آموزش خیاطی, مقاله

آموزش حوله پالتویی یا روبدوشامبر از الگوسازی تا برش و دوخت

آموزش حوله پالتویی از الگوسازی تا برش و دوخت

آیا تا به حال لباسی را به عنوان هدیه برای فردی خاص دوخته اید که آنقدر دوستش داشته باشیدکه بخواهید آن را برای خود نگه دارید؟

خوب، این چیزی است که برای من اتفاق افتاد. من تصمیم گرفتم روبدوشامبری را به عنوان هدیه بدوزم ولی آنقدر دوست‌داشتنی شد که الان در کمد خودم است :))

نکته مهم: اگر شما روپوش را برای فردی که اندام گلابی شکل دارد می دوزید (یعنی باسن او بزرگتر ازبالاتنه او است) ، به جای اندازه دور سینه ازاندازه دورباسن او استفاده کنید.

همچنین توجه به این نکته ضروری است که این الگو نه خیلی گشادو نه خیلی جذب است و فقط 10 سانتیمتر راحت تر از اندازه بدن است. در قسمت جلو خیلی همپوشانی ندارد و آستین ها باریک تر از بسیاری از الگوهای روبدوشامبر معمولی است.

الگوسازی روبدوشامبر یا حوله پالتویی

اگر می خواهید حوله یا روبدوشامبری با همپوشانی و آزادی بیشتری داشته باشید ، 3 الی 4 سانتیمتر به مستطیلی که به شما میگویم اضافه کنید. این مستطیل به اندازه یک چهارم دور سینه شمااست اما در این حالت که میخواهید آزادی بیشتری داشته باشید باید یک چهارم دور سینه را بعلاوه‌ی 3 الی 4 سانتیمتر کنید. این 3 انتی که به یک چهارم الگو اضافه میکنید درواقع 12 سانتیمتر به راحتی کلی را اضافه می کند.

طول مستطیل باید به اندازه‌ی گردن تا زانو ، به علاوه 8 سانتیمتر باشد. این کار باعث می شود که قد لباس درست زیر زانو باشد. اگر می خواهید بلندتر باشد که باید قد مورد نظرتان را علامت بزنید و برش دهید.

بعد برای هلال یقه 5 سانتیمتر به پایین رفته  و 1/4 گردن را به راست بروید. این خط را منحنی کنید تا هلال پشت ایجاد شود. قسمت مستقیم در حال حاضر درز شانه است.

این مستطیل که بر روی دولابسته پارچه بریده می شود ، پشت لباس خواهد بود.

ترجمه الگو به اینصورت میباشد : front : جلو،  back : پشت،  fold : دولابسته پارچه،  bust: دورسینه، sleeve: آستین

مرحله 1 - دستورالعمل پیش نویس روپوش جلو و عقب را بپوشانید

برای شکل دادن به جلو، از مستطیل الگوی عقب شروع کنید. یک خط مورب از سطح کمر تا برش پشت گردن بکشید. 2 عدد از آن را برای قسمت جلوی لباس برش دهید.

برای ساخت آستین ها ، ابتدا طول شانه را از طول بازو کم کنید. 5 سانتیمتر به نتیجه اضافه کنید ، و این طول آستین شما است.

این مستطیل باید از نظر ارتفاع گردن تا کمر یکسان باشد. 2 آستین برش بزنید، می توانید مچ آن را به اندازه 1/2 اندازه گردن تا دور کمر در نظر بگیرید و دو عدد را بر روی دولا بسته پارچه برش دهید.

مرحله 2 - دستورالعمل های تهیه آستین و روکش روپوش

برای نوار کمری ، 2 قطعه با عرض 10 سانتیمتر را به طول نیم تنه یا سینه ببرید.

برای لبه دوزی، مستطیلی به عرض 10 سانتیمتر برش می دهید. برای طول، طول جلو و عقب را با خطوط قرمز نشان میدهیم. دو عدد از این قطعات را برش دهید.

مرحله 3 - دستورالعمل تهیه پیش نویس باند لباس

نوع پارچه و میزان پارچه موردنیاز

اگر میخواهید از این الگو برای دوخت روبدوشامبر استفاده کنید که باید از پارچه ساتن یا ابریشم استفاده کنید. اگر میخواهید حوله پالتویی باشد میتوانید از پارچه حوله ای استفاده کنید که در این صورت باید نیم متر پارچه بیشتر برای کلاه حوله تهیه کنید. کلاه حوله را میتوانید بادکمه به پشت یقه لباس متصل کنید.

مقدار پارچه با توجه به قد شما متغیر است. فرمول محاسبه میزان پارچه را میتوان بصورت زیر محاسبه کرد : یک قد پارچه برای تنه بعلاوه یک قد آستین

مثلا اگر میخواهید قد این لباس 110 سانتیمتر باشد و طول آستین 65 باشد به 175 سانتیمتر پارچه نیاز دارید.

حق درز الگو

قبل از برش، از اندازه گیری های خود مطمن شوید و عرض آن را چک کنید. حق درزها را هم حتما در نظر بگیرید.

حق درز برای دورتادور الگوها یک الی یک و نیم سانتیمتر است.

مراحل دوخت به ترتیب زیر است :

مرحله اول دوخت : قسمت جلویی و عقب را در سمت راست و چپ در کنار هم قرار دهید و در قسمت شانه‌ها کوک بزنید.

مرحله 4 - درزهای شانه را بدوزید

در مرحله بعد ، آستین ها را روی درزهای شانه، روی هم قرار دهید. اندازه گیری خود را در اینجا دوبار بررسی کنید تا مطمئن شوید که آستین را به پهلو نمی دوزید.

مرحله 5 - آستین را روی روپوش بدوزید

لباس را در طرف راست تا کنید و آستین و درزهای کناری را کوک بزنید.

*توجه – اگر می خواهید حلقه‌هایی برای کمربند خود اضافه کنید، قبل از دوخت آنها را در درزهای کناری قرار دهید. من آنها را به لباسم اضافه نکردم.

مرحله 6 - درزهای جانبی روپوش را بدوزید

حالا نوار لبه دوزی را به لبه لباس با دقت بدوزید.

میتوانید روی یقه، لبه و کمربند لباس گلدوزی کنید تا نمای بهتری داشته باشد.

 

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

1 نظر در “آموزش حوله پالتویی یا روبدوشامبر از الگوسازی تا برش و دوخت

  1. هما گفت:

    خیلی عالی و کاربردی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید