مقاله

انواع پرده مناسب برای منزل

انواع پرده مناسب برای منزل

 

پرده علاوه بر اینکه نقش پوشاننده پنجره را دارد در زیبایی و ظاهر دکوراسیون داخلی منزل نیز بسیار اثر گذار است. یک انتخاب درست برای پارچه پرده به شما کمک می کند تا زیبایی منزلتان را چند برابر کنید. همچنین انتخابی نا مناسب می تواند زیبایی خانه را از بین ببرد. اگر خیاطی می کنید و می خواهید دوخت پرده انجام دهید حتما به نکات زیر توجه کنید. مزیت دوخت پرده نسبت به دوخت لباس در این است که به الگو احتیاج ندارید فقط لازم است به نکات لازم دقت کنید و کمی سلیقه به خرج دهید.

برای انتخاب پرده به این توجه نکنید که دیگران از چه پارچه ای استفاده می کنند بلکه به سبک دکوراسیونی که برای خانه خود انتخاب کرده اید توجه کنید.تمام عناصر به کار رفته شده در داخل خانه باید با یکدیگر هماهنگ باشند. حتی مدلی که برای پرده انتخاب می کنید در جنس پرده موثر است. بنابر این اول به وسایل و اجزایی که برای دکوراسیون منزلتان استفاده کرده اید نگاه کنید و بعد مدل پرده را متنسب با سبک انتخابی خود انتخاب کنید. در آخر جنس پرده را متناسب با این موارد انتخاب کنید.

جنس پارچه پرده

پارچه های تولید شده برای دوخت پرده مانند سایر پارچه ا دارای تنوع زیادی هستند. برای هر قسمت خانه مانند پذیرایی و اتاق خواب و آشپزخانه مدل های مختلفی متناسب با محل استفاده تولید شده. علاوه بر تنوع رنگ تنوع جنس و طرح فراوانی در پارچه های پرده ای دیده می شود.

پارچه حریر برای پرده

 

پرده-حریر-ساده

پارچه حریر یکی از پر طرفدار ترین انواع پارچه برای پرده می باشد. برای تمام پنجره های مورد استفاده در منزل می توانید از پارچه حریر استفاده کنید. فرقی نمی کند برای اتاق خواب بخواهید یا برای پذیرایی و یا آشپزخانه. فقط رنگ و طرح آن با فضای مورد استفاده باید همخوانی داشته باشد. از پارچه های حریر به تنهایی یا به عنوان پارچه زیری پرده استفاده می شود. در پذیرایی که معمولا از دولایه پارچه استفاده می شود حریر به عنوان پارچه زیرین به کار می رود. رنگ انتخابی برای پرده باید با وسایل مورد استفاده در فضای داخلی خانه هماهنگ باشد. استفاده از پارچه حریر نور داخل منزل را بیشتر می کند. فضای ایجاد شده پر نور و لذت بخش خواهد بود.

پرده پارچه ای

از پرده پارچه ای برای آشپزخانه و اتاق خواب استفاده می شود. معمولا برای پذیرایی از این مدل پرده استفده نمی شود. از پرده پارچه ای به عنوان پرده سراسری برای پنجره استفاده نمی شود چون داخل خانه تاریک می شود و جلوی ورود نور را می گیرد. استفاده از پرده پارچه ای به عنوان پرده رویی برای اتاق بسیار مناسب است. می توانید پرده پارچه ای اتاق خواب را از جنس روتختی انتخاب کنید تا با آن ست شود.

 

پرده-پارپه-ای

پرده توری

از قدیمی ترین پارچه مورد استفاده برای پنجره تور است. تور ها دارای تنوع در طرح و رنگ می باشند و به دلیل هزینه پایینی که نسبت به بقیه پارچه های پرده ای دارد طرفداران زیادی دارد. یکی دیگر از مزیت های پرده توری این است که به راحتی شسته می شود و به مرور زمان رنگ آن بر اثر شست و شو تغییر نمی کند. پرده توری دوام بالایی هم دارد اگر نمی توانید زود به زود پرده خانه را عوض کنید از پرده توری استفاده کنید.

 

پرده تور

 

پرده تور

 

پرده مخمل

پرده مخمل ظاهری تجملاتی و سلطنتی دارد و برای پذیرایی بسیار مناسب است. باز هم توجه کنید که سبک دکوراسیون منزلتان چیست، آیا چیدمان و مبلمان منزلتان اسپرت است یا سلطنتی؟ اگر دکوراسیون خانه شما ساده است از این مدل پرده استفاده نکنید. پرده های مخمل از گرانترین مدل های پرده می باشند. رنگ و طرح پرده را می توانید با رنگ و طرح پارچه مبلمان هماهنگ کنید.

 

پرده مخمل

 

پرده مخمل

چگونه پرده مناسب انتخاب کنیم؟

انتخاب رنگ پرده پذیرایی

برای انتخاب رنگ مناسب برای پرده، به رنگ وسایل یا رنگ دیوارها کنید. می توانید پرده را همرنگ با مبلمان انتخاب کنید. هرگز رنگ پرده را هم رنگ با رنگ دیوار انتخاب نکنید. طرح پرده دیده نخواهد شد و با دیوار یکی می شود. اگر دیوار خانه کاغذ دیواری شده است از رنگ گلهای کاغذ استفاده کنید و پرده ای ساده همرنگ با گلها یا طرح کاغذ دیواری انتخاب کنید.

 

رنگ پرده مناسب پذیرایی

پرده همرنگ با مبلمان

رنگ پرده مناسب پذیرایی

پرده همرنگ با کوسن مبل

انتخاب پرده اتاق خواب

برای اتاق خواب ها می توانید رنگ پرده را همرنگ با رو تختی یا طرح رو تختی انتخاب کنید. یا از رنگ هایی که با رنگ رو تختی هماهنگ است استفاده کنید. مثلا اگر رو تختی آب است با طرح های صورتی می توانید از پرده صورتی استفاده کنید.

 

پردهه مناسب اتاق کودک

برای اتاق خوابها از رنگ روشن استفاده کنید . مخصوصا برای اتاق کودکان حتما از رنگهای شاد و روشن استفاده کنید. از پرده ای استفاده کنید که جلوی نور را نگیرد.

پرده اتاق خواب کودک

 

پرده برای پذیرایی کوچک

برای خانه های کوچک از پرده های با رنگ روشن و ساده استفاده کنید.سعی کنید پهنای پرده زیاد باشد. به این صورت فضای خانه باز ترنشان داده می شود.

پرده مناسب خانه کوچک

 

اگر پذیرایی چند پنجره کوچک کنار هم دارد از یک پرده یک سره استفاده کنید.

 

پرده مناسب پذیرایی

از پرده بلند استفاده کنید. مخصوصا برای پذیرایی استفاده از پرده یکسره بلند، دیوار را بلند تر نشان می دهد.

 

پرده مناسب برای آشپزخانه

برای آشپز خانه از پرده ای استفاده کنید که رنگ گرم و شادی داشته باشد. رنگ گرم انرژی زا و اشتها برانگیزاست و بسیار مناسب آشپز خانه می باشد.

پرده مناسب آشپزخانه

اگر آشپز خانه شما فضای کوچکی دارد و یا وسایل زیادی در آشپزخانه دارید که محیط را شلوغ کرده است حتما از پرده ساده استفاده کنید. اگر فضای آشپز خانه باز و خلوت است حتما از پرده طرح دار استفاده کنید. طرح دار بودن پرده به فضای آشپزخانه روح می بخشد.

 

پرده مناسب آشپزخانه

چند نکته درباره نگهداری از پرده

بعد از شستن پرده آن را نم دار آویزان کنید. به این صورت از چروک شدن پرده جلوگیری می شود.

با توجه به جنس پرده درجه شست و شوی ماشین لباسشویی را انتخاب کنید. پارچه های حریر را روی درجه بالای شست و شو نگذارید.

پرده های کثیف را قبل از شست و شو با ماشین لباسشویی با آب گرم و پود لباسشویی خیس کنید. این کار باعث می شود کمی از کثیفی پرده گرفته شود و موقع استفاده از ماشین لباسشویی در اصطلاح چرک مرده نشود.

از مدل پرده های ساده استفاده کنید. پرده های ساده را می توانید خودتان نصب کنید و نیاز نیست بعد از هر شست و شو هزینه برای نصب پرداخت کنید.

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید لباس خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید