مقاله

روش های صحیح نگهداری از کیف چرم

نگهداری از کیف چرم

روش های صحیح نگهداری از کیف چرم

سالهای سال کیف های چرم مورد استفاده مردم قرار گرفته است و هیچ وقت کنار گذاشته نشده است. چرم به دلیل دوامی که دارد بسیار مورد توجه است. اگر روش صحیح نگهداری از کیف چرم را بدانید می توانید سالهای سال از آن استفاده کنید. چرمها انواع مختلفی دارد و از پوست حیوانات مختلفی تهیه می شود. دوام و ضخامت چرم به پوستی بستگی دارد که از آن تهیه می شود. پوست بز و گاو و کروکودیل و مار پوستهای رایج در تهیه چرم هستند. چرم ماده ای طبیعی است و نمی توان با آن مانند چرم های صنعتی رفتار کرد. بنابر این نگهداری از کیف های چرم نیازمند رعایت نکاتی است  که با رعایت آنها می توانید مدت بیشتری از کیف های خود استفاده کنید.

برای شست و شو و نگهداری از لباس ها از نکات زیادی استفاده می شود. اطلاعات زیادی برای داشتن یک لباس خوب و شیک وجود دارد. از تهیه پارچه و انتخاب خیاط  و دوخت لباس تا نگهداری لباس و شست و شوی آن. متاسفانه اطلاعات ما درباره نگهداری و نحوه ی شست و شوی کیف های چرم بسیار محدود است. افرادی که از کیف های برند و مارک استفاده می کنند بیشتر نگران نگهداری کیفهای خود هستند. برای مطالعه بیشتر در زمینه روش های صحیح نگهداری از کیف چرم مطالب زیر را مطالعه کنید.

برای آشنایی با برند های معروف لباس اینجا را کلیک کنید.

انواع چرم طبیعی موجود در بازار

قبل از بیان روش های نگهداری از کیف چرم بهتر است با انواع چرم طبیعی آشنا شویم. چرم های طبیعی مختلفی در بازار موجود است که با آن ها انواع محصولات چرمی ساخته می شود. نام چرم ها متناسب با پوستی که از آن تهیه می شود و نوع دباغی متفاوت است. چرم ها به سه دسته کلی : سبک، نیمه سنگین و سنگین دسته بندی می شوند.

نگهداری از کیف چرم

چرم های سبک

چرم هایی که سبک و نازک هستند به چرم های سبک معروفند. تراکم بافت در آنها کم تر است. چرم هایی مانند چرم های گوسفندی و بزی در این دسته قرار می گیرند. چرم های نرمی هستندو معمولا از آنها برای دوخت پالتو و دستکش استفاده می شود. مقاوت و تراکم چرم بزی از چرم گوسفندی بیشتر است به همین دلیل برای دوخت کیف از این نوع چرم نیز استفاده می شود. برخی از این چرم ها به دلیل نازکی و انعطاف پذیری می تواند در یک جهت کشیده شود در انتخاب آنها دقت کنید.

چرم های نیمه سنگین

چرم هایی مانند چرم شتر مرغ و کروکودیل در این دسته قرار می گیرد. چنین چرم هایی نسبت به سابیر چرم ها قیمت بالایی دارند و در دوخت و خیاطی کیف های لوکس به کار می رود.

چرم های سنگین

چرم های گاو و گوساله و شتر جزء چرم های سنگین به شمار می رود. ضخامت و استحکام این دسته از چرم ها بیشتر از سایر انواع چرم است. در دو نوع نرم و خشک وجود دارد. از این نوع چرم در دوخت کفش و اکثر کیفها استفاده می شود.

تقسیم بندی چرم بر اساس جنس

نگهداری از کیف چرم

چرم ها را بر اساس جنس آن می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

اشپالت: چرم گاوی که دو سوی ان پرز دار است.

میلینگ: چرمی یک فقط یک سمت آن پرز دار است و سمت دیگر صاف است. یک سمت چرم متراک و صاف است و نفوذ آب به داخل آن کمتر انجام می شود. هر سه مدل چرم بزی و گوسفندی و گاوی می تواند به این شکل وجود داشته باشد.

شرانگ: چرم گاوی با بافت طبیعی را شرانگ می گویند. موی گاو بر روی چرم وجود دارد.

راه های تشخیص چرم طبیعی

نگهداری از کیف چرم

 

در گذشته تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی راحت بود اما با پ=یشرفت صنعت و تنوع تولیدات چرم مصنوعی به اندازه ای زیاد شده است که دیگر به راحتی نمی توان آنها را از یکدیگر تشخیص داد. راههای مختلفی برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید چرم طبیعی مرغوب را پیدا کنید.

  • استفاده از شعله آتش: اگر فندک به همراه خود دارید آن را روشن کنید و به چرم نزدیک کنید. چرم طبیعی در برابر آتش نمی سوزد.
  • بو کردن: آسان ترین راه برای تشخیص چرم طبیعی بو کردن آن است. بوی پوست و چرم را با حس بویایی می توانید حس کنید. هرچند به این روش نمی توان صد در صد اعتماد کرد چون چرم های مصنوعی تولید شده که بویی شبیه به بوی چرم طبیعی دارد.
  • دیدن: چرم طبیعی دارای بافت یکدستی نیست. حتی ضخامت آن در سراسر چرم یکسان نیست. ممکن است در جایی از ان شما شاهد زخم و لک باشید که نشان از طبیعی بودن پوست دارد. هر قسمت از چرم طبیعی دارای طرح و بافت متفاوتی است که در چرم مصنوعی دیده نمی شود.
  • لمس کردن: زبری پوست را هنگام لمس چرم می توانید تشخیص دهید. پستی و نا همواری های موجود در چرم طبیعی با لمس کردن قابل تشخیص است.

نگهداری از کیف چرم

روش های دیگر:

  • برای تشخیص چرم بزی طبیعی می توانید محل رویش مو را بر روی پوست ببینید.
  • با انگشت بر روی چرم فشار وارد کنید. چرم طبیعی مانند پوست در اثر فشار چروک می شود در صورتی که چرم مصنوعی فرو می رود و دوباره بر می گردد.
  • بررسی لبه چرم: لبه چرم طبیعی یک دست نیست و ضخامت آن در بخش های مختلف متفاوت است.
  • کمی آب بر روی چرم بریزید: چرم طبیعی آب را جذب می کند در صورتی که آب به چرم مصنوعی نفوذ نمی کند. توجه کنید تمام آب توسط چرم جذب نمی شود بلکه بخشی از آن جذب می شود.

با وجود راهکار های متنوعی که وجود دارد اما به دلیل تولید چرم های مصنوعی که بی شباهت به چرم طبیعی نیست، مطمئن ترین راه خرید از فروشگاههای معتبر و شناخته شده است.

راههای تمیز کردن و نگهداری از کیف چرم

اگر اهل استفاده از کیفهای چرم هستید بهتر است از راههای نگهداری و تمیز کردن آن اطلاع داشته باشید. مخصوصا کیف های برند که هزینه زیادی برای خرید آن پرداخت می شود بیشتر باید در نگهداری ان دقت به خرج داد. اگر از مکان های معتبر خرید می کنید حتما به همراه کیفی که خریداری کرده اید دفترچه ای را دریافت کرده اید که درباره روشهای نگهداری کیف توضیحاتی را گفته است. علاوه بر این توضیحات اختصاصی، نکاتی وجود دارد که شامل تمام کیف های چرم می باشد و برای تمامی کیف های چرم می توان از آن استفاده کرد.

نگهداری از کیف چرم

برای آشنایی بیشتر با کیف های برند چرم اینجا را کلیک کنید.

 

 

1- با دست های تمییز کیف های چرم را نگه دارید

به دلیل اینکه چرم از پوست طبیعی حیوانات تهیه شده است در برابر چربی و روغن حساس است. لکه های روغن به راحتی جذب چرم می شود. بنابراین اگر لکه چربی بر روی کیف ایجاد شد سریع ان را تمییز کنید. سعی کنید لکه را با یک تکه پنبه نرم تمیز کنید. پنبه زیاد خیس نباشد چون آب جذب چرم می شود و طول می کشد خشک شود.

 

2-از پاک کننده های مخصوص چرم استفاده کنید.

شوینده هایی که برای تمیز کردن لباس مورد استفاده قرار می گیرند مناسب چرم نیستند. از صابون های مخصوص چرم استفاده کنید. صابون را به صورت دورانی بر روی چرم بکشید و با یک پارچه آن را پاک کنید تا منافذ چرم بسته نشود. سالی یک یا دوبار از صابون های چرم استفاده کنید.

نگهداری از کیف چرم

3- سطح چرم را مرطوب کنید

برای جلوگیری از خشکی و شکنندگی چرم باید از نرکم کننده ها مخصوص چرم استفاده کنید. می توانید از روغن های طبیعی و غیر صنعتی برای نرم کردن آن استفاده کنید. یادتان باشد چرم یک نوع پوست است بنابر این به نرم نگه داشتن احتیاج دارد. باید از نرم کننده ای استفاده شود که منافذ پوست بسته نشود و به آن اجازه نفس کشیدن بدهد.

4-ماندن لکه های قدیمی به کیف آسیب می رساند

لکه های طبیعی مانند لکه های غذا یا خون می تواند به کیف شما آسیب برساند و بعد از مدتی دیگر نتوانید آنها را پاک کنید. یک روش ساده برای تمیز کردن اینگونه لک ها استفاده از گچ نرم یا پودر بچه است. کمی گچ یا پودر بچه بر روی لکه روغن یا خون بریزید و بعد از اینکه روغن یا خون جذب گچ شد با یک پارچه تمیز آن را پاک کنید. توجه داشته باشید که حتما گچی که استفاده می کنید دارای دانه های زبر نباشد.

 

نگهداری از کیف چرم

5- اگر به مدت طولانی از کیف استفاده نمی کنید آن را در کیسه پارچه ای نگهداری کنید

اگر از کیف چرم به مدت طولانی نمی خواهید استفاده کنید حتما ان را در داخل کیسه پارچه ای قرار دهید. کیسه پلاستیکی باعث عرق کردن کیف می شود و جذب اب موجب بهم خوردن فرم کیف می شود. داخل کیف پارچه یا کاغذ قرار دهید تا ایستادگی و فرم خود را از دست ندهد. بند های فلزی کیف اگر قابل جدا شدن هستند آنها را از کیف جدا کنید تا از تماس و خش افتادن چرم جلوگیری کنید. اگر قابل جدا شدن نیست به دور آن پارچه بپیچید تا با کیف تماس نداشته باشد.

6- چرم اشپالت را با قلمو پاک کنید

چرم اشپالت دارای پرز های برجسته زیادی است. گرد و غبار موجود در فضا در بین این پرز ها می نشیند. برای پاک کردن گرد و غبار از روی آن از قلموی نرم استفاده کنید. استفاده از پارچه نمدار برای پاک کردن گرد و غبار از روی این چرم موجب از بین رفتن پرز ها و تغییر رنگ چرم خواهد شد و گرد و غبار جذب چرم می شود.

راه دیگر استفاده از جارو برقی است. جارو برقی را روی دور کند بگذارید و بر روی کیف یا کفش بکشید تا گرد و غبار از روی ان بر داشته شود.

 

نگهداری از کیف چرم

7- لوازم آرایشی و خودکار و مداد را بدون محافظ در کیف نگذارید

از یک کیف کوچک برای نگهداری لوازم آرایشی و مداد و خودکار در کیف استفاده کنید. رها کردن این وسایل در داخل کیف ممکن است لکه هایی را بر روی کیف ایجاد کند که پاک نشود.

8- تست کردن مواد شوینده قبل از استفاده

برای استفاده از هرگونه مواد شوینده یا نگهدارنده چرم، باید ابتدا ان را بر روی قسمتی از چرم امتحان کنید. قسمتی از کیف را انتخاب کنید که زیاد دیده نمی شود و ماده را بر روی آن قسمت تست کنید. حتی اگر از مواد مجاز و شناخته شده استفاده می کنید ممکن است چرم کیف واکنش خوبی به آن نشان ندهد. بنابراین بهترین کار تست آن قبل از استفاده است.

 

نگهداری از کیف چرم

9- از الکل برای تمییز کردن کیف استفاده نکنید

الکل موجب خشک شدن سطح چرم می شود. ممکن است از تمیز شدن سطح چرم با الکل راضی باشید ولی مطمئنا از نتیجه کار بعد از خشک شدن الکل راضی نخواهید بود.

10-چرم را خیس نکنید

خیس کردن و شستن چرم کار اشتباهی است. آب به راحتی در چرم نفوذ می کند و جذب آن می شود. چرم دیر خشک می شود. خیس بودن طولانی آن موجب بد فرم شدن کیف خواهد شد. در روز های بارانی از کیف چرم استفاده نکنید. اگر کیف چرم خیس شد با سشوار آن را خشک نکنید. با استفاده از یک پارچه نخی آب اضافی آن را بگیرید و بگذارید در هوای آزاد خشک شود.

 

نگهداری از کیف چرم

11- در سالن آرایشی از کیف چرم استفاده نکنید

هوای فضای سالن های آرایشی پر از اسپری و رنگ مو و مواد آرایشی است. موادی که در سالن ها استفاده می شود به چرم آسیب می رساند. اسپری های مو چسبنده هستند و به راحتی پاک نمی شوند و با بستن منافذ چرم به آن اسیب می رسانند.

12- برای استفاده روز مره از کیف چرم استفاده نکنید

بر خلاف ظاهر بادوام کیف چرم، آنها بسیار حساس هستند. برای محل کار و استفاده روزانه بهتر است از کیف چرم استفاده نکنید چون در معرض آسیب های زیادی قرار می گیرند و خیلی زود کیفیت و ظاهر خود را از دست می دهند. علاوه بر آلودگی هایی که در طول روز با آن ها در تماس هستید، احتمال خراشیدگی و آسیب های فیزیکی نیز هست.

 

نگهداری از کیف چرم

 

13- کیف چرم را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید

نور خورشید مانند آب می تواند برای چرم آسیب رسان باشد. قرار گرفتن چرم به مدت طولانی باعث خشک شدن چرم و حتی تغییر رنگ آن می شود. اگر در طول روز به مدت طولانی در معرض تابش نور خورشید هستید از کیف چرم استفاده نکنید.

14- به نکات ذکر شده توسط تولید کننده توجه کنید

هر برند تولید کننده محصولات چرمی نکاتی را در باره نگهداری کیف و سایر محصولات چرمی بیان می کند. نکات می تواند به صورت نمادین بر روی اتیکت ذکر شده باشد یا به صورت دفترچه کوچکی همراه کیف ارائه شود. هر نوع چرم متناسب با نوع پوست و شرایط فرآوری نیازمند رعایت نکات مربوط به خود است.

 

نگهداری از کیف چرم

15- از موم طبیعی برای مرطوب کردن چرم استفاده کنید

موم یک ماده طبیعی برای نرم و مرطوب کردن چرم است. استفاده از موم می تواند چرم را از خشکی در بیاورد و همچنین تا حدودی ان را در برابر رطوبت محافظت کند. با وجود طبیعی بودن موم کندوی عسل ، حتما باید اول آن را تست کنید. ابتدا موم را بر روی قسمتی از کیف که زیاد دیده نمی شود تست کنید تا از آسیب نرساندن آن اطمینان حاصل کنید.مصرف بیرویه ی موم توصیه نمی شود. موم با بستن منافذ چرم می تواند به ان آسیب برساند.

برای کیف های اشپالت یا چرم هایی که مو دارند از موم به صورت مستقیم استفاده نکنید. برای اینگونه چرم ها اسپری موم گزینه خوبی است.

 

نگهداری از کیف چرم

16- استفاده از شامپو بچه برای تمیز کردن لکه های سخت تر

اگر لکه ی روی چرم با پارچه نمدار پاک نشد و یا از کثیف شدن کیف زمان زیادی گذشته است از این ترکیب برای پاک کردن لکه استفاده کنید. یک پیمانه آب ولرم را در یک ظرف بریزید و سپس به اندازه یک قاشق شامپوی بچه به آن اضافه کنید. دو تا سه قطره سرکه سفید به این محلول اضافه کنید. محلول را هم بزنید و یک اسفنج نرم را در آن فرو کنید. آب اضافی اسفنج را بگیرید و کف باقی مانده روی اسفنج را به آرامی بر روی لکه بکشید. در آخر با یک پارچه تمیز کف را پاک کنید و اجازه دهید کیف در هوای آزاد خشک شود.

17- کیف چرم را در کنار رادیاتور و شوفاژ نگهداری نکنید

دمای بالای حاصل شده از رادیاتور و شوفاژ به چرم آسیب می رسانید. کیف را در جایی دور از رادیاتور نگهداری کنید. کیف چرم را در کمدی که نزدیک شوفاژ است قرار ندهید.

18- برای پاک کردن لک چسب و خودکار از پاکن چرم استفاده کنید.

لکه های چرم و خودکار جزء لکه های سخت به شمار می روند و معمولا از پاک کردن آن نا امید می شوید. تنها راه حلی که می توانید از آن استفاده کنید، پاک کن چرم است. پاک کن های چرم را می توانید در مغازه ها و فروشگاههایی که لوازم چرم دارند پیدا کنید. فقط کافی است پاک کن را بر روی لکه بکشید تا تمام یا قسمت زیادی از لکه پاک شود. نیازی نیست چرم را خیس کنید . پاک کن را بر روی لکه خشک بکشید.

 

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

 

 

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید