مقاله

هر آنچه باید درباره دامن ترک بدانید

هر آنچه باید درباره دامن ترک بدانید

وقتی شروع به آموزش خیاطی می کنید و به آموزشگاه خیاطی مراجعه می کنید، اولین آموزشی که می بینید دوخت دامن است. درواقع می توان گفت اساس و شروع خیاطی آموزش دوخت دامن است. دامن دارای انواع مختلفی مانند دامن ترک و کلوش و فون و پلیسه و …. است. می توان مدلهای مختلف را با یکدیگر ترکیب کرد و مدل جدید دوخت. درواقع می توان گفت تنوع مدلهای دامن بی نهایت است. اگر می خواهید مدلهای جدید و متنوعی را در زمینه دامن امتحان کنید بهتر است با مدلهای پایه دامن آشنا شوید. وقتی با جزییات دامن های پایه آشنا شوید مطمئنا می توانید براحتی مدلهای جدیدی خلق کنید.

دامن ها در اندازه های مختلف بلند و کوتاه و مینی و مدلهای تنگ و راسته و چین دار هستند. شما می توانید با انتخاب یک پارچه مناسب برای مدل انتخاب شده، یک دامن زیبا داشته باشید. فقط کافی است بدانید هر جنس پارچه کرپ، حریر، نخ، تور و ….. چه مدلی مناسب است. مثلا برای پارچه های حریر یا تور مدلهای تنگ مانند دامن فون و خمره ای مناسب نیست اما دامن های کلوش و چین دار دامن هایی است که با این مدل پارچه بسیار زیبا خواهد شد.

یکی از این مدل دامن های پر طرفدار که در اینجا با آن آشنا خواهید شد دامن ترک است. دامن ترک مدل های مختلفی دارد مانند چهار ترک و شش ترک و هشت ترک و….

تعریف دامن ترک

ترک مدل دامنی است که دارای برشهای عمودی است. تعداد این برشها متغییر است.دامن های ترک در مدل های چهار و شش و هشت و …..ترک وجود دارد. تعداد ترکها زوج می باشد. هرچه تعداد ترک ها بیشتر شود پهنای آن کمتر خواهد شد. متداول ترین دامن های ترک مربوط به دامن چهار ترک و هشت ترک است. محدودیتی در استفاده از دامن ترک وجود ندارد. می توانید برای لباس راحتی یا رسمی یا لباس عروس از این مدل دامن استفاده کرد. حتی می توانید با بلند یا کوتاه دوختن دامن ترک استایلی متفاوت ایجاد کنید. معمولا برای پارچه های ضخیم از تعداد ترکهای کمتر استفاده می شود. برای پارچه های لخت از تعداد ترکهای بیشتر می توان استفاده کرد و یک دامن گشاد با تعداد ترکهای بیشتر داشت.

هرچه تعداد ترکها بیشتر شود پایین دامن گشاد تر می شود و شکل بهتری پیدا می کند. اوزمانی که برای هر دامن داده می شود در مجموع مقدار بیشتری خواهد شد. به همین دلیل پایین دامن زیبا تر می ایستد. مخصوصا اگر پارچه جنس لختی داشته باشد این زیبا چند برابر می شود. پار چه های حری و کرپ حریر برای دامن هایی با تعداد ترک بالا بسیار زیبا خواهد بود.

 

انواع دامن ترک

 

فرم اندام متناسب برای استفاده از دامنهای ترک

فرم های اندامی سیب و گلابی و مستطیل و ساعت شنی از فرم های اندامی متداول هستند. شما می توانید ابتدا فرم اندام خود را شناسایی کنید و بعد مدل دامن متناسب با اندام خود را انتخاب کنبد.

انواع فرم اندامی

فرم اندامی سیب: در فرم اندامی سیب بالاتنه فرد بزرگ تر از پایین تنه است. حجمی که در قسمت میانی بدن وجود دارد بیشتر از سایر بخشهای بدن فرد خواهد بود. این افراد پاهای لاغر تری نسبت به بالاتنه دارند.

 

فرم اندامی برای دامن ترک

 

فرم اندامی گلابی: در فرم اندامی گلابی برعکس فرم اندام سیب، پایین تنه بزرگتر از بالاتنه خواهد بود. حجم توده بدنی در قسمت پایین تنه بیشتر از بالاتنه خواهد بود.

 

فرم اندامی برای دامن ترک

 

فرم اندام ساعت شنی: این فرم اندامی متناسب ترین فرم اندامی است. بالاتنه و پایین تنه متناسب هستند و کمر باریک است. دقیقا شبیه به ساعت شنی.

فرم اندامی برای دامن ترک

 

 

فرم اندامی مستطیل: در این مدل فرم اندامی قوسی در کمر دیده نمی شود. بالاتنه و پایین تنه متناسب است اما انحنای کمر خیلی کم است به شکلی که فرم اندام فرد به شکل مستطیل دیده می شود.

 

فرم اندامی برای دامن ترک

چه کسانی دامنهای ترک بپوشند؟

این مدل دامن تنها برای افرادی که پایین تنه پهنی دارند مانند افرادی که فرم اندام گلابی دارند مناسب نیست. بنابر این تمام افراد با انواع فرم های اندامی می توانند از این مدل دامن استفاده کنند.پوشیدن دامن های ترک پایین تنه این افراد را بزرگتر نشان می دهد. افرادی که اندامی پر دارند می توانند این مدل دامن را استفاده کنند. در بدن افرادی که فرم اندام آنها حالت ساعت شنی است این دامن بسیار زیبا می شود. به دلیل برش های عمودی که در این مدل دامن وجود دارد قد فرد بلند تر دیده می شود. بنابر این افرادی که قد کوتاهی دارند استفاده از دامن یا پیراهن ترک بسیار مناسب است.

افرادی که قد کوتاهی دارند می توانند از پارچه های راه راه برای دوخت دامن استفاده کنند. وجود خط های عمودی در ترکها تاثیر بیشتری در قد بلند نشان داده شدن فرد دارد.

چگونه برای دامنهای ترک الگو بکشیم؟

پایه و اساس الگو ی مورد استفاده برای دوخت انواع دامنهای ترک به شکل است . تنها اختلاف آنها تعداد ترکهایی است که دامن باید تقسیم شود.

فرمول کلی برای طراحی الگوی دامن ترک:

 

الگوی دامن ترک

 

1-ابتدا باید یک مستطیل بکشید طول این مستطیل بلندی و قد دامن خواهد بود و عرض آن عددی خواهد بود که با روش زیر بدست می آید.

2-دور باسن تقسیم بر تعداد ترک ها = عرض کادر مستطیل

3-خط کمر و خط باسن را در کادر مستطیلی مشخص کنید.

4-دو طرف بالای کادر مستطیل را باید کمی به سمت داخل بروید. مقداری که باید از دو طرف بالای کادر کم شود به صورت زیر بدست می آید.

(دور کمر تقسیم بر تعداد ترک -دور باسن تقسیم بر تعداد ترک) کل این مجموعه تقسیم بر دو= مقدار عددی که باید از دو طرف بالای کادر کم شود

5- قسمتی را که به سمت داخل رفتید علامت بزنید و این قسمت را به خط باسن وصل کنید.

6- گشادی پایین دامن را مشخص کنید. به دو طرف پایین مستطیل به مقداری که می خواهید اوزمان بدهید. منظور از اوزمان ، اضافه کردن پهنای پایین مستطیل از دو طرف است. اوزمان می تواند از خط باسن یا خط کمر یا خط زانو باشد. ارتفاعی را که می خواهید گشادی ترک از آنجا شروع شود بر روی مستطیل علامت بزنید و مقدار گشادی مشخص شده را به آن وصل کنید. هر چه اوزمان بیشتر باشد گشادی پایین دامن بیشتر خواهد بود.

7-قد دامن در قسمت پهلو ها را کنترل کنید تا بعد دوخت قسمت درزها آویزان نشود.

اوزمان الگوی دامن ترک

در تصویر زیر می توانید ارتفاعهایی را که اوزمان از آنجا رسم شده را ببینید. اوزمان از خط زانو و خط های پایین تر کشیده شده است. پهنای اوزمان نیز متفاوت است با درجه های متفاوتی رسم شده است. دو خط در دو طرف مستطیل به گونه ای رسم می شود که امتداد این دو خط یکدیگر را قطع کند.

 

الگوی دامن ترک

 

در تصویر زیر می بینید اوزمانی که به الگو داده شده خیلی زیاد است و بنابراین برای استفاده بهتر از الگوی لباس در نقطه اتصال خط اوزمان به مستطیل کمی انحنا ایجاد شده است.وقتی زاویه خیلی زیاد می شود برای راحتی دوخت نیاز است این انحنا کشیده شود.

 

الگوی دامن ترک

 

روشی دیگر

شما می توانید الگوی دامن شش ترک را به شکل دیگری بکشید.ابتدا الگوی دامن فون را بکشید( همان الگوی پایه دامن). الگوی پشت و جلو را در کنار هم قرار دهید. سپس از وسط ساسون ها یک خط مستقیم تا پایین الگو بکشید. سپس خط های کشیده شده را برش بزنید. الگوی برش خورده را روی یک کاغذ الگوی دیگر بگذارید و مقدار اوزمان را مشخص کنید. درز پهلو و قد دامن را کنترل کنید.

 

الگوی دامن ترک

الگوی دامن ترک ماهی

 

مدل ترک ماهی یکی از پر طرفدار ترین مدل های دامن ترک است که بسیار در دوخت لباس شب و عروس کاربرد دارد.اصول اولیه طراحی این مدل دامن مانند باقی دامنهای ترک است. فقط باید در قسمت زانو یا ران کمی تنگ تر شود. تنگ شدن دامن در قسمت زانو یا ران باعث خوش فرم نشان داده شدن بدن می شود. الگوی دامن ترک را همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد بکشید. اندازه دور ران یا زانو را منهای دور باسن کنید و اندازه ای که بدست می آید را تقسیم بردو کنید. عددی که بدست می آید مقداری است که باید در الکوی اصلی به سمت داخل بروید. اندازه دور ران و زانو را به صورتی بگیرید که کمی آزادی داشته باشد و حرکت کردن برای شما سخت نشود.

 

الگوی دامن ترک ماهیدامن ماهی با اوزمان بیشتر

 

اگر می خواهید قسمت پشت بیشتر اوزمان بخورد و گشاد تر باشد، الگوی پشت و جلوی دامن را کنار هم قرار دهید. الگوی جلو را به دوقسمت و الگوی پشت را به سه قسمت تقسیم کنید. به این شکل پنج الگوی ترک خواهید داشت که باید پایین آن اوزمان بخورد . بعد از دوخت می بینید قسمت پشت اوزمان بیشتری دارد و گشاد تر است. برای تقسیم الگوی جلو و پشت از وسط ساسون یک خط مستقیم رسم کنید و از آنجا برش بزنید. برای الگوی پشت دو ساسون بکشید. بابرش دو ساسون الگوی پشت سه تکه می شود.

 

الگوی دامن ترک ماهی

الگوی دامن ترک دنباله دار

 

دامن دنباله دار ماهی برای لباسهای شب و لباس عروس بسیار زیبا و پر طرفدار است. مطمئنا شما هم دوست دارید این مدل را بدوزید و از آن استفاده کنید. دامنهای دنباله دار یکی از پرمصرف ترین مدلهای دامن در دوخت لباس عروس است. این مدل دامن اندام را کشیده تر نشان می دهد. مخصوصا افرادی که فرم اندامی ساعت شنی دارند با این مدل می توانند تناسب اندام خود ذرا بیشتر به نمایش بگذارند.

ابتدا الگوی اولیه دامن ترک (  الگوی دامن ترک ساده یا ماهی) را بکشید. همانطور که گفته شد الگو را به پنج قسمت تقسیم کنید.کنار هم بگذارید. از آخرین الگوی پشت ارتفاع دنباله را مشخص کنیدو از قسمت الگوی جلو لباس به انتهای دنباله وصل کنید. به صورت خط صاف وصل نکنید کمی انحنا به خط اتصال بدهید تا دنباله انحنای خوبی داشته باشد.

 

الگوی دامن ترک دنباله دار

 

اگر می خواهید بیشتر اوزمان دهید مانند شکل زیر الگو بکشید.

 

الگوی دامن ترک دنباله دار

 

الگوی دامن ترک کله قندی

یکی دیگر از مدلهای دامن ترک مدل کله قندی است. این مدل نسبت به سایر دامنهای ترک گفته شده کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از پارچه مناسب می تواند این مدل را به یک دامن زیبا تبدیل کند. هر چه تعداد کله قندی ها بیشتر شود دامنه باز تر و خواهد شد. هرچه ارتفاع کله قندی ها بیشتر باشد دامن گشادتر می شود. اگر دامنی چسبان و تنگ در قسمت ران و باسن می خواهید ارتفاع کله قندی ها را کمتر کنید.

 

دامن ترک

 

دو الگوی ترک را کنار هم بگذارید اوزمانها را به هم بچسباید و از الگو جدا کنیدو از شکل مثلثی اوزمان به عنوان یک الگو استفاده کنید. برش کله قندی یک مثلث نیست بلکه پایین آن به صورت منحنی است تا بعد دوخت گوشه های لباس آویزان نشود.

 

الگوی دامن ترک قندی

 

کله قندی ها همان اوزمان دامن ترک هستند که به صورت جدا دوخته شده است الگوی ترک دیگر نیاز به اوزمان ندارد. الگوی ترک را روی پارچه ای که می خواهید دامن بدوزید بگذارید و الگوی مثلثی را روی پارچه ای با رنگ یا جنس مخالف بگذارید.

اگر مقدار پارچه ای که دارید کم است و یک دامن ترک با دامنه باز و کلوش می خواهید می توانید مدل کله قندی را استفاده کنید.به دلیل اینکه الگو دارای اوزمان نیستدر مصرف پارچه صرفه جویی می شود. به هر اندازه که قصد دارید اوزمان بدهید روی پارچه دیگر از الگوی مثلثی استفاده کنید. پارچه های تور نیز گزینه خوبی برای قسمت های مثلثی کله قندی است.

 

مدل پیراهن و دامن ترک

پیراهن راه راه

استفاده از پارچه راه راه برای دوخت دامن و پیراهن ترک در بلند قد نشان دادن شما بسیار ناثیر گذار است. مخصوصا اگر شما الگو را به  صورتی روی پارچه بگذارید که بعد از دوخت حالت هفت و هشتی یا زیگزاگ به خود بگیرد. طرح زیگزاگی طرح زیبایی به دامن لباس شما می دهد و دید را به سمتی هدایت می کند که شما را بلند قد تر نشان دهد. اگر قد کوتاهی دارید از پارچه راه راهی استفاده کنید که فاصله خط ها از یکدیگر کمترباشد.

 

پیراهن دامن ترک

 

پیراهن دامن ترک

مدل پیراهن با دامنه ترک

یک پیراهن شب با دامنه ترک بسیار زیبا را در تصویر می بینید. در تصویر می بینید که فرم اندام با پوشیدن این پیراهن به چه زیبایی  اندام کشیده فرد نمایش داده می شود.  استفاده از پارچه ساده در دوخت لباس کشیدگی اندام را بیشتر کرده است.

پیراهن دامن ترک

 

یک ایده زیبا برای دامن های ترک، استفاده از چاک جلو لباس است. این چاک می تواند در قسمت جلو لباس باشد یا بر روی زانو. وجود این چاک از تنگی دامن کم می کند و راه رفتن راحتتر می شود.معمولا بلندی این چاک تا بالای زانو و ران ادامه پیدا می کند. بلندی چاک یک امر سلیقه ای ست. شما می توانید چاک را بلند یا کوتاه انتخاب کنید.

پیراهن دامن ترک

 

یک مدل دیگر پراهن مجلسی با دامن ترک در تصویر زیر دیده می شود. دامن ترک ساده از جنس ساتن در دیده شدن طرح دانتل زیبای بالاتنه بسیار موثر بوده است. شما می توانید از پارچه کرپ نیز به جای ساتن استفاده کنید.

 

پیراهن دامن ترک

 

دامن کله قندی

 

دامن کله قندی با اینکهطرفدار زیادی ندارد اما می توان با طراحی هوشمندانه لباس های زیبایی با دامنه کله قندی دوخت.در تصویر زیر کله قندی های دامن از جنس تور است. ارتفاع کله قندی های دامن تا زانوست و بالای دامن کاملا کیپ و تنگ است. پارچه هایی که برای دوخت لباس مجلسی و شب استفاده می شود قیمت بالایی دارد شما با انتخاب این مدل هم می توانید لباسی با دامنه ترک و ماهی داشته باشید و هم مجبور به خرید پارچه زیادی نباشید.

پیراهن دامن ترک

 

یک مدل دیگر از پیراهن با دامن کله قندی . برای پیراهن از پارچه پولکی استفاده شده و قسمت کله قندی دامن از جنس تور انتخاب شده است. برای دوخت این پیراهن مقدار کمتری پارچه پولکی مورد نیاز است. همچنین برش و دوخت پارچه پولکی کمی سخت است ، استفاده از تور کار شما را راحتتر می کند.

 

پیراهن دامن ترک

 

برای دوخت این لباس مجلسی از پارچه دانتل زیبا استفاده شده و دامنه آن با پارچه تور به شکل کله قندی طراحی شده است. پارچه های دانتل جزء پارچه های گران قیمت برای لباس مجلسی است. ولی با این کار می توانید از هزینه های دوخت لباس صرفه جویی کنید.

 

پیراهن دامن ترک

لباس عروس ترک

 

لباس عروس های ترک لباس های پر طرفداری است مخصوصا مدل با دامن ترک دنباله دار. این لباس های عروسبا انواع پارچه های تور و دانتل و یا پارچه های ساده ساتن یا کرپ دوخته می شود. اگر فرد چاق و تپلی هستید از پارچه ساده استفاده کنید. پارچه های دانتل و پر کار شما را پر تر نشان می دهد.

لباس عروس ترک

 

لباس عروس هایی که با پارچه ساده دوخته می شود شما را کشیده تر و باریکتر نشان می دهد. البته پوشیدن لباس عروس ترک به افرادی که لاغر اندام هستند توصیه نمی شود. افراد لاغر بهتر است از دامن ها یپفی استفاده کنند تا لاغری آنها کمتر دیده شود.

لباس عروس ترک

 

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۲ رای

دیدگاهی در مورد “هر آنچه باید درباره دامن ترک بدانید

  1. Diana گفت:

    واو خیلیی کامل بود میشه بقیه دامن ها هم قرار بدین ممنون????????

    1. admin گفت:

      بله حتما در روز های آینده قرار خواهیم داد دیانا عزیز

  2. ناشناس گفت:

    خیلی ممنونم عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید