مقاله

انتخاب آستر مناسب لباس و آشنایی با انواع آستر لباس

انتخاب آستر مناسب لباس و آشنایی با انواع آستر لباس

برخی پارچه ها نازک هستند و برای ایجاد پوشش بیشتر نیاز به آستر دارند. در بعضی موارد برای ایجاد ایسادگی در لباس و یا پوشاندن درزهای داخلی لباس از آستر استفاده می شود. بنابراین آشنایی با انواع آستر ها برای دوخت لباس زیبا آهمیت دارد. افرادی که خیاطی می کنند از اهمیت آسترمناسب لباس آگاهند و سعی می کنند از آسترهای با کیفیت استفاده می کنند.

متاسفانه برخی افراد فکر می کنند چون آستر در داخل لباس استفاده می شود و دیده نمی شود پس نباید برای خرید آستر زیاد هزینه کرد در صورتی که اینگونه نیست. آستر لباس نیز به اندازه پارچه رویه لباس آهمیت دارد. یکی از نکات تمیز دوزی در لباس خوب دوخته شدن آستر است. آستر نیز باید مانند رویه لباس اندازه فرد باشد به همین دلیل از الگو لباس برای بریدن آستر نیز استفاده می شود.

انتخاب پارچه مناسب برای آستر در زیبایی و راحتی لباس نقش دارد. پارچه های مختلفی برای آستر لباس تولید شده که شما باید مطابق با پارچه ای که انتخاب کرده اید آستر مناسب لباس را تهیه کنید.

چگونه آستر مناسب لباس را انتخاب کنیم؟

  • از آستری استفاده کنید که رنگ ندهد و آب نرود.
  • آستر را قبل از دوخت آب بگیرید تا مقدار آب رفت آن معلوم شود.
  • از پارچه های زبر به عنوان آستر استفاده نکنید چون باعث ایجاد ناراحتی هنگام پوشیدن لباس می شود.
  • رنگ آستر هماهنگ با رنگ پارچه باشد. می توانید از رنگ تیره تر یا روشن تر استفاده کنید. برای پارچه های تور و گیپور که می خواهید طرح آن مشخص باشد از آستری با رنگ متضاد با رنگ پارچه استفاده کنید.
  • برای پارچه های ضخیم از آستر ضخیم تر و برای پارچه های نازک از آستر نازک استفاده کنید. هرگز برای گرم تر شدن لباس برای پارچه نازک از آستر ضخیم استفاده نکنید.
  • آستری انتخاب کنید که مناسب فصلی باشد که می خواهید لباس را استفاده کنید. برای هوای گرم از آستر نخی استفاده کنید. آستر ساتن معمولا برای کت و پالتو در هوای گرم استفاده می شود.

انواع آسترلباس

پارچه های مختلفی برای آستر وجود دارد. انتخاب آستر بستگی به جنس پارچه و مدل لباس دارد. برخی آستر ها ضخیم و برخی دیگر نازک هستند. بعضی از آنها گرم هستند و مناسب فصل سرد و بعضی دیگر برای فصل گرم استفاده می شوند. بعضی آسترها باعث ایستادگی بیشتر لباس می شوند و بعضی دیگر برای ایجاد پوشش بیشتر به کار می روند.

آستر ابریشمی

جنس آستر ابریشمی بسیار لطیف و سبک است. برای داخل پیراهن های حریربسیار مناسب است. این آستر حالت لختی دارد و برای پیراهن های مجلسی مناسب است. آستر ابریشمی رنگ های متنوعی دارد که می توانید متناسب با رنگ لباس رنگی متاناسب با ان تهیه کنید.

آستر پلی استر

آستر پلی استر نسبت به سایر آستر ها قیمت مناسب تری دارد. برای داخل کت و پالتو از آستر پلی استر استفاده می شود. مقدار آستر باید به اندازه ای باشد که پشت و جلو لباس به جز سجاف و آستین را بپوشاند. برای دامن ها نیز می توان از این آستر استفاده کرد. برای لباسهایی که می خواهید ایستادگی داشته باشد این آستر مناسب است چون حالت لختی ندارد.

 

آستر مناسب لباس کت

 

آستر کت

 

آستر مناسب لباس پالتو

 

برخی آسترهای پلی استر وجود دارد که نازک تر است و حالت کشی دارد این مدل آستر ها را می توانید برای داخل پیراهن ها استفاده کنید. حالت لختی و کشی بودن این آستر گزینه خوبی برای پیراهن ها می باشد.

آستر ژرسه

بهتر است برای پارچه های ظریف از آسترهای ظریف و برای پارچه های ضخیم از آسترهای ضخیم استفاده کنید.آستری ژرسه قیمت کمتری نسبت به سایر آستری ها دارد.

طریقه شستشو: با آب دمای 30 درجه شسته شود و اتو کشی به صورت مستقیم انجام نشود.

توجه: بر اساس تجربه ما، بهترین نوع آستر برای استفاده در لباس‌های شب و مجلسی، آستر پاناما است. این آستر کیفیت بسیار مطلوبی دارد و در دوخت و ایستایی لباس شما نتیجه‌ای عالی خواهد داشت.

آستر ساتن

آستر ساتن آستری ضخیم  است به همین دلیل از آن برای کت و پالتو استفاده می شود. آستر ساتن شکیل تر از آستر پلی استر است و به لباس وقار و سنگینی خاصی می بخشد. برای کت های مجلسی از آستر ساتن استفاده کنید. از آستر ساتن کمتر برای پیراهن استفاده می شود. چون ایجاد پف در زیرلباس می کند و ضخیم است و گرم می شود.تنها برای پیراهن های گیپور می توانید از آستر ساتن استفاده کنید. ظاهر براق ساتن از زیر پارچه گیپور جلوه زیبایی دارد.

 

آستر مناسب لباس شب

آستر مناسب لباس شب

آستر پنبه

آستر پنبه از جنس نخ خالص است و در آن الیاف مصنوعی به کار نرفته است. به همین دلیل حتما قبا از برش پارچه آستر پنبه ای آن را آب بگیرید چون حتما مقداری آب می رود. بعد از خشک شدن آن را اتو کنید و الگو را روی ان قرار دهید و برش کنید. آستر پنبه ای ضد حساسیت است بنابر این برای کودکان بسیار مناسب است. استفاده از آستر های پنبه ای طرح دار برای داخل لباس کودکان لباس را زیبا تر می کند.

آستر باتیست

آستر باتیست جزء آستر های پنبه ای است. این آستر به رنگهای سفید و شیری رنگ تولید می شود. بیشترین استفاده آستر باتیست در دوخت لباس عروس است. برای دوخت داخل لباس عروس و دکلته از باتیست استفاده می شود. این آستر مانع از عرق کردن و ایجاد بوی بد می شود چون الیاف مصنوعی ندارد.

آستر مناسب لباس عروس

لایی حریر

شاید لایی حریر را جزء آستر مناسب لباس به حساب نیاورید ولی باید بدانید لایی حریر نیز جزء آستر ها به شمار می رود. برای لباسهای حریر و یا لباسهایی که می خواهید ایستادگی داشته باشد استفاده از لایه حریر گزینه خوبی است. بهتر است قبل از اینکه پارچه یا لایی حریر را برش بزنید لایی حریر را به پارچه بچسبانید. لایی حریر و پارچه را به اتوشویی ببرید تا لایی حریر را به پارچه وصل کند. بعد الگو را روی پارچه قرار دهید و برش را انجام دهید.

آستر کرکی

آستر کرکی برای داخل ژاکت و کاپشن بسیار مناسب است. اگر برای کودک یا خودتان ژاکت بافته اید یا می خواهید سویشرت بدوزید حتما از این آستر استفاده کنید. آستر کرکی ضخیم ایت و به دلیل کرک هایی که دارد لباس را گرم می کند.

 

آستر مناسب لباس کاپشن آستر مناسب لباس کاپشن

آستر مخمل

یکی دیگر از آستر مناسب لباس زمستانی آستر مخمل است. آستر مخمل جزء آستر های تجملاتی به حساب می آید و داخل پالتو را بسیار شیک می کند. آستری ضخیم و گرم است. برای پالتو ها کاری بسیار زیباست.

آستر پشم شیشه یا الیاف

برخی آستر های مناسب برای کاپشن و پالتو از جنس الیاف و یا پشم شیشه است که روی آن پارچه ای دیگر دوخته شده که ظاهری زیبا به آستر بدهد. آستر های کاپشن از این جنس هستند. علاوه بر ضد آب بودن بسیار گرم نیز هستند.

 

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۴ رای

دیدگاهی در مورد “انتخاب آستر مناسب لباس و آشنایی با انواع آستر لباس

  1. تجهیزیار گفت:

    جالب بود ! سپاس از اطلاعات تان !

    1. admin گفت:

      ممنون از توجه شما دوست عزیز

    2. eli گفت:

      سلام برای تور کالباسی رنگ چه جنس و رنگ آستری انتخاب کنم بهتره؟ممنونم از سایت بی نظیرتون

      1. admin گفت:

        سلام با تشکر از توجه شما دوست عزیز
        میتوانید از آستر پاناما با رنگ روشن استفاده کنید که نوعی آستر ژرسه محسوب میشود و کیفیت عالی دارد.

        1. ناشناس گفت:

          سلام برای پارچه لمه راه راه چه استری مناسب هست؟

          1. admin گفت:

            سلام آستر پانوما برای پارچه‌ی لمه مناسب هست

  2. خیاط تازه کار گفت:

    سلام اگر برای پارچه نخی سفید (پیراهن) لایی حریر بچسبونم بعد سشت و شو باز نمیشه؟

    1. admin گفت:

      سلام برای پارچه نخی اصلا از لایی حریر استفاده نکنید چون بعد از شستشوی لباس، لایی چروک میشه
      بعضی از پارچه های نخی چندین بار ابرفت دارند اما اگر تشخیص میدین که پارچه‌تون یک بار فقط آب میره بهتره ابتدا بشوریدش و بعد لایی حریر رو بچسبانید.

  3. ناشناس گفت:

    سلام. لطفا درمورد دوخت پارچه یاخما راهنمایی کنید. میخوام روی قسمت جلوی مانتوی کیمونویی (باپارچه ابروبادی یا بنتون یا اسکاچی) کامل یاخما کارکنم. میخوام آسترش همون پارچه اصلی. بهترنیست؟ اگه نظردیگه ای دارید بگید لطفا. برام مهمه که بهم بگید آستر و یاخما چجوری بهم میچسبند؟ مگه نباید بچسبند؟ فقط دورش باهم دوخته بشه بد نمیشه که جدا بایسته؟

    1. admin گفت:

      سلام دوست عزیز
      پارچه یاخما چون برای فصل گرم سال استفاده میشود، معمولابدون آستیر استفاده میشود و آستردوزی خیلی مناسب این پارچه نیست.
      اگر میخواهید که این پارچه بدن نما نباشد بهتر است تا از چسباندن لایی پرشین به پشت این پارچه استفاده کنید.
      لایی پرشین را با اتو میتوانید به پشت پارچه بچسبانید.

  4. Maryamdehghanian گفت:

    برای پارچه لمه که برای مانتو مجلسی خریداری شده آیا ساتن رویال به عنوان آستری مناسب است؟

  5. Mahya گفت:

    سلام برای پارچه مخمل که جهت لباس شب دوخته بشه چه آستری مناسبه؟

    1. admin گفت:

      سلام دوست عزیز
      آستر پاناما مناسب هست

    2. محمدی گفت:

      سلام برای پارچه تور وزری چه استری مناسبه ؟

      1. admin گفت:

        سلام آسترکشی مثل ژرسه یا پاناما مناسب هست
        ژرسه نازک تر هست و مناسب تر میتونه باشه

  6. حسین گفت:

    با این عکسا تازه فهمیدم آستر ینی چی

    1. admin گفت:

      سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بوده
      حتما به پیج اینستاگراممون هم سر بزنید اونجا هم مطالب مفیدی رو میتونی ببینی. آدرسش رو اینجا براتون میذارم :
      instagram.com/olgo_honarane

  7. ناشناس گفت:

    برای پارچه مجلسی مشکی استری هم رنگ باشه بهتره یا نباشه.

  8. ناشناس گفت:

    سلام و ممنون برای این مطلب مفید.

    در متن نوشته بودید که برای پارچه های گیپور، آستری ساتن مناسبه. ممنون میشم بفرمایید برای لباس حریر، چه آستری مناسبتره، ساتن یا پاناما؟
    چون میخوام لباس زیاد بدن نما نباشه ، تصمیم داشتم از ساتن استفاده کنم ولی الان با خوندن این مطلب و پاسخنون به کامنتها، شک کردم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .
    سپاس 🙂

  9. Fatemhe گفت:

    سلام من میخوام با پارچه حریر اکلیل دار شومیز مجلسی بدوزم بهتره از کدوم پارچه برای استر استفاده کنم؟؟؟؟

  10. مریم گفت:

    سلام برای پارچه گیپور مشکی چه رنگ و چه جنس آستری مناسبه

دیدگاهتان را بنویسید