استایل و تیپ

با انجام این کارها طراح لباس خود باشید

طراح لباس

طراح لباس خود باشید و از استایل خود لذت ببرید

طراح لباس شدن، طراح لباس بودن و طراحی لباس همه نمونه عباراتی هستند که در دنیای کنونی مثل الان، بسیار زیاد به گوش می رسد.

طراح لباس فلان خواننده خیلی خوبه؟ رنگ ها رو خوب میشناسه؟ میدونه چی رو با چی ست کنه؟ و …

این جملات را هم زیاد می شنویم. اما واقعا طراحی لباس کار سختی است؟ اگر سخت است باید چه کار کرد تا آسان شود و اگر آسان است پس می شود مبانی کلی آن را خیلی زود یاد گرفت و آن را برای خودمان و دیگران اجرا کنیم.

طراح لباس

قبل از اینکه سر صحبت را در مورد این مسائل باز کنیم، تکلیف خود را روشن کنید به طراحی لباس علاقه دارید یا نه؟ اگر واقعا علاقه دارید ما سعی کرده ایم عنوان های خوبی را انتخاب کنیم و بنویسیم، که وقت شما را نگیریم و واقعا بهره لازم را برای 15 الی 20 دقیقه ببرید.

طراح لباس کیست و طراحی لباس چیست؟

طراح لباس کسی است که متناسب با استایل شخص مورد نظر، مثل  ویژگی های ظاهری؛ از چهره و اندام گرفته تا ویژگی های روحی و اخلاقی نظر می دهد که نوع لباس و آکسسوری های همراه آن چه باشند، چه نوع باشند و چه برندی باشند.

بله شاید الان کمی فکر کنید که شغل طراحی لباس هم چندان کار ساده ای نیست. یک کارِ همه کاره است. باید روانشناس باشی، جامعه شناس باشی، مردم شناسی  هم بدانید.

طراح لباس

خیلی وقت ها برخی از طراحان لباس به این مسائل دقت نمی کنند و ابراز دارند مردم از طراحی لباس چیزی نمی دانند و موردی ندارد که مثلا خواننده ای در کشور ایران بر روی صحنه برود و کت و شلواری همچون مایکل جکسون را بر تن کند. بدون اینکه ما توجهی به مسائل مردم شناسی و جامعه شناسی داشته باشیم.

همه این موارد جز موفقیت های این رشته  است شاید بایدی، در کار نباشد اما موفقیت در هر رشته ای یعنی حامع بودن اطلاعات در آن زمینه و زمینه های پیرامونش می باشد.

طراحی لباس چیست

طراحی لباس را همه ما می دانیم و در این خلاصه می شود که چه چیز را با چی بپوشیم و چه رنگی با این رنگ می آید، اگر این مسائل را بلد باشیم نصف راه را رفته ایم! پس این همه تفاوت در برند ها، مدلینگ ها، بازیگر ها، شرکت ها و غیره .. در چیست؟ چرا برخی موفق می شوند و بیشتر به چشم می آیند اما برخی نه؟

اما یادمان نرود که موضوع این مقاله پیرامون این است که چگونه طراح لباس خود باشیم، بله اما اگر برخی ریزه کاری ها را بدانید مطمئن باشید موفق خواهید شد.

 

الگو داشته باشید اما تقلید نکنید

الگو گرفتن یعنی اینکه شما برخی از معیار های طرف مقابلت را که مورد پسند شماست، جذب می کنی و از آن الهام می گیری ولی دقیقا کپی نمی کنید.

این روش جالبی است و نتیجه زیاد هم می دهد. مثلا کسی می خواهد یک مقاله علمی بنویسد نمی داند از کجا شروع کند به او توصیه می شود که مقاله علمی زیاد بخواند، در مورد طراحی لباس هم به همین گونه هست باید از حواننده یا بازیگر، مدل یا هر کسی را که در زندگی می دانید خیلی خوب و به روز لباس می پوشد، الگو قرار داده و سعی کنید که ایده بگیرید.

یعنی اگر شخص مقابل قد بلندی دارد و قد شما هم اندازه او نیست از نوع لباس او ایده بگیرید و پیراهن خود را کمی بلند تر از او خرید کنید یا دوخت کنید تا در کشیدگی قد شما تاثیر گذار باشد.

خودشناسی خود را تقویت کنید

این جز آن اموری است که در ابتدا گفتم باید یک طراح خوب بداند، اما نه اینکه به سراغ کتاب خود شناسی اثر پیتر هالینز رفته و بعد از خواندن آن تصمیم بگیریم چگونه لباس بپوشیم، البته اگر دوست داشتید این کتاب را بخوانید، کتاب خوبی است.

اما منظور از خود شناسی یعنی اینکه اکنون که قرار است طراح لباس خودم باشم ، من چه ویژگی هایی دارم، آدمی هستم که لباس پوشیدنم در محیط کار، مهمانی، تفریح ساده یک جور است یا متفاوت؟ آیا به روز بودن را دوست دارم و از کلاسیک گرایی بیزارم؟ یا نه اگر چیزی به من و استایل من نزدیکی داشته باشد روحیه من را شاد کند خوب است، کافی است؟آیا نظرات دیگران برای شما اهمیت دارد یا اینکه نه در حدی که متناسب با جامعه امروزی من باشد و شان و منزلت من را زیر سوال نبرد کافی است؟

این سوالات تکلیف شما را با خودتان مشخص می کند و می توانید به سراغ مرحله بعد بروید. همچنین شناختن هدف شما بخشی از خود شناسی شماست؟ چرا دوست داردید طراح لباس خود باشید قصد دارید دیگران تحت تاثیر شما قرار بگیرند؟ زیبایی خود را به رخ دیگران بکشید؟ بیشتر جلوه کنید؟ زیبایی را دوست دارید و دوست دارید آراسته ظاهر شوید؟ رقابتی در کار است؟

هر کدام از این موارد می تواند راهکار و یا ایده ای به شما بدهد. هیچ کدام از این موارد بد نیست خیلی هم خوب است البته در مورد رقابت سعی کنید در مسیر سالم پیش بروید!

از داشته هایتان به خوبی استفاده کنید

اگر قرار باشد با طراح شدنتان، ورشکست شوید بهتر است آن را کنار بگذارید، شما باید به داشته های که دارید هم افتخار کنید و هم استفاده کنید.

اعتماد به نفس داشتن حرف اول را در مد و زیبایی می زند.

اگر ابرو های کشیده  و چشمان درشتی دارید  ولی کمی دماغ شما به چشم می آید از  ابرو ها و چشم های خود به خوبی استفاده کنید تا دماغ به چشم نیاید نه اینکه به سراغ عمل بینی بروید.

 

اگر قد خیلی  بلندی ندارید پیراهنی بپوشید که این قد شما را بلند تر جلوه دهد.یعنی چیزی مثل پیراهنی با خط های راه راه عمودی!

اگر کمی اضافه وزن دارید سعی کنید از آکسسوری های و زیورآلاتی که دارید به درستی استفاده کنید و خود را بیش از اندازه شلوغ نشان ندهید، ساده باشید.

اگر آقا هستید و کمی اضافه وزن و جثه بزرگی دارید از لباس های راه راه استفاده نکنید یا از پوشیدن کت با دو چاک در پشت پرهیز کنید.

البته  موارد این چنینی زیاد هستند در مقالات بعدی قطعا مفصل اشاره خواهد شد.

 

اطلاعاتتان را بروز کنید

به روز بودن کمی سخت است در هر رشته و زمینه ای که باشید، چه پزشک، چه نویسنده چه وکیل همگی باید علم خود را به روز کنند این امر میسر نمی شود جز با مطالعه و سیر و سفر در اینترنت!

بله اینترنت! وبلاگ ها و سایت هایی هستند که مختص به مدل و مدلینگ و طراحی ها و طراح های موفق تبلیغاتی هستند، بخوانید و ببینید چه کار کرده اند که موفق شده اند، چرا طرح های آن ها مورد تحسین بقیه قرار گرفته است.

تکلیف مطالعه هم که نیز روشن است کتاب در این زمینه زیاد بخوانید! زیاد!

کتاب مد و اصول طراحی اولیه لباس که توسط مریم دمیری نوشته شده برای شروع بسیار خوب ومناسب است.

بخرید اما ضروری ها را بخرید

بد نیست که به اتاقی که در آن لباس می پوشید و خلوتگاه شماست سری بزنید.همه لباس ها، کفش ها، آکسسوری ها، و هر چیز دیگری که الان به ذهن من نرسیده را بررسی کنید و سعی کنید یک همخوانی یا بهتر است بگویم یک هماهنگی بین این لباس ها ایجاد کنید. سپس ببینید چه رنگی را دوست دارید و آن را کم دارید، در مورد لباس، کفش یا کیف و …

طراح لباس

کدام یک از موارد نامبرده را اصلا استفاده نکرده اید در حالی که خیلی کارایی دارند. مثلا کفش های آبی را با روسری آبی-نارنجی می توانستید با هم بپوشید اما اصلا یادتان نبود که این ها را دارید.

 

احساس خوب داشته باشید

در آخر باید گفت که طراح لباس بودن این نیست که راحتی و آسایش را از خود بگیرید چون فقط دو ساعت مهمانی است و بعد تمام می شود.

سعی کنید به طراحی علاقه مند باشید و با آن احساس راحتی داشته باشید.اگر واقعا رنگی به شما نمی آید اما صرفا برای اینکه به کفش های شما نزدیک است یا مد شده، خود را عذاب ندهید.

 

 

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید