استایل و تیپ, زیبایی و سلامت, مقاله

شب یلدا با بهترین مدل لباس و خوراکی مخصوص و فال حافظ

شب یلدای به‌یاد ماندنی 1401 با بهترین و ارزان ترین موارد

شب یلدا که شب اول زمستان و شب آخر پاییز است یکی از شیرین‌ترین و زیباترین مراسم باستانی ما ایرانیان است.«شب یلدا» که به عنوان یکی از شب‌های مقدس در ایران باستان مطرح بوده به‌صورت رسمی در گاهشماری ایرانیان باستان از سال ۵۰۲ پیش از میلاد در زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان راه یافت. ایرانیان در این شب که فقط یک دقیقه بلندتر از شب‌های دیگر است دور هم جمع می‌شوند و به این بهانه، یک دقیقه بیشتر باهم بودن را جشن می‌گیرند.شاهنامه‌خوانی، گرفتن فال حافظ، قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و معمولاً تهیه و سرو شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه و انار و تنقلات و دسرها اشاره کرد. مثل همیشه یادآوری می‌کنیم که برای هیچ نوع مراسمی استفاده از تجملات و مصرف گرایی لازم نیست. در این شب هم همین که کنار هم جمع شده و باهم دور یک سفره جمع میشویم بسیار ارزشمند است. اما هنرانه همیشه ایده های متفاوتی را به شما ارائه میدهد تا اگر علاقمند به برگزاری مهمانی بودید بدانید که از چه مواردی استفاده کنید تا خاص و زیبا باشد.

مدل لباس شب یلدا شیک و زیبا

اول از همه به ارائه مدل لباس های زیبا و باید ونبایدهای پوشیدنی می‌پردازیم. مثلهر مهمانی یا مراسم دیگری یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها، لباس است. اینکه چه مدل لباسی بپوشیم، چه رنگی داشته باشد، چگونه آن‌ها را با هم ست کنیم و … . اکنون باهم تمام مدلها ونکات مهم یلدایی را می‌بینیم.

ست لباس زنانه مخصوص شب یلدا

برای مهمانی این شب، پوشیدن لباس کاملا به این بستگی دارد که مهمانی کجاست؟ چه افرادی در میهمانی حضور دارند و میزان رسمی بودن میهمانی در چه حدی است.

مثلا اگر یک مهمانی خانوادگی ساده دارید پوشیدن یک لباس دورس آستین بلند قرمز یا سبز، یک لباس بافت ساده و یا شومیز گزینه های مناسبی هستند. به علت وجود انار و هندوانه و خوراکی های قرمز، رنگ تم میهمانی های شب چله همیشه در حوالی قرمز و سبز و نارنجی(کدو تنبل) است.

مدل لباس یلدایی برای تازه عروس‌ها

اگر تازه عروس هستید و قرار است اولین شب یلدای خود را در کنار خانواده همسر بگذرانید، پوشیدن یک شومیز زیبا با شلوار ست یا دامن کلوش تا زانو، پیراهن‌های ساده به رنگ قرمز، زرشکی، عنابی و یا انواع سبز و یا چهارخانه هایی به این رنگ می‌توانند لباسهای بسیار مناسبی باشند. مدل لباس مناسب گفته شده در گالری بالا قا داده شده است.

مدل لباس شب یلدا برای کودک

کودکان در این شب می‌توانند لباس‌هایی با تم یلدایی به تن کنند. استفاده از رنگ قرمز، سبز و نارنجی برای لباس کودک در این شب گزینه‌های مناسبی هستند.

یک کار زیبا هم اینکه برای دخترخانم‌ها در شب یلدا دامن توری با رنگ قرمز و سبز تهیه میکنند. ساخت این دامن بسیار آسان است و در ویدئوی زیر می‌توانید آموزش دوخت دامن دخترانه بدون نیاز به خیاطی را ببینید :

 

مدل ست لباس یلدایی برای همسرها

اکثرا تازه عروس دومادها برای حضو در میهمانی لباسهایشان را باهم ست می‌کنند که خیلی هم حرکت خوبی است. اما ما پیشنهادی برای شما داریم و آن اینکه لباسهایتان را کاملا شبیه به هم ست نکنید.

مثلا اگر شما یک پیراهن زرشکی میپوشید همسرتان هم نباید دقیقا پیراهنی به همان رنگ بپوشد. بلکه بهتر این است تا لباس همسر رگه هایی به رنگ لباس شما داشته باشد و یا از اکسسوری‌هایی به آن رنگ استفاده کند. اینطوری می‌توانید هم ست باشید و هم شیک.

مدل ست لباس یلدایی مادر و فرزند

بسیاری از پدر مادرها ترجیح می‌دهند تا لباس خود را با فرزندانشان ست کنند. این گزینه هم میتواند هم جالب باشد و هم در عکس‌های شب یلدا بسیار یادگاری زیبایی به جا بگذارد. حتی اگر لباس خود را با فرزندتان ست نکردید می‌توانید لباس فرزاندانتان را با خودشان ست کنید. مثلا ست خواهر و برادر که بسیار زیباست.

اکسسوری‌های یلدایی

استفاده از اکسسوری همیشه جذابیت استایل شما را بالا می‌برد. شما هم می‌توانید برای این شب با استفاده از چند اکسسوری کوچک استایل یلدایی خود را تکمیل کنید. مثلا انداختن گوشواره انار یا گوشواره سبز یلدایی، استفاده از تل موی سر قرمز یا سبز، جوراب هندوانه‌ای و یا سبز و قرمز، بند ساعت، پاپیون، صندل، شال یلدایی و هر آیتم مناسب دیگری که حال و هوای یلدایی برای شما ایجاد کند.

استفاده از توربان مخصوصا برای دختر کوچولوهای زیبا یک اکسسوری بسیار شیک محسوب میشود. اگر قرمز هم باشد که بسیار یلدایی و زیبا است. آموزش دوخت توربان را می‌توانید در ویدئوی زیر ببینید. برای دوخت این نوع توربان به چرخ خیاطی احتیاج ندارید.

 

مدل ناخن شب یلدا

ناخن‌های شما نیز در این شب می‌تواند یلدایی باشد. این روزها استفاده از طرح لاک ناخن خیلی زیاد شده. چه برای خانم‌هایی که ناخن کاشته اند و چه خانم‌هایی که ناخن های طبیعی خود را لاک می‌زنند. در این شب هم یک لاک یلدایی و یا زمستانی می‌تواند خیلی شیک و زیبا به نظر برسد. مثلا طرح دانه برف، انار، کدو تنبل، آدم برفی و … گزینه‌های مناسبی هستند.

برای شب یلدایی عروس خانم‌ها چه باید کنیم؟

شب یلدا برای عروس خانم هایی که در دوران نامزدی و عقد هستند کمی ویژه تر است. در این شب خانواده داماد خوراکی وهدایایی برای عروس خانم میبرند و در کنار هم شب یلدا را جشن میگیرند. این هدایا کاملا انتخابی است و بستگی به بودجه ای دارد که خانواده داماد براب این شب در نظر گرفته اند. برای انتخاب هدیه میتوان به گزینه‌هایی مثل دستبند طلا، پالتو، بوت زمستانی، شال، لباس بافت و هر گزینه زمستانی دیگری که مدنظر شماست اشاره کرد. خوراکی‌هایی مثل خشکبار، انار دون شده، کدو حلوایی تزیین شده، لبوی چیده شده و تزیین شده هم گزینه های مناسب برای خوراکی‌های این شب هستند.

فال حافظ شب یلدا

در این شب زیبا ایرانیان برای امید داشتن و آسودگی خاطر و خبر از آینده‌ی شیرینی که برای خود آرزو می‌کنند به دیوان حافظ مراجعه می‌کنند. خاصیت ویژه حافظ این است که هم مردم عادی و هم متخصصان ادبیات از او به زعم خودشان بهره می‌برند.

حافظ شیرین زبان که لسان الغیب ما ایرانیان است همیشه پیامی در غزل‌های خود دارد که ما با فال به آن‌ها دل خوش می‌کنیم. ما افراد، ندای دل و درون خود را از زبان او می شنویم و تعجب می کنیم از این که حافظ انقدر دقیق به ناخودآگاه و ضمیر ما راه پیدا کرده و از نیت و حال دل ما باخبر است. به این سبب به او لقب «لسان الغیب» داده اند و از دیوانش فال می گیرند.»

در شب یلدا هم در آخر شب به گرفتن فال آنلاین و یا فال با کتاب دیوان حافظ مشغول می‌شویم.

[wpsm_button color=”green” size=”medium” link=”https://www.honarane.com/hafez” icon=”none” class=””]گرفتن فال حافظ آنلاین[/wpsm_button]

عده زیادی غزل شماره 244 حافظ را مناسب و سروده شده برای شب یلدا میدانند که خواندن این غزل زیبا خالی از لطف نیست :

معاشران گره از زلفِ یار باز کنید

شبی خوش است بدین قصه‌اش دراز کنید

حضورِ خلوتِ اُنس است و دوستان جمعند

وَ اِنْ یَکاد بخوانید و در فَراز کنید

رَباب و چنگ به بانگِ بلند می‌گویند

که گوشِ هوش به پیغامِ اهلِ راز کنید

به جانِ دوست که غم پرده بر شما نَدَرَد

گر اعتماد بر الطافِ کارساز کنید

میانِ عاشق و معشوق فَرق بسیار است

چو یار ناز نماید، شما نیاز کنید

نَخست موعظهٔ پیرِ صحبت این حرف است

که از مُصاحبِ ناجِنس اِحتِراز کنید

هر آن کسی که در این حلقه نیست زنده به عشق

بر او نَمُرده به فتوایِ من نماز کنید

وگر طلب کند اِنعامی از شما حافظ

حَوالَتَش به لبِ یارِ دلنواز کنید

شاهنامه‌خوانی در شب یلدا

فردوسی عزیزمان که زبان پارسی را با شاهکار خود زنده نگه داشت، در شب یلدا ما را با شاهنامه خود همراهی میکند. معمولا در این شب یک فرد بزرگتر که خوانش روان و فصیحی دارد با خواندن اشعار و روایات دلیری و شجاعت اساطیر ایرانی این شب را شیرین تر میکند. 

در شاهنامه هم فردوسی به شب مبارک چله اشاره کرده است. در اواخر داستان اورمزد ساسانی به ما میگوید که این جهان گذراست و هیچ حالتی در این دنیا ماندگار نیست و در حال تغییر است و بعد از آن به شب چله و پاس داشتن این شب اشاره  میکند و میگوید :

چنین بود تا بود گردان سپهر

گهی پر ز درد و گهی پر ز مهر

تو گر باهشی مشمر او را به دوست

کجا دست یابد بدردت پوست !

شب اورمزد آمد از ماه دی

ز گفتن بیاسای و بردار می

* “کجا” در مصرع چهارم به معنی ” که ” می باشد

* شب اورمزد = اورمزد یا هرمزد نام نخستین روز ماه در ایران باستان است .شب نخستین روز از ماه دی = شب چله )

یلدا در کشورهای دیگر چگونه برگزار می‌شود؟

اما سنت‌های یلدا به درون مرزهای ایران ختم نمی‌شود. سنت یلدا همراه با ایرانی‌ها در گوشه و کنار دنیا منتشر شده است. از ژاپن گرفته تا آمریکا در شب ۳۰ آذر ماه هر سال عده‌ای هستند که تولد خورشید را جشن می‌گیرند.

در کشورهایی که جمعیت ایرانی‌ها بیشتر است معمولا مغازه‌ها هم اجناس مربوط به سفره یلدا را می‌فروشند و یلدا هرچند هیچ‌وقت شبیه یلداهای ایران نمی‌شود اما رنگ و بوی ایران را دارد.

در کشورهایی که جمعیت ایرانی‌ها اندک است یلدا معمولا بهانه‌ای است برای دور هم جمع شدن. سخن گفتن به زبان مادری و یاد گذشته‌ها بودن.

هرچند مردم‌شناسان نگرانند که آیین‌ها و سنت‌ها و به تبع آن یلدا در ایران کمرنگ شده است اما هنوز هم ۳۰ آذر هر سال شهرها رنگ دیگری به خود می‌گیرند و در دل‌ها چراغی روشن می‌شود که به مردم یادآوری کند: خورشید زنده است.

میوه، غذا و تنقلات شب یلدا

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر مراسمی بخش خورد و خوراک آن است :)) شب یلدا هم خوراکی‌های مخصوص خودش را دارد. شکموها و بچه‌ها در این شب حسابی به دلشان صابون می‌زنند منتظر غذاها و تنقلات خوشمزه‌ی این شب هستند.

حتما لازم نیست تا سفره و میزی پر از خوراکی تهیه کنید و معده خود و مهمان ها را تحت فشار قرار دهید. سعی کنید چند مورد سبک و خوشمزه را با توجه به بودجه خود انتخاب کنید و با سلیقه و ایده برداری از تصاویر زیر به تزیین سفره و میز شب یلدا بپردازید.

ما تمام مواد مناسب برای این شب را به شما معرفی می‌کنیم تا هر کدام را که دوست داشتید انتخاب و تهیه کنید.

میوه های شب یلدا

انار

اصلی ترین میوه شب چله انار است. در این شب با تزیین انار به شکل‌های مختلف رنگ و شکل یلدایی زیبایی به محیط خانه می‌دهید.انار نماد شادی و پویایی است. این میوه‌ی بهشتی که پاک کننده و افایش‌دهنده‌ی خون است با دانه‌های یاقوتی  خوشرنگش سلامت قلب و سیسیتم ایمنی شما را تامین می‌کند.

انار ظاهر فوق‌العاده زیبایی دارد که برای این شب شما هم می‌توانید انار را دان کنید و هم با پوست تزیین کنید که همگی در تصاویر زیر آورده شده است.

کدو حلوایی

این میوه‌ی پرخاصیت و نه‌چندان دوست‌داشتنی هم یکی از گزینه‌های مناسب برای شب یلداست. کدوحلوایی با رنگ گرم و ظاهر با مزه‌اش میتواند میز شما را بسیار زیبا کند. اگر شما هم مثل من جزو افرادی هستید که رابطه خوبی با کد حلایی ندارید پیشنهاد میکنیم حتما یک دسر با این میوه درست کنید تا با دنیای تازه‌ای از طمع و مزه آشنا بشید. دسرهایی که با خرمالو یا کدوحلوایی درست میشوند طمع بسیار لذیذ و بی‌نظیری دارند.

هندوانه

حتما شما هم شب چله را با هندوانه و انار آن می‌شناسید. این میوه‌ی خوشمزه و پرطرفدار یکی از مواردی است که میز یلدایی شما را رنگ و بو میبخشد و فضای یلدایی شما را تکمیل می‌کند.

هندوانه میوه‌ای تابستانی است و شاید خیلی مناسب برای استفاده در فصل سرما نباشد اما خب جایگاه خودش را در میوه‌های یلدایی خوب باز کرده است.

هندوانه‌ زیبا را هم می‌توانید با مدل‌های مختلف تزیین کنید که در تصاویر زیر آورده شده است.

خرمالو، نارنگی و …

استفاده از میوه‌های پاییزی و زمستانی هم از سیستم ایمنی شما محافظت می‌کند و هم فضای شب یلدای شما را زیبا می‌کند. به هر مقدار که دوست داشتید میتوانید از میوه‌های مختلف پایییزی استفاده کنید.

دسرهای ساده و جذاب شب یلدا

1- دسر انار و شکلات

مواد مورد نیاز : انار، شکلات تخته‌ای، کاغذ کاپ کیک یا حلوا کوچک

در ابتدا شکلات تخته‌ای را به روش بن‌ماری آب کنید. به این ص و در ورت که کلات ها راخُردکنید وداخل یک ظرف شیشه‌ای یا استیل بریزید و ظرف را روی بخار کتری بگذارید. پس از چند دقیقه شکلات آب میشود. در این حین انارهای خود را دان کنید ودر ظرفی کنار بگذارید. در یک سینی، کاغذهای کوچک مخصوص پخت کاپ کیک و یا کاغذ حلوا را بچینید. شکلات آب شده را مانند فیلم کف آن بریزید، بعد انار را روی شکلات‌ها ریخته و بعد دوباره روی انار ها ازشکلات آب شده خود بریزید.

تمامی کاغذها را پر از موارد گفته شده کنید و بعد سینی را 20 دقیقه داخل یخچال( اگر عجله دارید داخل فریزر) بگذارید تا شکلات و انار به هم بچسبند. آنها را از کاغذ دربیاورید و داخل ظرف سرو مورد نظر خود بچینید. دسر خوشمزه و آسان یلدایی شما آماده است.

<div id=”22635839163″><script type=”text/JavaScript” src=”https://www.aparat.com/embed/BMb6V?data[rnddiv]=22635839163&data[responsive]=yes”></script></div>

2- دسر نارنگی و شکلات

مواد مورد نیاز : نارنگی، شکلات تخته‌ای

دسرهایی که میوه پاییزی درست شوند همگی مناسب برای این شب هستند. برای این دسر هم شکلات را به روش بن ماری که در دسر قبلی توضیح دادیم آب میکنید. بعد نارنگی ها را دانه دانه در شکلات ده تا نیمه  بعد در یخچال بگذارید تا ببندد.

<div id=”57710649343″><script type=”text/JavaScript” src=”https://www.aparat.com/embed/yr9iG?data[rnddiv]=57710649343&data[responsive]=yes”></script></div>

3- دسر خرمالو راحت و خوشمزه و لذیذ

همانطور که گفتیم دسرهایی که با خرمالو دست میشند بسیار لذیذ و خوشمزه هستند. این دسر هم یکی از همان هاست.

مواد مورد نیاز : خرمالو، شیر، شکر

 

تزیین کدو حلوایی 

برای این کار به یک کدو حلوایی کمی روغن با پنبه بزنید تا براق و زیبا شود. سپس با استفاده از گلهای خشک یا تازه طبیعی طبق ویدئوی زیر کدو تنبل خود را تزیین کنید.

<div id=”14629566994″><script type=”text/JavaScript” src=”https://www.aparat.com/embed/pXqjn?data[rnddiv]=14629566994&data[responsive]=yes”></script></div>

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید