مقاله

24 نکته درباره ایمنی در خیاطی برای افراد مبتدی

24 نکته درباره ایمنی در خیاطی برای افراد مبتدی


ایمنی در خیاطی مانند ایمنی در هر کار دیگری بسیار مهم است. شاید فکر کنید خیاطی کار ساده ای ست و یک خیاط فقط با یک چرخ خیاطی کار می کند و با چیز خطرناکی سرکار ندارد. اما اینگونه نیست. همین کار به ظاهر ساده می تواند بسیار خطرناک باشد. وسایلی که یک خیاط در دوخت لباس از آنها استفاده می کند چرخ خیاطی برقی و قیچی تیز و یک سوزن تیز است. اگر به درستی از این وسایل استفاده کنید به مشکل برنمی خورید اما اکر بی احتیاطی کنید ممکن است بسیار خطر ناک باشند. هقیچی و سوزن و چرخ خیاطی وسایلی است که یک خیاط از زمان بریدن الگو و پارچه تا پایان دوخت لباس با آن سرکار دارد. بنابراین هر فردی که به صورت حرفه ای در کارگاه یا حتی به صورت خانگی خیاطی می کند باید نکات ایمنی را بداند و آنها را رعایت کند.

 

ایمنی در خیاطی
با سرعت پایین شروع به کار کنید

هنگامی که می خواهید دوخت را آغاز کنید حتما با سرعت پایین شروع به کار کنید. وقتی با سرعت پایین شروع به کار می کنید از سالم بودن سوزن و اینکه درست سر جای خود قرار دارد و اینکه نخ کشی چرخ خیاطی درست انجام شده مطمئن می شوید. مخصوصا اگر مدت زیادی است که از چرخ خیاطی استفاده نکرده اید حتما از یک تکه پارچه ای که لازم ندارید برای دوخت استفادذه کنید و با سرعت پایین دوخت آن را امتحان کنید. اینگونه به پارچه لباس شما نیز آسیبی وارد نمی شود.


نگاهتان را بر روی دوخت متمرکز کنید


هنگامی که پارچه را زیر چرخ خیاطی می برید تا پایان دوخت لباس باید کاملا نگاهتان به سوزن و پارچه در حال دوخت باشد. هرگز حتی برای لحظه ای هنگام کلار کردن نگاه خود را به سمت دیگر منحرف نکنید. ممکن است به خاطر چند لحظه غفلت دستتان زیر سوزن برود و آسیب ببیند. همانطور که هنگام رانندگی برای تمرکز بر روی کار دیگر خودرو را متوقف می کنید با چرخ خیاطی نیز باید همین کار را بکنید. پار خود را از روی پدال چرخ خیاطی بردارید بعد از انجام کارتان دوباره پای خود را روی پدال بگذارید و کارتان را ادامه دهید.


پس از پایان کار لوازم برقی را از پریز جدا کنید


یکی از نکات ایمنی در خیاطی جدا کردن وسایل الکتریکی از برق است. در طول خیاطی اتو و چرخ خیاطی به برق متصل هستند. گاهی فراموش می کنید آنها از برق بکشید. گاهی اوقات خیاطانی که به صورت حرفه ای و در مدت طولانی خیاطی می کنند چرخ خیاطی را از برق جدا نمی کنند به این دلیل که به زودی از ان استفاده خواهند کرد. اگر به صورت اتفاقی پا بر روی پدال قرار بگیرد ممکن است دستتان زیر چرخ برود یا لباسی که زیر سوزن است خراب شود. اگر این کار توسط یک کودک در خانه انجام شود که خطرات بیشتری به همراه خواهد داشت. در مورد اتو نیز ممکن است باعث سوختگی یا حتی آتش سوزی شود. اگر از برخی اتو ها به مدت طولانی استفاده نشود به صورت اتوماتیک به طور کامل خاموش می شود.


از سوزن مناسب استفاده کنید


نوع سوزن مصرفی بسته به مدل چرخ خیاطی و جنس پارچه متفاوت است. اگر سوزن مناسبی استفاده نکنید ممکن است سوزن بشکند و به شما آسیب برساند . سوزن نامناسب دوخت خوبی را به همراه ندارد.مثلا برای دوخت پارچه های ظریف و کشی نمی توانید از سوزن ضخیم دوزی استفاده کنید. همچنین استفاده از سوزن ظریف برای دوخت پارچه ضخیم موجب شکستن سوزن می شود. سوزن ها دارای نشانه های رنگی هستند که شما را راهنمایی می کند برای هرجنس پارچه چه سوزنی استفاده کنید. از سوزن کج شده استفاده نکنید. اگر سوزن چرخ خیاطی شما کج شده است آن را تعویض کنید.


ابزار تیز را بدون پوشش رها نکنید


در آشپزخانه چاقوها را بدون پوشش بر روی میز رها نمی کنید و سعی می کنید آنها را در محل مناسبی قرار دهید که لبه تیز ان به شما آسیب نرساند. انواع قیچی و کاتر هایی که در خیاطی مورد استفاده قرار می گیرد مانند چاقو در آشپزخانه هستند اما با انها مانند چاقو رفتار نمی شود. قیچی را باز بر روی میز رها نکنید. یک باکس یا ظرف برای نگهاری قیچی داشته باشید و قیچی یا کاتر را از سمت لبه تیز ان داخل ظرف قرار دهید و هروقت به ان نیاز داشتید آن را بیرون بیاورید. هیچ وقت با این فکر که دوباره از قیچی می خواهید استفاده کنید آن را در کنار خود نگه ندارید.


هنگامی که تمرکز ندارید یا ناراحت هستید کار نکنید


یک عامل بسیار مهم در ایجاد اتفاقات نا خوشایند، عدم تمرکز است. وقتی می خواهید کاری انجام دهید اما فکرتان مشغول کار دیگری است مطمئن باشید که ان کار را به درستی انجام نخواهید داد و حتی ممکن است به خودتان آسیب برسانید. به همین دلیل در ایمنی کار سلامتی روحی بسیار اهمیت دارد. اگر هنگام انجام خیاطی چنین حالتی برایتان پیش آمد، دست از کار بکشید و کمی قدم بزنید و استراحت کنید. هروقت حال روحی مناسبی پیدا کردید دوباره شروع به کار کنید. خیاطی هنر است و یک هنرمند اگر آرامش نداشته باشد نمی تواند آثار زیبایی خلق کند. هنگام کار با چرخ خیاطی و اتو و قیچی عدم تمرکز باعث بروز آسیب می شود.


مراقب اتو باشید


اتو وسیله ای ست که یک خیاط بسیار با آن در ارتباط است. پس بهتر است در زمینه ایمنی در خیاطی به این وسیله نیز توجه کنید. اتو بسیار داغ است و وقتی بخار تولید می کند این دما بسیار بالا می رود. اتو به همان سرعت و دمایی که چروکهای پارچه را باز می کند، پوست شما را نیز می تواند بسوزاند. وقتی از ان استفاده نمی کنید حتما آن را از برق بکشید . اتو را کمی دور تر از چرخ خیاطی و محل کار خود قرار دهید تا به طور اتفاقی هنگام انجام خیاطی با ان تماس پیدا نکنید. پس از پایان کار مطمئن شوید اتو را از برق کشیده اید حتی اگر خاموش باشد.


چرخ خیاطی خود را برای سرویس به تعمیرگاههای مجاز ببرید


هر چند وقت یکبار چرخ خیاطی و سایر وسایل دوختی خود را به تعمیرگاههای مجاز ببرید. حتی اگر چرخ خیاطی شما مشکلی نداشته باشد باز برای سرویس آن را ببرید. خیلی وقتها چرخ خیاطی مشکلی دارد و شما متوجه نشده اید و یا برای مراقبت از چرخ خیاطی و عملکرد بهتر آن، نیاز به سرویس کردن چرخ خیاطی است. تا جایی که امکان دارد حداقل سالی یک بار یا دوسال یک بار چرخ خیاطی را برای سرویس به تعمیرگاه ببرید. توجه داشته باشید چرخ خیاطی خود را به تعمیرکار مجاز و ماهر بسپارید.


ناخن های خود را کوتاه کنید

خانم ها علاقه زیادی به ناخن های بلند دارند. اما یک خیاط بهتر است ناخن های خیلی بلندی نداشته باشد. ناخن های خیلی بلند در خیاطی مشکل ساز می شود. ناخن بلند می تواند پارچه های ظریف را نخ کش کنید و به شما خسارت وارد کند. همچنین هنگام دوخت چارچه زیر چرخ خیاطی ممکن است به زیر سوزن برود و به شما آسیب برساند. در صورتی که ناخن های کوتاهی داشته باشید تسلط شما بر روی دوخت لباس بیشتر است. می توانید پارچه را با انگشتانتان لمس کنید.


از جاسوزنی استفاده کنید


خیلی وقتها خیاطان سوزن را به دندان می گیرند یا بین لبهای خود نگه می دارند. این اشتباه وحشتناکی است که مرتکب می شوند. یک عطسه نا گهانی یا حرکتی اشتباه یک فاجعه به دنبال خواهد داشت. حتما از جا سوزنی استفاده کنید تا سلامتتان به خطر نیافتدو اگر می خواهید سوزن ها در دسترستان قرار داشته باشند، از جاسوزنی هایی استفاده کنید که به شکل مچ بند هستند و می توانید به مچ دستتان ببندید استفاده کنید.


مراقب کودکان باشید


بچه همیشه سعی می کنند از بزرگتر ها تقلید کنند. وقتی مادری خیاطی می کند کودک نیز به تقلید از مادر دوست دارد چیزی بدوزد. هنگامی که خیاطی می کنید به کودکان نظارت داشته باشید تا کار خطرناکی نکنند. محیط خیاطی و کارگاهها پر از وسایل خطر ناک برای کودکان است بهتر است انها را از این محیط دور نگه دارید. اگر مجبور هستید کودک را در کنار خود نگه دارید حتما به رفتار های او نظارت کنید.

 

ایمنی در خیاطی
فضای کار نور کافی داشته باشد


یکی از نکات ایمنی در خیاطی مربوط به میزان نور فضای کار و مراقبت از چشمها می باشد. کار مداوم با چرخ خیاطی موجب ضعیف شدن چشمها و خستگی می شود. حالا اگر فضا نور کافی نداشته باشد این آسیب بیشتر می شود. سعی کنید در فضایی کار کنید که نور کافی داشته باشد. نکته دیگری کهدر مراقبت از چشم ها اهمیت دارد این است که هر چند دقیقه یک بار سر خود را بلند کنید و به نقطه ای دور تر نگاه کنید تا از نزدیک بینی چشمهایتان جلوگیری شود. خیره شدن طولانی به نقطه نزدیک باعث ضعیف شدن چشمها می شود.


از صندلی و میز مناسب استفاده کنید


وقتی می خواهید به مدت طولانی روی صندلی بشینید بهتر است از صندلی راحتی استفاده کنید. ازتفاع صندلی و میز با یکدیگر تناسب داشته باشد. دست و پایتان در حالت مناسبی قرار بگیرد. دستها با زاویه 90 درجه بر روی میز قرار بگیرد. با استفاده از میز و صندلی مناسب از آسیب رسیدن به کمرتان جلوگیری کنید.همچنین کمتر خسته می شوید.


به مدت طولانی ننشینید

کسانی که خیاطی را به عنوان شغل دنبال می کنند بیشتر وقت خود را در حالت نشسته روی صندلی می گذرانند. نشستن طولانی برای سلامتی مضر است. بعد از هر چند دقیقه از روی صندلی بلند شوید و کمی راه بروید و از حرکات ورزشی استفاده کنید. این کار به حفظ سلامتی شما کمک می کند. نشستن طولانی مدت به ستون فقرات و پاهای شما آسیب می رساند. انجام نرمش های ساده و سبک برای سلامتی شما مفید خواهد بود. ورزش های کششی ساده و سبکی برای دست و کمر و پا. نیاز به انجام حرکات سخت و سنگین نیست.


بدنه چرخ خیاطی را باز نکنید


اگر چرخ خیاطی دچار مشکل شد و نتوانستید دوباره آن را راه بیندازید هرگز بدنه آن را باز نکنید. امکان برق گرفتگی وجود دارد. باز کردن بدنه چرخ خیاطی فقط باید توسط تعمیر کار انجام شود. تعمیر چرخ خیاطی کاری نیست که شما به تنهایی بتوانید انجام دهید. کاری که شما می توانید انجام دهید تنظیم چرخ خیاطی است. رعایت این نکته ایمنی در خیاطی از برق گرفتگی جلوگیری می کند.


هنگام تمیز کردن چرخ خیاطی مراقب باشید


برای تمیز کردن بدنه و یا پدال چرخ خیاطی هرگز از پارچه نم دار استفاده نکنید. احتمال برق گرفتگی وجود دارد. اگر از دستمال نمدار استفاده می کنید چرخ خیاطی از برق جدا شده باشد و بلا فاصله از ان استفاده نکنید. پارچه خشک و بدون پرز گزینه خوبی برای تمییز کردن چرخ خیاطی می باشد. پارچه پرز دار ممکن است باعث شود پرزها وارد درزهای چرخ شود و حرکت ان را کند می کند. از مواد شوینده شیمیایی نیز برای تمیز کردن چرخ خیاطی استفاده نکنید. این کار به چرخ خیاطی آسیب می رساند.


چیزی داخل درز های باز چرخ خیاطی نریزید


هنگامی که چرخ خیاطی کار می کند چیزی داخل درزهای باز ان نریزید این کار بسیار خطرناک است. این کار هم به چرخ خیاطی آسیب می رساند و هم می تواند به شما آسیب برساند. مثلا هنگام کار کردن چرخ خیاطی اقدام به روغن کاری آن نکنید یا اینکه لیوان چای یا قهوه خود را کنار چرخ خیاطی نگه ندارید.


مراقب انگشتانتان باشید


هنگامی که می خواهید دوخت لباس را انجام دهید، انگشتان خود را به سوزن نزدیک نکنید. انگشتانتان از قطعات متحرک چرخ خیاطی فاصله داشته باشد.با نزدیک شدن انگشت به سوزن و پایه چرخ خیاطی احتمال اینکه انگشت زیر سوزن برود زیاد است. اگر کنترل پارچه زیر چرخ برایتان دشوار است ، قبل از دوخته شدن پارچه زیر چرخ خیاطی، برش ها را در کنار هم سوزن بزنید و یا با کوک زدن به هم وصل کنید. به این ترتیب دیگر لازم نیست دست خودرا به سوزن نزدیک کنید.

 

ایمنی در خیاطی
از دمپایی در محل کار استفاده کنید


پوشیدن دمپایی در هنگام کار از بسیاری آسیب ها جلوگیری می کند.اگر پدال دچار مشکل شود دمپایی از برق گرفتگی جلوگیری می کند.همچنین پوشیدن دمپایی کمک می کند تا سوزن یا وسیله های تیزی که بر روی زمین افتاده است در پا فرو نرود. حتی اگر از سطل زباله برای تکه پارچه ها و سوزن استفاده می کنید باز هم ممکن است یک سوزن به طور تفاقی بر روی زمین افتاده باشد.

موها را در پشت سر جمع کنید

بعضی افراد عادت دارند موهایشان را در دو طرف سر باز بگذارند. باز بودن مو هنگام خیاطی خطرناک است. شاید برایتان سوال باشد که موی باز چه مشکلی پیش خواهد آورد. هنگامی که چرخ خیاطی کار می کند ممکن است مو در بین قطعلت در حال چرخش چرخ خیاطی برود و کشیده شود. این کار بسیار خطر ناک است. بستن مو در پشت سر از این اتفاق جلوگیری می کند.


از سالم بودن سیم چرخ خیاطی اطمینان حاصل کنید


به مرور زمان کابل های وسایل برقی آسیب می بینند . اگر این آسیب ها شناسایی نشوند خطرناک است. اگر به آسیب دیدگی سیمها دقت نکنید ممکن است باعث برق گرفتگی یا آتش سوزی شود. این نظارت باید بر روی سیم اتو نیز باشد. تمام وسایل برقی موجود در کارگاه مانند چرخ خیاطی و اتو و سردوز دارای سیم برق هستند که باید چک شود. سیم های برق را کاملا مخفی نکنید تا بتوانید بر آن ها نظارت داشته باشید.


مراقب چشمهایتان باشید


هنگام دوخت لباس سر خود را به سوزن نزدیک نکنید. هنگام دوخت لباس ممکن است سوزن بشکند و به چشمهایتان آسیب برساند. فاصله استاندارد را رعایت کنید. همچنین خم شدن برای نزدیک کردن صورت به سوزن به گردن و ستون فقرات نیز آسیب می رساند و یا ممکن از قطعات متحرک چرخ خیاطی به صورت شما برخورد کند.


کمتر از سوزن ته گرد استفاده کنید


استفاده از سوزن ته گرد برای وصل کردن تکه پارچه های برش خورده کمی خطر ناک است. هنگامی که سوزن ته گرد زیر سوزن چرخ برود می تواند موجب شکستن سوزن شود و یا حتی مسیر دوخت را منحرف کند. بهتر است از کوک زدن برای وصل کردن برش ها استفاده کنید. اگر مجبور شدید از سوزن ته گرد استفاده کنید حتما ان را به شکل افقی بر روی پارچه وصل کنید. اینگونه تمام طول سوزن زیر سوزن چرخ نمی رود. با سرعت پایین کار کنید تا هنگام عبور از سوزن ته گرد سوزن چرخ خیاطی نشکند و بر دوخت تسلط داشته باشید.


به جنس پارچه دقت کنید

جنس پارچه ها متناسب با کاربرد آنها با یکدیگر متفاوت است. از پارچه های ظریف و نازک برای دوخت لباس و پرده و ملحفه و … استفاده می شود و برای دوخت لباس زمستانی مانند پالتو و دوخت شلوار جین و کیف از پارچه های ضخیم استفاده می شود. چرخ خیاطی های خانگی برای دوخت پارچه های ضخیم مناسب نیستند.برای چنین پارچه هایی به چرخ خیاطی صنعتی نیاز دارید. دوخت چنین پارچه هایی به چرخ خیاطی شما آسیب می رساند. چرخ خیاطی های خانگی مناسب برای دوخت پارچه های نازک هستند.

 

امیدوارم با رعایت چنین نکات ساده ای در صحت و سلامت خیاطی کنید و از انجام این کار زیبا لذت ببرید.

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید