آموزش خیاطی, صفر تا صد خیاطی, مقاله

آشنایی با انواع جا دکمه در خیاطی

جادکمه

انواع جا دکمه های رایج در خیاطی

لباسهای جلوباز و یا برای آستین و یقه دکمه استفاده می شود. گاهی اوقات دکمه نقش تزیینی در لباس دارد. به هر حال برای وصل کردن دکمه به لباس نیاز به جا دکمه داریم. تمیز دوخته شدن و فاصله منظم  جا دکمه بسیار مهم است و جزء نکات تمیز دوزی در آموزش خیاطی می باشد .

دکمه و نحوه دوخته شدن جا دکمه در زیبایی و آراستگی لباس بسیار  موثر است. برای دکمه های مختلف و متناسب با لباسی که به آن دکمه دوخته می شود انواع جا دکمه ها متفاوت است. جا دکمه ای که برای سر آستین لباس دوخته می شود با جا دکمه ای که برای جلو یا پشت لباس دوخته می شود. حتی جا دکمه ای که برای مانتو و چالتو دوخته می شود با جا دکمه پیراهن فرق دارد. بنابراین مدل لباس و جایی که دکمه به لباس دوخته می شود در مدل جا دکمه تاثیر دارد.

انواع جا دکمه ها به سه دسته کلی: ساده، بندکی، فیلتابی تقسیم می شوند.

1-جا دکمه ساده

این مدل جا دکمه بیشتر از مدلهای دیگر رواج دارد. برای بلوزهای مردانه و لباسهای کودکان و مانتو از این مدل جا دکمه استفاده می شود. برای دوخت این مدل جا دکمه از پایه مخصوص دوخت جا دکمه استفاده می شود. این پایه به دلیل داشتن صفحه مندرج باعت یک دست دوخته شدن تمام جا دکمه های لباس می شود.

 

جا دکمه ساده جا دکمه ساده جا دکمه ساده جا دکمه ساده

جا دکمه یاده را می توان با دست دوخت. اندازه جا دکمه را بر روی لباس علامت بزنید. با خط کش این کار را انجام دهید تا تمام جا دکمه ها یک اندازه باشند. دور تا دور خط علامت زده شده را دندان موشی بدوزید. سپس درز جا دکمه را با قیچی یا بشکاف باز کنید. اگر قبل از دوخت دندان موشی بخواهید شکاف جادکمه را باز کنید امکان ریش ریش شدن پارچه وجود دارد و جا دکمه تمییزی نخواهید داشت.

 

جا دکمه ساده جا دکمه ساده

2-جا دکمه بندی

برای دوخت انواع جا دکمه های بندی نیاز به ایجاد شکاف بر روی پارچه نداریم. می توان از پارچه لباس بندک تهیه کنیم یا از قیطون و کش به عنوان بندک استفاده کرد. حتی می توان از بندهای چرمی برای لباسهای زمستانی استفاده کرد.

انواع جادکمه های بندکی در زیر گفته شده است.

بندک پارچه ای

از پارچه ای که با آن لباس دوخته اید بندک های باریکی بدوزید . بندک ها را در میان درز لبه لباس و سجاف یا درز دوبل لباس استفاده کتید. در لباسهاس چینی این مدل بندک بسیار استفاده می شود.

 

جا دکمه بندکی

جا دکمه بندکی

بندک قیطانی

به جای اینکه از پارچه لباس بندک تهیه کنید می توانید از قیطان استفاده کنید که کار شما را راحتتر می کند. برای پیراهن های مجلسی که تعداد زیادی بندک در کنار هم قرار می گیرد از قیطان بیشتر استفاده می شود. جا دکمه های قیطانی در لباس مجلسی بیشتر نقش تزیینی دارند و باز و بسته کردن آنها سخت است.

 

انواع جا دکمه بندکی

فاصله هایی را که باید بندکها دوخته شود را علامت بزنید تا فاصله منظمی با یکدیگر داشته باشند. طول بندک های دوخته شده و فاصله آنها از یکدیگر مهم است.

جا دکمه بندکی

این روش راه حل ساده و خوبی برای داشتن بندکهایی با فاصله و طول برابر است. سوزن ته گرد را با فاصله منظم از یکدیگر بر روی پارچه وصل کنید سپس قیلان را به دور آن بپیچید.

 

بندک کشی

از کش ها برای پشت لباس عروس و مجلسی بسیار استفاده می شود. همچنین برای دکمه هایی که باز و بسته می شوند. دوخت آن مانند بندک های قیطانی است.

جا دکمه بندکی جا دکمه بندکی

 

بندک چرمی

برای لباسهای پشمی و زمستانی مانند ژاکت و پالتو از بندک های چرمی استفاده می شود.

 

جا دکمه بندکی

 

3-جا دکمه فیلتابی

جا دکمه فیلتابی

در میان انواع جا دکمه ها، جا دکمه فیلتابی برای پالتو و کت بسیار مناسب است.  جادکمه فیلتابی مانند جیب فیلتابی دوخته می شود. ابتدا دو بند تازک از جنس پارچه لباس تهیه کنید و بعد آنها را بر روی محل علامت زده شده جا دکمه قرار دهید. دوبند را طوری روی جا دکمه قرار دهید که درز آنها روبه روی هم و به سمت داخل جا دکمه باشد.

جا دکمه فیلتابی جا دکمه فیلتابی جا دکمه فیلتابی

 

پارچه را برگردانید و مانند تصویر برش مثاثی ایجاد کنید.

جا دکمه فیلتابی

 

نوار های دوخته شده را مانند شکل از شکاف ایجاد شده عبور دهید.

جا دکمه فیلتابی جا دکمه فیلتابی

 نمایی که از روی لباس دیده خواهید شد اینگونه است. درز ها به پشت انتقال پیدا کرده است.

جا دکمه فیلتابی

 

پشت جا دکمه نیز مانند تصویر  زیر خواهد بود. در ابتدا دو لای باز بندک ها روبه روی هم بود و الان بعد از دوخت دولای بسته روبه روی هم قرار می گیرد.

 

جا دکمه فیلتابی

 

حالا بالا و پایین دو نوار را بدوزید و آن را بر روی لباس محکم کنید.

 

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۰ رای

دیدگاهتان را بنویسید