مقاله

مدل‌های مختلف دوخت تزئینی با دست

دوخت

چگونه دوخت‌های تزئینی دستی بدوزیم

۶ کوک دوخت ساده برای پروژه های خیاطی خانگی

پروژه های خیاطی بی نظیر بسیاری وجود دارند که نیاز به کمی خیاطی دارند، اما این بدان معنا نیست که شما بلافاصله بروید و یک چرخ خیاطی بخرید! بسیاری از آنها می تواند به کمک دست دوخته شود، بنابراین ما شش کوک معمولی را که می توان در بسیاری از پروژه ها برای دکور خانه استفاده کرد به همراه آموزش با عکس های گام به گام برای شما فراهم کرده ایم. مطالب زیر را دنبال کنید.

دوخت

آنچه شما نیاز دارید

 مواد

– سوزن

 -نخ

 -قیچی

کوک نامرئی یا نردبانی

این کوک مناسب برای بستن بالش دست ساز است. این کوک نامرئی باعث می شود که درز ها بسته شوند. از نخب استفاده کنید که با پارچه شما هماهنگ باشد و آنچه که شما مشاهده می کنید مقدار کمی چوب خط خواهد بود.

1. سوزن خود را نخ کنید و یک گره در انتهای نخ بزنید. سوزن را از داخل پارچه تان و قسمت لبه  بیرون بیاورید تا گره پایانی شما پنهان باقی بماند.

2. سوزن را مستقیما در مقابل نقطه خروج اولین کوک تان قرار دهید بنابراین  آن به داخل پارچه مقابل اولین کوک خواهد رفت. نکته این است که دو طرف پارچه را با هم در نقاط مشابه در هر طرف قرار دهید تا بتوانید کوک ها را پنهان نمایید.

3. برای پیشرفت، سوزن خود را 1/8 اینچ یا بیشتر به سمت جلو حرکت دهید و آن را در همان طرف به عقب برگردانید.

4. نخ را از طریق آن کوک بکشید و سوزن را به طرف دیگر پارچه بچرخانید، وارد دقیقا همان نقطه ای که در طرف دیگر انجام دادید.

5. نخ را بکشید و مرحله 4 را تکرار کنید، به سمت مخالف پارچه حرکت کنید.

6. هنگامی که شکاف را بستید ، نخی که شکاف شما را بسته است شبیه به پله های نردبان خواهد بود.

7. برای اینکه دوخت تان مشخص نباشد، دم نخ خود را محکم بکشید، در حالی که کوک خود را صاف می کنید.  به یاد داشته باشید همیشه از یک نخ همرنگ استفاده کنید تا کوک شما واقعا نامرئی باشد!

کوک ساده

کوک های مستقیم مانند آنهایی که با نخ سبز دوخته شده اند، به طور معمول چیزی است که شما برای دوختن درز های ساده  استفاده می کنید. هنگامی که در طول های طولانی دوخته می شود، این دوخت را می توان به عنوان یک دوختی استفاده کرد تا به طور موقت دو قطعه پارچه را در یک نقطه نگهداری کند. اگر شما نیاز به یک دوخت قوی تر برای درز ها دارید ، از دوخت های کوتاه تر استفاده کنید.

1. سوزن خود را نخ کنید و یک گره در انتهای نخ بزنید.

سوزن را از داخل پارچه تان و قسمت لبه  بیرون بیاورید تا گره پایانی شما پنهان باقی بماند.

2.سوزن را 1/2 اینچ یا بیشتر به جلو حرکت دهید و سوزن را به فشار دهید تا از پشت پارچه بیرون بیاید.

3. در یک خط مستقیم ادامه دهید، سوزن را به سمت دیگر یک و نیم اینچ حرکت دهید و آن را از پشت به بالا ی پارچه بیاورید.

4. قدم های 1-3 را ادامه دهید، بافت ها را به همان اندازه فاصله بگذارید تا پارچه های شما در امتداد درز پیوند پیدا کنند. هنگامی که به پایان رسید، کوک مانند یک خط طولانی از خطوط ظاهر خواهد شد.

دوخت زیگزاگ

کوک های کوچک و کوتاه مثل آنهایی که در بالا به رنگ آبی در تصویر دیده می شوند بر روی پارچه نیمه نامرئی هستند و برای درز ها عالی می باشند. این کوک یک گزینه عالی در هنگام کار بر روی آیتم های دایره ای مانند سفره است. این تکنیک همچنین برای نگه داشتن ضخیم و متصل به هم درز ها نیز عالی است، مانند رویه مبل. این دوخت همچنین برای دوختن آستر در پرده های تان نیز عالی است.

1. اگر ممکن است، پارچه خود را قبل از اینکه شروع کنید اتو بزنید، اینگونه کار بسیار ساده تر خواهد بود. سوزن خود را نخ کنید و گره را در انتهای نخ قرار دهید. کار از سمت چپ پارچه شروع کنید، سوزن خود را از زیر به بالای پارچه وارد کنید تا بدین شکل گره شما مشخص نباشد.

2. نخ را از زیر بکشید و آن را به بالای قسمت بالا و به سمت راست حدود 1/8 اینچ ببرید.

3. سوزن را در پارچه قرار دهید، به سمت چپ برگردید. آن را به زیر پارچه در حدود 1/8 اینچ ببرید و آن را از لایه بالا بیرون بیارید.

4. سوزن را به سمت پایین میابل بخش بالایی بیاورید، در قطر پایین آخرین دوخت این کار را ادامه دهید.

5. سوزن را در سمت راست پارچه قرار دهید و آن را ۱/۸ اینچ  در بخش پایین تر پارچه ارسال کنید. نخ را محکم بکشید تا کوک اول تان مشخص شود.

6. این مراحل را ادامه دهید تا درز های پارچه تان را به طور کامل کوک بزنید، به دنبال حرکت زیگزاگی، از سمت چپ پارچه خود به سمت راست کار کنید.

کوک‌ حاشیه پتو(درشت و مناسب پارچه های ضخیم)

دوخت حاشیه پتو (در تصویر بالا با رنگ صورتی مشخص شده است) یک روش تزئینی برای وصل کردن پارچه ها به یکدیگر است. شما به احتمال زیاد قبلا این دوخت را دیده اید، همانطور که معمولا برای دوخت تکه دوزی استفاده می شود و هم چنین برای دوخت  لبه های پتو و اسباب بازی های نمدی استفاده می شود. این کوک باید دیده شود، بنابراین از هر رنگ نخی که با پروژه  شما همخوانی بهتری دارد  استفاده کنید.

1. سوزن خود را نخ کنید و یک گره در انتهای نخ بزنید.

سوزن را از داخل پارچه تان و قسمت لبه  بیرون بیاورید تا گره پایانی شما پنهان باقی بماند.

2. نخ را محکم بکشید و یک دور بچرخانید تا حلقه اول را در اطراف لبه ایجاد کنید به این صورت که سوزن را به لایه پایین ببرید و آن را در محلی که دقیقا شروع کرده بودید بیرون بیاورید. حلقه را نبندید.

3. سوزن را از حلقه بیرون بیاورید و بکشید تا گره ای ایجاد شود.

4. حدود 1/4 اینچ را پایین تر بیایید و سوزن را از طریق لایه ی پایین به لایه بالایی پارچه فرو ببرید.

5. نخ را بکشید، اما یک حلقه کوچک ایجادکنید و بگذارید همانجا بماند.

6. سوزن را از حلقه بیرون بیاورید و بکشید تا یک گره بزنید.

7. این مراحل را تا زمانی که پروژه شما کامل شود، تکرار کنید.

حاشیه دوزی

این دوخت ساده از کوک های کوتاه و مورب ایجاد می شود و برای حاشیه دار کردن پارچه ها و مخصوصا پرده مناسب است. حاشیه دوزی  (که در تصویر بالا با رنگ زرد دیده می شود) معمولا مرئی و قابل دیده شدن و سریع و آسان می باشند.

1. سوزن خود را نخ کنید و یک گره را در انتهای نخ بزنید. سوزن خود را میان لبه ی پارچه ها بگذارید تا گره پایانی تان نامرئی باشد. نخ را تا لایه بالای پارچه ببرید.

2. سوزن خود را در حدود نیم اینچ (کوتاه تر یا طولانی تر بسته به پروژه خودتان است) حرکت دهید، یک حلقه در اطراف لبه ایجاد کنید و سوزن را از قسمت پایین پارچه به بالای آن  بیاورید.

3. تا هر جا که می خواهید این کار را تکرار نمایید.

کوک چپ و راست(زیگزاگ)

این دوخت (که در عکس بالا با نخ صورتی مشخص است) یک دوخت کوچک اما بسیار قوی است که برای دوختن درزهایی که نیاز به قدرت زیادی دارند عالی است. شما همچنین می توانید از این دوخت برای گلدوزی های ساده استفاده کنید – این دوخت برای گلدوزی های تایپوگرافی و سایر تصاویر برای دکور خانه مناسب است.

1. سوزن خود را نخ کنید و یک گره را در انتهای نخ  بزنید. سوزن را از پشت پارچه به بالای آن  ببرید تا گره پایانی تان پنهان بماند.

2. سوزن را به داخل پارچه (به دنبال یک خط مستقیم) در حدود نیم اینچ از اولین کوک تان بفرستید. شما در حال حاضر یک کوک ساده زدید.

3. نخ را از قسمت پایینی پارچه تان محکم بکشید.

4. سوزن را به بالای پارچه ببرید، در حالی که در کنار اولین کوک تانقرار بگیرد.

5. به جاي حرکت دادن يک نصف اينچ (همانطور که در کوک ساده قابل اجراست)، سوزن خود را به سمت چپ ببريد و با پايان دوخت قبلي ضمیمه نماييد.

6. سوزن را به پایین پایین پارچه ببرید و محکم بکشید.

7.دوباره این کار را  تکرار کنید.

 

 

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید