تور در چاپ بر روی پارچه

 

تور را روی یک غلتک رنگ یا وردنه یا رول دستمال کاغذی بچسبانید با استفاده از برجستگی ایجاد شده می توانید روی پارچه طرح بیندازید.

 

تور و چاپ

استفاده از کش

به دور وردنه چند کش با فاصله معین بیندازید. روی کش را رنگی کنید و سپس بر روی پارچه بکشید . این کار شیارهای منظمی بر روی پارچه ایجاد می کند. این طرح برای حاشیه پارچه مناسب است.

 

کش و چاپ

استفاده از دکمه بجای مهر

 

یک دکمه ساده را می توانید به عنوان مهر مورد استفاده قرار دهید. حتی می توانید دکمه هایی با طرح های مختلف را به عنوان مهر استفاده کنید.

 

دکمه و چاپ

استفاده از گیره لباس

ظرح گیره های چوبی گزینه خوبی برای چاپ است. می توانید از آنها به عنوان مهر استفاده کنید.

 

گیره لباس و چاپ

 

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۹ رای

دیدگاهتان را بنویسید