آموزش خیاطی

آشنایی با انواع دکمه و بست لباس

دکمه

 انواع دکمه و بست لباس و آشنایی با آن

دکمه یکی از ملزومات اساسی در دوخت لباس به شمار می رود. برای  بستن لباس از زیپ یا دکمه استفاده می شود. امروزه به دلیل تنوع بالای طرح و رنگ  دکمه ها از آنها به عنوان تزیینات لباس نیز استفاده می شود.می توانید دکمه ها را با انواع دوخت های تزیینی استفاده کنید و به زیبا تر شدن لباس کمک کنید. در ادامه به معرفی انواع دکمه ها و بست های لباس و نحوه دوخت آن ها پرداخته شده است. آشنایی با انواع دکمه و بست لباس و کاربرد آن برای هر نوع لباس به ما کمک می کند آنها را به درستی استفاده کنیم و لباسی شکیل داشته باشیم.

دکمه دو سوراخه

ساده ترین و قدیمی ترین مدل دکمه دکمه دو سوراخه است. یک سطح صاف و رنگی که دارای دو سوراخ برای دوخته شدن دکمه به لباس  می باشد. دکمه دو سوراخه در اندازه کوچک و ریز برای لباس های مردانه استفاده می شود. سایز بزرگ این مدل دکمه برای لباسهای اسپرت  کاربرد دارد. این مدل دکمه رنگهای متنوعی دارد و به دلیل همین تنوع می توان برای لباس های کودکان از آن ها استفاده کرد. جنس این دکمه ها از چوب یا پلاستیک است.

 

دکمه دو سوراخه دکمه دو سوراخه

دکمه چهار سوراخه

دکمه چهار سوراخه مانند دکمه دو سراخه است با این تفاوت که تعداد سوراخهای بیشتری برای دوخته شدن دکمه به لباس دارد. به دلیل تعداد بالای سوراخهای آن تنوع بیشتری در دوخت دکمه به لباس وجود دارد. جنس این مدل دکمه نیز متنند دکمه دو سوراخه می تواند پلاستیکی یا چوبی باشد.

 

دکمه چهار سوراخه دکمه چهار سوراخهدکمه چهار سوراخه

دکمه پایه دار

بر روی این مدل دکمه سوراخی وجود نارد. بر روی پشت دکمه یک پایه وجود دارد که به وسیله آن دکمه به لباس وصل می شود. دکمه پایه دار نیز از جمله دکمه های رایج در بازار است. دکمه های پایه دار را می توانید در طرح و رنگ های مختلف پیدا کنید.

 

دکمه مجلسی

دکمه تونلی

دکمه تونلی در اندازه های بزرگ و کوچک در خرازی ها پیدا می شود. بر روی پشت دکمه یک شیاری وجود دارد که سوزن از آن عبور می کند و دکمه به لباس دوخته می شود.

 

پایه-تونلی

دکمه قابلمه ای

دکمه قابلمه ای دکمه ریزی است که بیشتر برای لباس کودکان و نوزادان کاربرد دارد. برای لباسهایی که می خواهید دکمه در آن مشخص نباشد نیز می توانید از این مدل دکمه استفاده کنید. دکمه قابلمه ای در سایز بزرگتر برای جلوی مانتو استفاده می شود.

دکمه قابلمه ای

دکمه چهارپایه

دکمه چهار پایه را در لباسهای جین یا کتان دیده اید. این دکمه به لباس دوخته نمی شود بلکه با وسیله ای مخصوص به لباس پرس می شود. قبل از پرس دکمه در محل دکمه سوراخی ایجاد می شود و دکمه در کحل سوراخ شده قرارز می گیرد و پرس می شود.

دکمه چهار پایه

دکمه لق

دکمه لق را در شلوار جین دیده اید. این دکمه مانند دکمه چهار پایه به لباس دوخته نمی شود. بر روی لباس سوراخی ایجاد می شود و دکمه بعد از عبور از سوراخ به لباس پرس می شودو به دلیل چرخش دکمه در محل اتصال به آن دکمه لق می گویند.

 

دکمه لق

دکمه عاج  فیلی

به دلیل شباهت این دکمه به عاج فیل به آن عاجی می کویند. برای لباسهای پشمی و زمستانی و کاپشن از دکمه عاجی استفاده می شود. برای بستن لباس به وسیله دکمه عاجی از بندک استفاده  می شود و نیاز به دوخت جا دکمه نیست.

دکمه-عاج-فیلی

دکمه استوانه ای

این مدل دکمه لباس نیز مانند دکمه عاجی است. این دمه دارای دو حفره بزرگ است و برای دوخت ان می توان از بند استفاده کرد. به دلیل بزرگ بودن این دکمه  به جای جادکمه نیز از بندک استفاده می شود.

 

دکمه-استوانه-ای

دکمه مجلسی

دکمه لباس های مجلسی پر زرق و برق ترند. به دلیل تزیینات به کار رفته در ساخت این مدل دکمه قیمت بالایی دارند. معمولا از جنس سنگهای مصنوعی یا فلزات براق هستند. همانطور که از نام آن پیداست بیشتر از این مدل دکمه ها برای تزیین لباس استفاده می شود. علاوه بر دکمه های مجلسی، بست های زیبایی هم وجود دارند که به وسیله دو قزن در دو طرف آن به لباس دوخته می شوند.دکمه مجلسیمدل-دکمه-مجلسی-کت-زنانه

دکمه مجلسی

بست لباس بست لباس

بست لباس

 

دکمه سر دست یا سر آستین

مانند دکمه های مجلسی دارای قیمت بالایی هستند و برای لباس های مهمانی استفاده می شوند. دکمه سر دست لباس را شکیل تر می کند. به همین دلیل برای لباس داماد یا به همراه کت و شلوار در مراسمات رسمی و مهم استفاده می شود.

 

دکمه سر دست دکمه سر دست

 

دکمه کودکان

دکمه ای که برای لباس کودکتن استفاده می شود به دلیل نوع مصرف آن دارای طرحهای فانتزی با رنگهای شاد است.

 

دکمه کودکان دکمه چهار سوراخه

دکمه پارچه ای پرسی

می توانید با استفاده از پارچه لباسی که دوخته اید برای لباس دکمه بسازید. قابهای فلزی آماده وجود دارد که پارچه بر روی آن پرس می شود. پشت این دکمه مانند دکمه تونلی دارای دو سوراخ است که به  وسیله آن به لباس دوخته می شود. دکمه های پارچه ای را می توان با گلدوزی های ساده تزیین کرد.

 

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

 

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

دیدگاهتان را بنویسید