مقاله

دوخت ماسک به همراه انواع الگو ماسک

دوخت ماسک به همراه انواع الگو ماسک

دوخت ماسک همراه با الگوی چند ماسک کاربردی در این مقاله به شما عزیزان ارائه داده میشود. توجه داشته باشید که استفاده از این ماسک ها کاملا شما را در برابر ویروس ها و باکتری های مختلف مصون نگه نمیدارد و کافی نیست. اما در شرایط همه گیر شدن ویروس ها و به تازگی ویروس کرونا یا کوئید 19 لازم است تاحتما از ماسک استفاده کنیم.

مخصوصا زمانیکه در محل های پررفت و آمد تردد دارید، وقتی که در محل کار مشغول صحبت با ارباب رجوع هستید و … استفاده از ماسک بسیار ضروری است. چرا که ویروس ها از طریق ریزقطرات منتقل میشوند و این ریز قطرات قابل انتقال از طریق صحبت کردن، سرفه، عطسه و … هستند.

همچنین با در نظر گرفتن سطح آلودگی روزافزون در کره زمین ، ماسک صورت تنفسی به زودی به یک مورد اساسی در زندگی ما تبدیل می شود.

به هرحال هنرانه بر خود لازم دانسته است تا نیاز به استفاده از ماسک را از طریق آموزش و دوخت آن به شما عزیزان، برطرف کند. توجه کنید که این ماسک به معنای جایگزینی برای ماسک جراحی و پزشکی نیست ، این آموزش، راهکاری پیشنهادی برای کسانی است که دسترسی تهیه ماسک در بازار را ندارند. استفاده صحیح از ماسک پزشکی فیلتر دار هنوز بهترین روش برای جلوگیری از عفونت ویروس است.

اکنون به بررسی و آموزش چند مدل ماسک پزشکی پارچه ای میپردازیم.

قبل از شروع به دوخت ماسک

لطفاً قبل از دوختن ، تمام پارچه ها را از قبل بشویید و دوباره قبل از پوشیدن آن را بشویید. در این آموزش ما از لایه پنبه ای در هر دو لایه استفاده کردیم که به اندازه کافی برای تصفیه اولیه مناسب است. علاوه بر این، برای آستر ، مقداری از آن را نیز در پارچه نخی دوخته ام ، فیلتراسیون ماسک به این شکل بهتر است اما برای بچه های کوچک توصیه نمی شود ، زیرا ممکن است تنفس صحیح برای آنها کمی دشوار باشد.

جدا از پوشیدن ماسک در روزهای آلوده به ویروس کرونا ، ماسک صورت برای موتورسواران ، دوچرخه سواران و هرکسی که نیاز به سفر در جاده ترافیکی سنگین داشته باشد ، خوب خواهد بود. گاز اگزوز از وسایل نقلیه موتوری خطرناک و ناسالم است! همچنین ، می توانید از آن در روزهای بیماری استفاده کنید ، تا از انتشار ویروس ها از طریق ترشحات تنفسی خود جلوگیری کنید.

وسایل مورد نیاز:

  • پارچه کتان یا نخی از قبل شسته شده بعنوان پارچه اصلی به طول 30 سانتیمتر و عرض 15 سانتیمتر
  • لایه پنبه ای یا مشما ضخیم و یا پارچه نخی بعنوان آستر در اندازه 25 سانتیمتر طول و 15 سانتیمتر عرض
  • کش نیم یا یک سانتیمتری به طول 40 سانتیمتر
  • اتو
  • کاغذ الگو

دستورالعمل چگونگی کشیدن الگو ماسک

ابتدا میخواستیم فایل پی دی اف این ماسک را برای شما قرار دهیم. اما دیدیم اگر پرینتر در دسترستان نباشد مجبور به خروج از خانه خواهید بود که در این شرایط اصلا صلاح نیست. پس به شما یاد میدهیم که چطور طی 2 دقیقه الگو ماسک بکشید.

همانطور که میبینید ابتدا مستطیلی با طول 15 سانتیمتر و عرض 13.5 سانتیمتر میکشید. در ضلع پایین از سمت چپ حدودا 2 سانتیمتر و از سمت راست 1 سانتیمتر وارد میشویم. از ضلع سمت چپ 6.5 سانتیمتر بالا میرویم، از گوشه سمت چپ ضلع بالایی 3.5 سانتیمتر داخل میشویم و از بالای ضلع سمت راست حدودا 6 سانتیمتر پایین می آییم. بعد طبق شکل منحنی ها را رسم میکنیم.

در مرحله بعدی باید الگو را دورتادور برش دهید. سپس الگو را روی پارچه اصلی و پارچه آستری با سوزن وصل کنید. روی پارچه اصلی 2 عدد و روی پارچه آستری نیز 2 عدد از الگو ببرید و برای دورتادور الگو به اندازه نیم یا یک سانتیمتر جای دوخت بگذارید.

مرحله اول

پارچه اصلی را برگردانید و تا بزنید. الگو را بر پشت پارچه بگذارید و با رعایت نیم الی یک سانتیمتر جای دوخت، دورتادور الگو را ببرید.

مرحله دوم

الگو را روی پارچه ای که بعنوان آستر در نظر گرفته اید بگذارید و برخلاف مرحله قبل، لازم نیست جای دوخت در نظر بگیرید، بعد دور تا دور آن را ببرید. از پارچه آستری هم باید 2 عدد بریده شود.

مرحله سوم

دو تکه پارچه اصلی که بریده اید را رو به روی هم بگذارید و آنها را به یکدیگر بدوزید. اینگونه وسط ماسک ر به هم دوخته اید. درست مثل تصویر زیر:

مرحله چهارم

منحنی دوخته شده را چرت بزنید و مانند شکل زیر مراقب باشید تا چرت ها دوخت شما را از بین نبرند.

مرحله پنجم

درزی که چرت زدید را به یک طرف بخوابانید و اتو کنید. این کار را طوری انجام دهید که درز از روی پارچه کاملا صاف و بدون چین خوردگی باشد. درست مثل تصویر زیر

مرحله ششم

دوخت و مراحل گفته شده را دقیقا برای پارچه آستری تکرار کنید تا به شکل کامل خود دراید.

مرحله هفتم

آستر را داخل ماسک اصلی بگذارید و طوری آن را تنظیم کنید که درز وسط هر دو باهم یکی باشد. سپس دورتادور آن را به ماسک اصلی بدوزید.

مرحله هشتم

ماسک را بصورت زیر از وسط تا کنید تا مقدار پارچه ای که از آستر بیرون زده را ببینید. این قسمت را برای جای کش در نظر گرفته ایم.

مرحله نهم

حالا این مقدار را تا بزنید و بصورت عمودی بدوزید. بالا و پایین این درز را باز بگذارید تا بتوانید کش را از آنجا عبور دهید. کش 20 سانتیمتری را از این درز رد کنید و بعد دو سر آن را به هم گره بزنید.

مرحله دهم

برای سمت دیگر هم کش را رد کنید، دو سر آن را به هم گره بزنید و گره را به داخل درز هدایت کنید تا دیده نشود.

مدل دیگر برای رد کردن کش به این صورت است که لازم نیست آن را به دو قسمت تقسیم کنید و بعد هر قسمت را در دو سمت ماسک بگذارید. بلکه میتوانید کل کش 40 سانتیمتری خود را بصورت دایره وار از چهار سوراخ درزهای کنار ماسک رد کنید و در انتها د سر آن را به هم گره بزنید و بعد مجددا طوری گره را به داخل درز ها هدایت کنید که گره دیده نشود. اگر به شکل زیر دقت کنید متوجه منظور ما خواهید شد:

حالا میتوانید از ماسک زیبای خود استفاده کنید و با خیال راحت نفس بکشید.

دوخت ماسک جیب دار همراه با الگو ماسک

دوخت ماسک شماره 1 را باهم در مطالب بالا دیدم. حالا میخواهیم به شما ماسک جالبی را آموزش دهیم که ایده بسیار جالب و خوبی دارد و آن این است که این ماسک یک جیب دارد! یعنی چی؟ یعنی اینکه کنار ماسک دولایه ما جایی تعبیه شده تا بتوانید در آن یک ماسک نازک معمولی و یا  دستما کاغذی قرار دهید. تا اگر مجبور بودید ساعات طولانی از ماسک استفاده کنید بتوانید دسمال درون آن را تعویض کنید تا ماسک آلوده نباشد و خاصیت فیلتراسیون خود را حفظ کند.

حالا باهم دیگه مراحل تصویری اون رو میبینیم.

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

دیدگاهی در مورد “دوخت ماسک به همراه انواع الگو ماسک

  1. هادی بخشی گفت:

    عجب پست کامل و کاربردی بود
    دمتون گرم لذت بردیم مرسی

    1. admin گفت:

      هادی عزیز ممنون از توجه شما

  2. ثمین گفت:

    سلام
    ممنون بابت آموزشتون.
    خیلی عالیه
    فقط میشه برای اونایی که پیرینتر تو خونه دارن، الگو رو به صورت پی دی اف هم بذارین.

    1. admin گفت:

      سلام ممنون از نظر شما
      بله حتما دوست عزیز

  3. ف.جهانی گفت:

    عالی بود
    دستتون درد نکند،یکی ازآسانترین و کاملترین
    آموزش های دوخت ماسک را گذاشتید.مرسی

دیدگاهتان را بنویسید