مقاله

انواع مدل دامن

دامن لنگی

آشنایی با چند مدل دامن

اولین بخشی که در آموزش خیاطی به آن اشاره می شود مدل دامن است. در واقع می توان گفت ساده ترین بخش آموزش خیاطی دوخت دامن است. مدلهای زیادی برای طراحی دامن لباس وجود دارد. اگر دقت کنید خواهید دید که تمامی مدلها از چند مدل اصلی الهام گرفته شده اند و با تغییر در آنها می توان مدلهای جدیدی دوخت. مدلهای اصلی دامن در زیر معرفی شده اند. دامن در طراحی لباس نقش مهمی دارد چون با داشتن یک بالا تنه ساده اما دامن مدل دار می توانید یک پیراهن مجلسی زیبا طراحی کنید. اما فرم اندام نیز در انتخاب دامن موثر است. اگر مدلی که برای دامن انتخاب می کنید مناسب با اندام فرد نباشد استایل خوبی به وجود نخواهد آورد. پس در انتخاب دامن برای بلوز یا پیراهن دقت کنید.

دامن ساده

الگوی دامن ساده پایه و اساس طراحی دامن است و یادگیری الگوی آن بسیار اهمیت دارد. دامن ساده در اندازه های مختلف دوخته می شود و بنابر اندازه و قد آن نام متفاوتی دارد.

دامن ساده

دامن فون

دامن فون کاملا شبیه به دامن ساده است فقط کمی در قسمت پایین آزاد تر است. این مدل دامن برای کت و دامن و یا سارافن بسیار استفاده می شود. برای افرادی که پایین تنه چاق دارند بسیار مناسب است.

 

مدل دامن فون مدل دامن فون مدل دامن فون

دامن کلوش

دامن کلوش یکی از دامن های پرطرفدار است. در لباسهای مجلسی و لباس عروس بسیار کاربرد دارد. الگوی این دامن به شکل دایره است . میزان گشادی و کلوش بودن آن قابل تغییر است.با انتخاب ربع یا نیم یا تمام قسمت یک دایره میزان گشادی دامن تغییر می کند.بنابر این دامن کلوش به سه مدل ریع، نیم و تمام کلوش تقسیم می شود.ارتفاع این مدل دامن نیز مطابق سلیقه بلند یا کوتاه است. دامن کلوش یکی از مدل های پر طرفدار در دوخت لباس مجلسی و عروس است.

دامن کلوش دامن کلوش دامن کلوش

دامن چین دار

یکی از ساده ترین مدلهای دامن مربوط به دامن چین دار است. در این مدل دورتادور دامن می تواند چین دار شود ومیزان چین تغییر کند. در بعضی موارد می توانید فقط دو طرف پهلو را چین دار کنید. حتی می توان چین را در قسمت پایین دامن استفاده کرد یا چند طبقه چین در لباس بکار برد. محل به کار گیری چین در دامن سلیقه ای است. به خاطر راحتی این مدل، از آن در لباسهای راحتی و تابستانه و لباس کودک استفاده می شود.

دامن چین دار دامن چین دار

دامن ترک

دامن های ترک از تکرار یک الگوی مثلثی به وجود می آید و بسته به تعداد تکرار این برش می توانیم دامن های 4،6،8و….ترک داشته باشیم. تعداد ترکها باید زوج باشد. با افزایش تعدادترکها، الگو باریکتر و مثلثی تر می شود و قسمت کمر آن کوچک تر می شود. این مدل دامن نیز برای لباس مجلسی و لباس عروس مناسب است . هر چه پهنای پایین الگوی ترک بیشتر باشد پایین دامن باز تر و کلوش تر خواهد شد.

 

   دامن ترک دامن ترک دامن ترک دامن ترک

دامن پیلی

دامن پیلی مانند دامن چین دار است با این تفاوت که در پیلی پیله ها به صورت منظم قرار می گیرند اما در دامن چین دار چین ها به صورت نامنظم قرار می گیرند. پیله ها به دو دسته یک طرفه و دو قلو وجود دارند. محل قرار گیری پیله ها می تواند از کمر یا از روی باسن باشد. این مدل دام برای افراد با پایین تنه چاق توصیه نمی شود. پیله ها می تواند دورتا دور دامن و یا فقط در یک سمت دامن قرار بگیرد. حتی می توانید این مدل را با مدلهای دیگر دامن ترکیب کنید. مانند تصویر آخر که در آن یک طرف دامن فون پیله دار شده است.

دامن پیلی دامن پیلی دامن پیلی دامن پیلی دامن پیلی

دامن لنگی

با توجه به اسم این دامن، مدل بستن آن به دور کمر مانند لنگ است. می توانید با کمی تغییر و ایجاد برشهای کج مدل زیبا تری به وجود بیاورید.

 

دامن لنگی

در این مدل قسمت کمر به صورت اریب برش زده شده است و یک سمت دامن کمی بلند تر است. دوخت دو دکمه بر روی آن کار تزیین دامن را انجام می دهد.

 

دامن لنگی

هر دو سمت دامن به صورت کج برش زده شده است. به همین دلیل دوسمت دامن کاملا روی هم قرار نمی گیرد و در قسمت جلو مانند چاک دیده می شود.

 

دامن لنگی

یک مدل دامن لنگی ساده که دوسمت آن به طور کامل روی هم قرار گرفته است.

 

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید