آموزش خیاطی, اخبار مد و لباس, صفر تا صد خیاطی, مقاله

آشنایی با انواع پایه چرخ خیاطی و کاربرد آنها

آشنایی با انواع پایه چرخ خیاطی و کاربرد آنها (22 مدل کاربردی)

دوخت لباس قلق های زیادی دارد که باید با آن ها آشنا بود تا به راحتی بتوان دوخت لباس را انجام داد. برای افرادی که فقط برای خود و خانواده خیاطی می کنند شاید دانستن نکات مربوط به دوخت لباس زیاد مهم نباشد. اما برای خیاطانی که به صورت حرفه ای خیاطی میکنند آشنایی با این نکات می تواند بسیاری از مشکلاتشان را حل کند . بنابر این آشنایی با نکات مربوط به دوخت لباس برایشان حیاتی است.

یکی از نکات ضروری دوخت لباس آشنایی با انواع پایه چرخ خیاطی است . تمام کسانی که با چرخ خیاطی کار کرده اند با پایه معمولی چرخ خیاطی آشنا هستند. باید بدانید که لازم نیست تمام کارهای مربوط به دوخت لباس را تنها با این پایه انجام دهید. کارخانه های سازنده چرخ خیاطی برای راحتی کار خیاطان مدلهای مختلف پایه چرخ خیاطی را تولید کرده اند. با استفاده از پایه های مخصوص، دوختی تمیزتر و راحتتر انجام خواهید داد.

1- پایه جا دکمه

پایه ای که با آن حتما آشنایی دارید و در چرخ خیاطی خود دیده اید پایه جا دکمه است. این پایه چرخ خیاطی به دلیل داشتن فضای مندرج به شما کمک می کند جا دکمه های یک دست و یک اندازه بدوزید.

پایه جا دکمه

 

خرید پایه چرخ خیاطی جادکمه 

2- پایه چین سوزنی

برای چین دار کردن لباس با پایه معمولی اول باید یک دور دوخت درشت انجام دهید. سپس با کشیدن نخ چین ایجاد کنید. این کار چین های منظمی ایجاد نمی کند. استفاده از پایه چین سوزنی این مزیت را دارد که می توان با خرید پایه چرخ خیاطی مدل چین سوزنی ، چین های منظمی ایجاد کرد.

پایه چین سوزنی

3- پایه دوخت ریسه مروارید

دیگر نیاز نیست برای تزیین لباس ریسه های مرواریدی را با دست بدوزید. با استفاده از این پایه چرخ خیاطی  به راحتی می توانید ریسه مرواریدی را به لباس بدوزید.

پایه چرخ مروارید دوزی

 

 

 

 

 

 

 

خرید پایه چرخ خیاطی دوخت ریسه مروارید

 

4- پایه چرخ خیاطی دوخت پولک

پایه دوخت ریسه پولکی از آن دسته پایه هایی است که زیاد با آن سر و کار نداشته اید. برای کارهایی که نیاز به دوخت پولک دارد می توانید از این پایه استفاده کنید. به  راحتی می توانید یک طرح بزرگ را در زمان کم پولک دوزی کنید.

 

پایه پولک دوزی

 

5- پایه دوخت زیپ مخفی

پایه زیپ مخفی جزء پایه هایی است که خیاطان غیر حرفه ای هم با آن کار کرده اند. با استفاده از این پایه به راحتی می توانید زیپ مخفی لباس را بدوزید بدون اینه زیپ مشخص باشد. پایه زیپ مخفی شیاری دارد که زیپ در داخل آن قرار می گیرد و سوزن را به کنار دندانه های زیپ هدایت می کند تا دقیقا در کنار آن دوخته شود.

پایه دوخت زیپ مخفی

 

6- پایه نوار اریب

با استفاده از این پایه چرخ خیاطی به راحتی می توانید نوار اریب را به لبه لباس بدوزید. پایه نوار اریب کمک می کند هنگام دوخت نوار چین نخورد. این پایه مدل های مختلفی دارد. بعضی از این پایه ها فقط نوار اریب آماده را به پارچه می دوزند. اگر نوار اریب آماده ندارید و یا نوار اریب از جنس و طرح دیگری می خواهید آماده کنید باید از دستگاه کوچک دیگری برای ساخت نوار اریب استفاده کنید.

مناسب چرخ خیاطی گلدوزی و ساده دوز قدیمی ، برای دوخت نوار اریب از این پایه میتوانید استفاده کنید ، دهانه ورودی پایه قابل تنظیم بوده و با یک پیچ کم و زیاد می شود از ۵ تا ۲۰ میلیمتر . نوار اریب خود را آماده کرده و با دوخت ساده به راحتی نوار را بدوزید .

پایه دوخت نوار اریب

دستگاه نوار اریب زن پایه دوخت نوار اریب

 

بعضی دیگر هنگام وصل کردن نوار اریب به پارچه آن را آماده می کنند. شما با استفاده از این مدل پایه می توانید از هر جنس پارچه ای که می خواهید نوار اریب تهیه کنید.

 

پایه دوخت نوار اریب پایه دوخت نوار اریب

7- پایه دوخت چرم

این پایه بیشتر در تولیدی ها کاربرد دارد. پایه دوخت چرم برای دوخت پارچه چرم مصنوعی و جین کاربرد دارد. پارچه های جین و مخصوصا چرم را نمی توان با پایه معمولی دوخت. در زیر این پایه غلطکی وجود دارد که حرکت آن را روی چرم آسان می کند.

 

پایه چرم دوزی

 

8- پایه رگه دوزی

با استفاده از این پایه می توان رگه های منظمی بر روی لباس دوخت. اندازه و فاصله رگه ها قابل تنظیم است.

 

پایه رگه دوزی

9- پایه لب برگردان

از پایه لب برگردان برای برگرداندن و دوخت لبه پارچه و لبه لباس استفاده می شود. در دو نوع است. یکی پارچه را با پهنای بیشتری برمی گرداندن و برای دوخت پایین لباس مناسب است. مدل دیگر لبه پارچه را با پهنای کمتری بر می گرداند. حتی می توان از این مدل برای دوخت درز وسط دو پارچه از رو استفاده کرد.

پایه لب برگردانپایه لب برگردان پایه لب برگردان پایه لب برگردان

 

10- پایه دکمه زن

در تولیدی های لباس که باید روزانه تعداد بالایی دکمه بدوزند از این پایه استفاده می شود.

 

پایه دوخت دکمه

 

11- پایه دوخت کش

با استفاده از این پایه کشی که به لباس دوخته می شود دارای چین منظمی خواهد بود.

این پایه قابلیت دوخت کش پهن و باریک و همچنین قابلیت دوخت ربان و نوار را دارا میباشد.

مناسب چرخ خیاطی گلدوزی ، برای دوخت لبه ی دو پارچه رو یکدیگر  کاربرد دارد.

 

پایه دوخت کش

 

12- پایه سردوز

با داشتن این پایه دیگر نیاز به خرید دستگاه سردوز ندارید. سردوز لباس با استفاده از این پایه خیلی راحتتر از استفاده از دستگاه سردوز است. فقط نیاز دارید پایه چرخ خیاطی خود را عوض کنید.

 

پایه سردوز

13- پایه سردوز تیغ دار

پایه سردوز کاتر دار جهت سردوزی و پاک دوزی همراه با برش مورداستفاده قرار میگیرد . این پایه جایگزین مناسبی برای سردوز است و اگر مایل به تهیه چرخ سردوز نیستید، این پایه کار شما را راه می‌اندازد.

سردوز با برش مناسب چرخ های خیاطی گلدوزی با دوخت زیگزاگ ، برای سردوز کردن کافیست از محل دوخت یک چاک ایجاد کنید و پارچه را داخل پایه قرار دهید و شروع به دوخت کنید تا برش به درستی انجام شود .

دارای راهنمای فارسی داخل جعبه محصول  ، تیغه قابل تعویض و تیز شدن .

این پایه برای چرخ های خیاطی قدیمی ساده دوز و چرخ های راسته دوز و همچنین چرخ های خیاطی دارای سیستم DFT مناسب نمی باشد .

توجه کنید که با هر بار استفاده از نحوه صحیح نصب بودن پایه سردوز کاتر دار اطمینان حاصل کنید .

بدیهی است در صورت استفاده و نصب صحیح پایه مطابق راهنما و ویدیو آموزشی  به چرخ خیاطی شما آسیبی نخواهد رسید

این پایه موجب تسهیل خیاطی و بهره بردن از روش سردوزی در خانه ها با هزینه بسیار کم شده که در مقایسه با قیمت چرخ خیاطی سردوز بسیار به صرفه و اقتصادی تر می باشد .سازگار با چرخ های خیاطی برند ژانومه ، مارشال، کاچیران غیر از سری D یا دارای کار پیش بر بالا .

14- پایه خط کش دار

این پایه چرخ خیاطی برای دوخت صاف و تمیز با فاصله مشخص از لب پارچه مورد استفاده قرار میگیرد تا سراسر دوخت از پارچه فاصله یکسانی داشته باشد.

15- پایه مغزی دوزی

این پایه‌ برای دوخت مغزی کاربرد دارد. به اینصورت که شما نوار مغزی را در سمت مورد نظر قرار داده و تبا این پایه‌ میدوزید. این پایه‌ به شما کمک می‌کند تا بدون این‌که پارچه در زیر پایه لیز بخورد و منحرف شود، تا بتوانید نوار مغزی را در قسمت مورد نظر به طور مناسب بدوزید. مناسب چرخ خیاطی خانگی برند های ژانومه، برادر ، مارشال و کاچیران . توجه داشته باشید برای اتصال به مدل های سری D کاچیران به تکه پایه فاف نیاز خواهید داشت.

16- پایه قیطان دوزی

پایه قیطان دوزی جهت دوخت قیطان های باریک و کاموا های ظریف یا نخ های کوبلن در حاشیه دوزی روی لباس ، کوسن ، روتختی و لباس های سنتی کاربرد دارد . مناسب انواع چرخ های خیاطی گلدوزی و خانگی به غیر از سیستم DFT و فاف که به تکه پایه فاف جهت اتصال نیاز دارند . برای انتخاب تکه پایه مناسب چرخ خیاطی فاف یا کاچیران سری D راهنمای خرید پایه های چرخ خیاطی را بخوانید . همچنین به چرخ های قدیمی مشکی و برنیتا نیز متصل نمی شود.

17- پایه کمکی ضخیم دوز

اگر در دوخت پارچه های ضخیم مشکل دارید این پایه مناسب شماست. پایه کمکی ضخیم دوز مناسب دوخت پارچه های ضخیم و چرم کار شما را برای دوخت این نوع پارچه ها بسیار آسان تر می کند . قابل اتصال به چرخ های خیاطی گلدوزی مانند ژانومه ، برادر ، سینگر و کاچیران غیر از مدل های DFT  و پیش کاربر بالا .نصب بسیار آسان و کیفیت ساخت مطلوب باعث انتخاب شدن این محصول شده است.

18- پایه گان دوزی

پایه گاندوز یا نوار دوز چرخ خیاطی گلدوزی مناسب دوخت نوار گان ۲ سانتی لبه های پارچه برای دوختی شیک و زیبا . این پایه بر خلاف نوار اریب دوز خانگی قابل تنظیم نمی باشد . جنس تمام فلزی و با کیفیت بالا از ویژگی های آن می باشد . سازگار با چرخ خیاطی های ژانومه، سینگر، برادر ، مارشال و کاچیران ، توجه داشته باشید برای مدل های سری D  کاچیران به تکه پایه فاف نیاز دارند.

19- پایه زیپ دوطرفه

از پایه زیپ معمولی دو طرفه برای دوخت زیپ های معمولی ، استخوانی یا کاپشنی و فلزی استفاده می شود.
دارای دو لبه چپ و راست که قابل تغییر می باشد. مناسب مدل هایی مثل ژانومه، برادر ، سینگر و کاچیران غیر از سری D . توجه داشته باشید .

پایه تریکو و حریر دوزی

دوخت پارچه های کشی مثل تریکو ، و یا ریون و حریر برای خیاطان همیشه سخت بوده است ، و همیشه به دنبال راه حلی برای آن هستند. ماخبر خوبی در این زمینه برای خیاطان عزیز داریم.

پایه ژرسه  کار دوخت این پارچه ها را برای شما راحت میکند ، این پایه قابلیت اتصال به انواع مدل های چرخ خیاطی گلدوزی و خانگی را دارد حتی چرخ های خیاطی قدیمی مشکی که برای اتصال به تکه نیاز دارد  .

باید دقت کنید که این پایه به سیستم های DFT و پیش کاربر بالا متصل نمیشود .

پایه ژرسه دوز دوخت پارچه های کشی نسبتا ضخیم مانند پارچه تریکو را نیز به خوبی انجام می دهد . ویژگی های گفته شده برای این پایه از دلایل انتخاب آن توسط مشتریان و رضایت ایشان در استفاده از پایه تریکو دوزی می باشد . در کنار این قطعه از سوزن ژرسه ته آبی نیز استفاده کنید .

20- پایه رفو و مطلسه دوزی

از این پایه برای رفو پارچه و مطلسه دوزی استفاده میشود.

همچنین موارد مربوط به رها دوزی و گلدوزی را نیز میتوانید با استفاده ازاین پایه انجام دهید.

21- پایه پس دوزی

مناسب پس دوزی پایین شلوار و دامن در چرخ خیاطی گلدوزی
سازگار با چرخ های خیاطی خانگی از جمله ژانومه ، برادر و سینگر و کاچیران
برای دوخت کافی است درجه دوخت  را روی زیگزاگ تنظیم کنید یا از ژتون شماره 8 استفاده کنید و بعد شروع به دوخت با این پایه کنید.

22- پایه شکوفه دوز

این پایه با حرکت پارچه  به صورت دوار باعث ایجاد دوخت های زیبا و تزیینی روی پارچه  می شود.

از پایه شکوفه زنی می توانید در کارهای گلدوزی و تزئین روی لباس و کوسن ها  استفاده کنید که زیبایی خاصی به کار می بخشد.

در هنگام استفاده از پایه شکوفه زنی ، از سفت بودن پیچ سوزن بند اطمینان حاصل کنید و همچنین پیش کاربر باید غیر فعال یا پوشانده شود.

دوخت های متنوع در این پایه قابل استفاده می باشد .

توجه: به علت پایین بودن کارپیش بر، طول بخیه بی تاثیر است. قابل اتصال به انواع چرخ های خیاطی خانگی غیر از سیستم DFT و پیش کاربر بالا و همچنین مدل برنیتا که طول ساق پایه بلندی دارند . برای چرخ های خیاطی قدیمی مناسب نمی باشد.

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۹۶ رای

دیدگاهی در مورد “آشنایی با انواع پایه چرخ خیاطی و کاربرد آنها

  1. بانو گفت:

    خبلی جامع وکامل تشکر،کاش این پایه ها روی خود چرخا بود ،تا اینکه جدا تهیه کنیم

  2. گلزار گفت:

    بسیار سپاسگزارم.اطلاعات خیییلی خوبی دریافت کردم، در مورد نحوه نصب پایه رفو دوزی سوال داشتم کاش زیر توضیح و تصویر این پایه هم،مثل بقیه پایه ها، روی پارچه و قسمت نصبش روی چرخ، دیده بشه،بازم ممنونم از اصلاعات مفیدتون…

  3. زری گفت:

    بسیار عالی و کاربردی
    سپاسگذارم

  4. پریسا گفت:

    واقعا فوق العاده بود همه چی اسان شد ممنونننننننننننم

  5. mobina گفت:

    ممنونم بابات اطلاعات بسیار عالی♥️

دیدگاهتان را بنویسید