آموزش خیاطی

آموزش خیاطی مجازی با الگوی آماده

اموزش خیاطی مجازی

آموزش خیاطی مجازی با الگوی آماده

خیاطی یکی از پرطرفدار ترین و محبوب‌ترین هنرهایی است که روز به روز دنبال کننده‌های بیشتری دارد.
این هنر زیبا هرر روز با گسترده‌تر شدن دنیای مد و فشن بیشتر مورد استقبال افراد و مخصوصا بانوان قرار میگیرد.
حالا سوالی برای هنرجویان این رشته پیش می‌آید که چطور باید شروع به یاد گرفتن این هنر کنند؛ با وجود متدهای مختلف و تبلیغات زیاد در فضای مجازی و همچنین تبلیغات محیطی و آموزشگاه‌های خیاطی باید به کدام سمت رفت و شروع کار را چگونه پیش برد.

فرقی ندارد متد شما چیست!

لازم است تا به شما عزیزان بگوییم که مهم‌ترین نکته در یاد گرفتن هر هنر و علم ازجمله آموزش خیاطی مجازی، تلاش و تمرین شماست. درواقع باید بدانید که تفاوتی ندارد شما چه با چه متدی شروع به یادگیری کنید ؛ آموزش حضوری را انتخاب کنید یا مجازی؛ در شهر خودتان شروع به یادگیری کنید یا شهرهای دیگر و با استادهایی معروف تر… . تنها نکته‌ی مهم این است که از دوختن و امتحان کردن نترسید؛ هر مطلب را که یاد میگیرید برای خود مرور و تکرار کنید و با پارچه‌های ارزان قیمت تا میتوانید دوخت انجام دهید تا کاملا تمیزدوزی را یاد بگیرید و سوالات شما حین دوخت برطرف شود.

متدهای قدیمی و وجبی را دور بریزید!

البته صحبت قبلی به این معنا نیست که میتوانید پیش هر فرد بی‌تجربه و با هر روش نه‌چندان اثبات شده و پر ایراد و قدیمی شروع به یاد گرفتن کنید و کلا از این هنر زده شوید.
با یکی از انواع متدهای مولر، متریک، تجاری abm ، گرلاوین اصلاح شده و … شروع به یادگیری کنید و با تمرین و دوخت زیاد ، خودتان را به یک خیاط حرفه‌ای تبدیل کنید.
سعی کنید تمیزدوزی را اولین اولویت خود قرار دهید و فقط نخواهید تا چیزی دوخته باشید. با عشق و حوصله به دوختن پروژه‌های کوچک خیاطی خودتان بپردازید و سعی کنید به بهترین شکل ممکن هرچیزی را بدوزید.

برای آموزش مجازی از کجا شروع کنیم؟

آموزش مجازی خیاطی این روزها با توجه به شرایطی مانند کمبود وقت، هزینه بیشتر آموزش حضوری، رفت آمد های مشکل، داشتن بچه کوچک، شاغل بودن، پخش ویروس کرونا، حضور استاد مورد علاقه در شهری دیگر و دلایل زیاد دیگر طرفداران بیشتری پیدا کرده است.
قبل از اینکه شروع به ثبت نام در کلاس های مجازی آموزش خیاطی کنید باید حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:
  • اول از همه قبل از ثبت‌نام از مسئول ثبت‌نام بپرسید آیا آموزش خیاطی مجازی شما به صورت فیلم ضبط و تهیه شده است یا فقط به صورت عکس هستند. قطعا آموزش تنها با تصویر و عکس امکانپذیر نیست و حتما باید به صورت فیلم باشد.
  • دومین سوالی که باید پرسیده شود در مورد پشتیبانی و رفع اشکال است. مهمترین نکته ای که در آموزش مجازی باید رعایت شود پشتیبانی و رفع سوالات هنرجوها توسط مربی بیات تیم پشتیبانی مجموعه است. در غیر این صورت آموزش مجازی اعتبار و کاربردی ندارد.
  • نکته بعدی که باید بپرسید در رابطه با متد است، البته همانطور که گفته شد فرقی ندارد که آموزش با چه متدی انجام می‌شود اما حتی الامکان سعی کنید تا خیاطی را با متدهای بدون الگو و یا قدیمی شروع نکنید و یکی از متدهای گفته شده را پیش بگیرید.
  • از مسئول ثبت‌نام بخواهید تا برای شما توضیح دهد هر ترم از آموزش مجازی به چه شکل است و شما در هر دوره چه مواردی را آموزش می بینید.

شروع آموزش خیاطی با الگو آماده یا الگوکشی؟

آموزش خیاطی به سه روش انجام می‌شود. خیاطی بدون الگو، خیاطی با الگو آماده و خیاطی با الگوکشی. خیاطی بدون الگو شاید کار شما را راه بیاندازد اما برای یک شروع اصولی و حرفه‌ای مناسب نیست و بهتر است خیاطی را با الگو یاد بگیرید.

خیاطی با الگوکشی

با این روش شما یاد میگیرید تا بر اساس متدی که تعیین شده و فرمول‌های مربوط به آن متد ، الگو پایه و اساس بالاتنه، شلوار و یا دامن را بکشید. یعنی در ابتدا شما اندازه گیری راانجام میدهید و بعد طبق فرمول‌هایی از متدهای مختلف خیاطی مانند متریک، مولر،گرلاوین، ایتالیایی و … به کشیدن الگو مشغول میشوید. مثالی را در مطلب پایین می‌آوریم تا بهتر متوجه شوید:

آماده سازی الگو بالاتنه بر اساس متد متریک:

مرحله اول  (کشیدن کادر اصلی)

1 ـ در روی کاغذ الگو نقطه ای را در نظر می گیریم که بهتر است این نقطه در سمت چپ ومماس با لبه چپ الگو و با فاصله حدود 5 سانت از بالا باشد . این نقطه را  o نامگذاری می کنیم و از آن دو خط  عمود بر هم میکشیم ( یک خط همان لبه کاغذ الگو است خط دیگر همان خطی است که با فاصله 5 سانت از بالای کاغذ می کشیم و تمام کادری که کشیده می شود با نقطه o  و خطوطی که از آن کشیده شده  مربوط هستند)

2 ـ همانطور که در شکل دیده می شود از نقطه  0 تا  نقطه 1  یک سانت و نیم

3 ـ  از نقطه 1 تا  نقطه 2 اندازه بلندی حلقه آستین بعلاوه نیم  در کتاب به جای بلندی حلقه استین از گودی حلقه نام برده که منظور همان بلندی حلقه است

*بلندی حلقه آستین یا کف حلقه   را از چند راه می توان بدست آورد : 1-  اندازه گیری روی بدن فرد 2 – استفاده از جدول استاندارد اندازه گیری  3- استفاده از فرمول یک دهم دور سینه بعلاوه ده و نیم ( بعلاوه یک و نیم تا دو و نیم )

4 ـ از نقطه 2 خطی عمود بر خط 0-2 به اندازه نصف دور سینه بعلاوه  5 رسم می کنیم و ان را نقطه 3 می نامیم این خط ، خط سینه می باشد

 از نقطه 3 خطی عمود بر 2-3 و موازی با 0-2 رسم می کنیم این خط ، خط مرکزی جلو یا همان ( CF ) می باشد

 از نقطه 3 باندازه فاصله 0 تا 2 به سمت بالا علامت می زنیم نقطه 4 البته برای سایز های بالاتر از 40 بازای هر سایز سه میلیمتر اضافه می کنیم (مثال برای سایز 46 فاصله 3 تا4 برابر است با فاصله 0 تا 2 بعلاوه 9 میلیمتر )

7 – از نقطه 4 خطی عمود بر خط مرکزی جلو یا همان خط 3-4 در عرض الگو به سمت چپ رسم رسم می کنیم

مرحله دوم ( ادامه کشیدن کادر اصلی)

8 ـ اندازه 1 تا 5 قد بالاتنه پشت می باشد ( در کتاب قد بالاتنه جلو ذکر شده به این جهت که در اندازه گیری متریک از سرشانه اندازه قد جلو و پشت گرفته می شود و برای اندام نرمال هر دو معمولا یه اندازه هستند ولی از انجاییکه ما در حال رسم پشت هستیم و هیچ اضافه کرد دیگری نداریم همان اندازه قد پشت را علامت می زنیم )

9 ـ از نقطه 5 خطی عمود در عرض الگو رسم می کنیم که خط کمر می باشد و خط مرکزی جلو را در نقطه 6 قطع می کند

10ـ از نقطه 5 باندازه قد کمر تا باسن بزرگ پایین آمده و ان را نقطه 7 می نامیم از آن نیز خطی عمود درد عرض الگو رسم می کنیم تا نقطه 8 روی خط مرکزی جلو و آن را خط باسن بزرگ می نامیم

مرحله سوم ( پشت )

11- اندازه 0-9  به قدر یک پنجم دور گردن منهای 2 میلیمتر ( 2/0 سانتی متر) از نقطه 9 به سمت نقطه 1 منحنی گردن پشت را رسم میکنیم

12- از نقطه 1 باندازه یک پنجم گودی  یا بلندی حلقه آستین منهای 7 میلیمتر ( 7/0 سانتی متر ) پایین آمده نقطه 10 می نامیم از نقطه 10 خطی در عرض الگو و عمود بر خط مرکزی پشت رسم میکنیم و آن را تا نیمه الگو ادامه می دهیم

13- از نقطه 9 باندازه سرشانه بعلاوه یک سانت خط کش را اریب گذاشته تا خط 10 را قطع کندنقطه بدست آمده نقطه 11 می نامیم ( 9-11)

14- وسط خط سرشانه را نقطه 12 نامگذاری میکنیم

15- از نقطه 12 خطی موازی خط مرکزی پشت به طول 5 سانت به شکل نقطه چین به سمت پایین می کشیم سپس از انتهای خط به اندازه 1 سانت به سمت پشت عمود می آییم ( نقطه 13)

16- روی خط سرشانه از نقطه 12 نیم سانت به سمت چپ و راست علامت گذاشته و از نقطه 13 به این دو طرف وصل میکنیم توجه داشته باشید که طول دوطرف خط ساسون باید یک اندازه باشد به این ترتیب ساسون پشت بدست می آید هنگام دوخت می توانیم به جای گرفتن ساسون آن را در سرشانه خُرد دهیم.

مرحله چهارم ( ادامه پشت)

17- از نقطه 2 روی خط سینه باندازه نصف کارور پشت بعلاوه نیم سانت علامت می زنیم ( نقطه 14)

18- از نقطه 14 عمودی به سمت بالا رسم می کنیم تا خط 10 را قطع کند ( نقطه 15)

19- نقطه 16 درست در یک دوم خط 14-15 است

20- فاصله 2 تا 14 را نصف کرده ( نقطه 17 ) و از آن عمودی به سمت پایین می کشیم تا نقاط 18 روی خط کمر و 19 در خط باسن بزرگ بدست بیاید

21- از نقطه 4 در عرض الگو باندازه یک پنجم دور گردن منهای 7 میلیمتر ( 7/0سانتی متر) داخل می آییم ( نقطه 20)

22- از نقطه 4 در طول الگو باندازه یک پنچم دور گردن منهای 2 میلیمتر ( 2/0 سانتی متر) پایین می آییم ( نقطه 21 )

23- از نقطه 20 به نقطه 21 هلال گردن جلو را رسم میکنیم

24- از نقطه 3 روی خط سینه باندازه نصف کارور جلو بعلاوه نصف پهنای ساسون علامت میزنیم ( نقطه 22)

*پهنای ساسون را می توان هم از روی جدول اندازه ها در اورد و هم به روش زیر :

یک هشتم دور سینه منهای 4 مساوی پهنای ساسون

25 – فاصله نقطه 3 تا 22 را نصف کرده ( نقطه 23) و از آن عمودی را به سمت پایین رسم می کنیم تا خط کمر در نقطه 24 و خط باسن در نقطه 25 قطع شوند

 

مرحله ششم ( ادامه جلو )

26- از نقطه 23 روی خط عمودی که به سمت پایین کشیده ایم 2 سانت و نیم پایین می آییم ( نقطه 26) این نقطه نوک سینه است

27- از نقطه 20 روی خط 4 باندازه پهنای ساسون که روش اندازه گیری آن بالاتر ذکر شد داخل می آییم ( نقطه 27)

28- از نقطه 26 ( نوک سینه) دو خط هم اندازه به نقاط 20 و 27 می کشیم

29-از نقطه 11 در سرشانه پشت خط عمودی به سمت پایین باندازه یک سانت و نیم رسسم می کنیم ( نقطه 28)

30- از نقطه 28 خطی عمود در عرض الگو( مطابق شکل) حدود 10 سانت رسم میکنیم ( خط 28-29)

31- از نقطه 27 خط کش را طوری اریب قرار می دهیم که باندازه سرشانه خط 28-29 قطع شود ( نقطه 30)

32- از نقطه 22 روی خط سینه عمودی به سمت بالا باندازه یک سوم خط 3-21 رسم می کنیم ( نقطه 31)

مرحله هفتم ( رسم حلقه آستین و خط پهلو ) آموزش خیاطی مجازی

33- روی خط سینه فاصله نقاط 22 تا 14 را  نصف کرده و نقطه 32 بدست میآید  که از آن عمودی به سمت پایین می کشیم تا خط کمر ( نقطه 33) و خط باسن بزرگ  ( نقطه 34) را قطع کند این خط ، خط پهلو است

34- برای رسم حلقه آستین نقاط 11و16 و 32 و 31 و 30 را به هم وصل می کنیم

برای سایز های 34 تا 40  خط حلقه آستین در گودی حلقه پشت از نقطه 14 باندازه 2و نیم سانت و در گودی جلو از نقطه 22 باندازه 2 سانت باید فاصله داشته باشد

برای سایز های 42 تا 48 خط حلقه آستین در گودی حلقه پشت از نقطه 14 باندازه 3 سانت و در گودی جلو از نقطه 22 باندازه 2 و نیم سانت باید فاصله داشته باشد

برای سایز های 50 تا 56 خط حلقه آستین در گودی حلقه پشت از نقطه 14 باندازه 3 و نیم سانت و در گودی جلو از نقطه 22 باندازه 3 سانت باید فاصله داشته باشد

بقیه مراحل را به دلیل به شدت طولانی شدن مطلب میتوانید در اینجا ببینید.

آماده سازی الگو بالاتنه بر اساس متد مولر:

اندازه گیری های لازم در الگوسازی مولر:

۱_اندازه از سر تمام قد گرفته شود بقیه از طریق فرمول بدست می اید اما اندازه ای که می گیریم به فرمول ارجحیت دارد خصوصا در بلندی سینه و فاصله سینه

۲_کارور جلو را حتما در الگو چک کنید

۳_بلندی پشت از اولین مهره گردن گرفته می شود اما بلندی جلو مانند قبل است

۴_باید اندازه های قد جلو، پهلو، پشت تا زمین سپس بلندی سینه_ فاصله سینه _ سرشانه _ دورسینه _ دورکمر _ دور باسن را داشته باشیم.

اصطلاحات رایج این متد مولر:۱_پرگاری  ۲_زاویه۹۰  و انواع پستوله

بلندی حلقه استین (کف حلقه) که برابر است با اولین مهره گردن پشت تا زیر بغل کیپ یا یک دهم دور سینه + ۱۰/۵ + آزادی لازم.

برای لباس شب وعروس (۰_۱/۵)

برای کت و مانتو (۲_۲/۵)

برای لباس های گشاد (۲/۵_۳)

برای آستین حلقه ای (۰/۵_۱)

کرست پشت (بلندی پشت) که برابر است با اولین مهره گردن تا نوارکمر در قسمت پشت یا ۱/۴ تمام قد منهای یک سانتی متر. خط باسن که برابر است با مهره گردن تا خط باسن یا بلندی حلقه استین بدون ازادی به اضافع کرست پشت. پشت یقه برابراست با همان مقدار پشت گردن از مهره گردن تا گوشه یقه یا ۱/۲۰ دورسینه + دو سانت ثابت

فاصله سینه که برابراست با فاصله بین دو نوک سینه در اینجا اندازه واقعی به فرمول ارجحیت دارد یا ۱/۱۰ دورسینه +۰/۵ ثابت، مرکز سینه که برابر است با همان بلندی سینه از سرشانه تا نوک سینه یا ۱/۴ دورسینه+ ۲cm ثابت .کرست پیش که برابر است با همان بلندی جلو ازسرشانه تا نوار کمر یا کرست پشت + (۴_۶) سانتی متر.

برای افرادی که دورسینه انها از ۱۰۰ بیشتر است عددسینه را منهای ۱۰۰ می کنیم اختلاف بدست امده را تقسیم بر ۱۰می کنیم عدد بدست آمده را با فرمول بالا جمع می کنیم مثلا دورسینه ۱۲۰ اول ۱۰۰-۱۲۰=۲۰÷۱۰=۲عدد۲را با فرمول بالا جمع میشه.

تیره پشت (کارورپشت) که برابراست با از خط وسط پشت تا حلقه پشت (این خودش نصف است و نیاز به نصف کردن ندارد وباید از کارور طبیعی ۱/۵ سانت کمترباشد) ۱/۸ دورسینه + ۵/۵ + ازادی لازم.

در لباس شب و عروس (۰_۵/.)

کت , پالتو, مانتو (۵/._۱)

لباس های خیلی گشاد (۱_۲)

لباس های استین حلقه ای (۲۵/._۵/.)

و کف حلقه که برابراست با فاصله بین کارور جلو تا کارور پشت یا همان عرض زیر بغل۱/۸ دورسینه +۱/۵ + ازادی لازم.

برای لباس شب (۵/._۷/.)

کت (۱_۲)

پالتو و مانتو (۲_۳)

لباس استین حلقه ای (۵/._۱/۷)

و بزرگی پیش سینه که برابر است با وسط جلو تا حلقه جلو۱/۴ دورسینه به اضافه 4 برای آزادی لازم.

برای لباس شب وعروس (۰_۷۵/.)

کت وپالتو (۱_۲/۵)

برای استین حلقه ای (۵/._۱/۵)

لباس های گشاد (۲/۵_۳)

نکته:در کف حلقه و بزرگی پیش سینه ۳ سانت حداکثر مقداریست که در مجموع دو آیتم می توانید زیاد کنید میزان اضافه کردن بستگی به بدن شخص دارد اگر سینه بزرگی دارد ۲سانت به سینه و ۱ سانت به کف حلقه و برعکس.

بقیه مراحل را به دلیل به شدت طولانی شدن مطلب میتوانید در اینجا ببینید.

آماده سازی الگو بالاتنه بر اساس الگو آماده خیاطی متد ABM:

در این روش کافیست تا دور سینه، دور کمر و دور باسن خود را اندازه بگیرید و بر اساس جدول سایز این متد، سایز را مشخص کرده و آن را برای دوخت استفاده کنید. از آنجایی که سایز الگوها استاندارد است اما ممکن است اندام افراد استاندارد نباشد، گاها لازم میشود تا برای شخصی‌دوزی الگو را کمی بزرگ یا کوچک کنید که برای این موضوع باید طبق جزوه عمل کنید.

نتیجه گیری :

خیاطی با روش الگوکشی زمان بیشتری را میگیرد اما پس از مدتی و گذشت چند سال از کشیدن الگو خیاطی ، خیاط به الگویی استاندارد میرسد که بسیار از آن راضی است و می‌تواند با آن هر لباسی را بدوزد. در این روش همیشه باید اندازه گیری دقیق انجام داد و بعد طبق فرمول ها و دستورالعمل هایی که مثالی از آن را در بالا دیدیم الگوکشی را انجام داد. در این روش خیاط با الگوی دقیقی که خودش طی تجربیات خیاطی خود به دست آورده خیاطی میکند.

در خیاطی با روش الگو آماده، خیاط بر اساس سه اندازه، الگو باسایز مناسب را انتخاب میکند، شخصی‌سازی را انجام میدهد و شروع به دوخت میکند. در این روش، خیاطی با سرعت بیشتری انجام میشود، حرفه ای تر و تمیزتر میتوانید دوخت انجام دهید و نتیجه کار زیبایی خواهید داشت. برای کار تولید و فروش اینترنتی لباس هم میتوانید از این روش استفاده کنید. زیرا الگوهای آماده با سایز استاندارد را میتوانید به راحتی برای سایزهای مختلف استفاده کرده و لباس در تیراژ بالا تولید کنید.

پس آموزش خیاطی بصورت مجازی و بااستفاده ازالگوی آماده یکی از روش های جدید، اصیل، دقیق و حرفه ای خیاطی است و در صورت مناسب و استاندارد بودن روش تدریس و پشتیبانی مجموعه، میتوانید به راحتی به خیاطی حرفه ای تبدیل شوید.

با توجه به مطالب گفته شده اگر علاقمند به شرایط کلاسهای آموزش مجازی خیاطی هستید اینجا کلیک کنید

 

 

 

 

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید